DRAMATIC ANTHOLOGY “TIME & SPACE” AS A METATEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2021.47.5

Keywords:

anthology, collection, dramaturgy, “TIME & SPACE”, metatext, trans-knee trauma, semiotisation

Abstract

The article examines the anthology of contemporary Ukrainian historical drama “TIME & SPACE” from several current methodological positions, which is inscribed in the general contexts of Ukrainian literary anthology of the XXI century and in the structural and functional contexts of eight more drama collections organized by the Lesy Kurbas National Center for Theater Arts. This anthology includes twelve modern dramatic texts by Anna Bagryana, Yaroslav Vereshchak, Oleksandr Vitеr, Oleksandr Gavrosh, Bohdan Zholdak, Nadiya Marchuk, Oleg Mykolaychuk-Nyzovets, Neda Nezhdana, Anatoliy Pokryshen, and Igor Yuzyuk. It is established that “TIME & SPACE” can be considered as a metatext structure primarily due to the internal features of this corpus (the accentuated figure of the compiler-“collector”, construction of a certain internal stratification, dual nature of conceptual anthology as a literary text and as literary reflection at the same time, invitation of recipients to different formats of dialogicity, complicated semantics of theatrical signs, decolonial optics of texts). At the same time, attention was drawn to the external contexts of the anthology “TIME & SPACE” with many modern Ukrainian anthologies, in which texts of other genres are arranged. The typological parallels of this corpus of dramatic texts and other dramatic collections, which represent modern Ukrainian drama to a wide range of recipients (readers/spectators/researchers/ theaters), are also reflected. In the end, it is shown how the dramatic anthology “TIME & SPACE” semiotizes the modern artistic version of Ukrainian historical retrospective: its “benchmark” plots are assigned stable modeling meanings, these plots are endowed with properties of potential and promising processes that can influence further cultural.

References

Астрахан Н. Металітература як спосіб оприявнення метареальності: на шляху до нової картини світу. Літературний процес: методологія, імена, тенденції. 2021. № 17. С. 6–15.

Бондарева О. Сучасні драматургічні антології у контексті антологізації українських культурних процесів. Стаття 1. Етап пошуку форматів (1979–2014). Курбасівські читання. Науковий вісник НЦТМ ім. Л. Курбаса. 2021. № 16. С. 50–86.

Васильєв Є. Сучасна драматургія: жанрові трансформації, модифікації, новації. Луцьк : Твердиня, 2017. 532 с.

Вісич О. Метадрама : теорія і репрезентація в українській літературі. Луцьк : Вежа, 2018. 340 с.

Галета О. Від антології до онтології : антологія як спосіб репрезентації української літератури кінця ХІХ – початку ХХІ століття. Київ : Смолоскип, 2015. 639 с.

Доманська Е. Історія та сучасна гуманітаристика: дослідження з теорії знання про минуле. Київ : Ніка-Центр, 2012. 264 с.

Енциклопедія постмодернізму / за ред. Ч. Вінквіста та И. Тейлора ; пер. з англ. Київ : Видавництво Соломії Павличко «Основи», 2003. 503 с.

Матусяк А. Вийти з мовчання: деколоніальні змагання української культури та літератури ХХІ століття з посттоталітарною травмою / пер. з польськ. Львів : ЛА Піраміда, 2020. 307 с.

Мірошниченко Н. «Часопростір» новітньої української драми від минулого до майбутнього. ЧАСО&ПРОСТІР. Антологія сучасної української історичної драми : збірка п’єс / упоряд. Н. Мірошниченко. Київ : Саміт-книга, 2020. С. 4–10.

Паві П. Словник театру / пер. з фр. Львів : Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2006. 639 с.

Синявська Л. Українська драматургія кінця ХІХ – початку ХХ століття: комунікативні стратегії. Одеса : КП ОМД, 2019. 304 с.

ЧАСО&ПРОСТІР. Антологія сучасної української історичної драми : збірка п’єс / упоряд. Н. Мірошниченко. Київ : Саміт-книга, 2020. 512 с.

Published

2022-01-27