ЛЕКСИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК КОГНІТИВНА ОСНОВА ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2025.61.16

Ключові слова:

лексична компетентність, мовна компетентність, комунікативна компетентність, лексичні навички, лексика, лексична одиниця, термінологічна лексика, мовна особистість студентів, когнітивний підхід

Анотація

Статтю присвячено питанням формування лексичної компетентності як основи комунікативної компетентності мовної особистості студентів. Розкрито когнітивний підхід, застосовуваний студентами в процесі оволодіння лексичними одиницями української мови. Обґрунтовано основні поняття, що стосуються лексичного аспекту опанування української мови за професійним спрямуванням, приділено увагу лексичному компоненту як найважливішому складнику експресивних та рецептивних видів мовної діяльності, представлено етапи формування лексичної компетентності як необхідні стадії її розвитку.У праці наголошено, що лексична компетентність є когнітивною основою комунікативної компетентності мовної особистості студентів, оскільки вона охоплює знання слів, їхніх значень, особливостей використання у різних контекстах та здатність адекватно застосовувати лексику в процесі спілкування. Розглянуто їх як динамічну єдність: лексична компетентність формується у процесі комунікативної діяльності студентів, а комунікативна компетентність удосконалюється завдяки становленню лексичної компетентності, тобто їх формування взаємозумовлене. Проаналізовано змістове наповнення термінопонять «мовна компетентність», «лексисична кометентність», «комунікативна компетентність». Розкрито роль лексичних навичок у формуванні професійної лексичної компетентності.У статті наголошено на дефініції поняття «термінологічна лексика», оскільки вона охоплює обов’язковий арсенал оволодіння студентами спеціальними поняттями зі сфери їхньої майбутньої професії.У висновках розкрито роль лексичної компетентності в мовній підготовці студентів і запропоновано шляхи її формування.

Посилання

Діденко Н. М. Особливості формування лексичної компетентності студентів нефілологічних спеціальностей в умовах дистанційного навчання. Перспективи та інновації науки. 2022. № 9 (14). С. 127–139.

Кучерук О. А. Формування лексичної компетентності учнів у процесі навчання української мови з використанням методу проектів. Українська мова і література в школах України. 2018. № 1. С. 26–31.

Мацько Л. Матимемо те, що зробимо. До питання формування мовної культури. Дивослово. 2001. № 9. С. 2–3.

Новосьолова В. Методи, прийоми й засоби навчання в процесі формування лексичної компетентності учнів 5–7 класів. Українська мова і література в школі. 2014. №3 (113). С. 19–23

Полянічко О. Д. Компоненти змісту лексичної компетентності майбутніх учителів історії. Закарпатські філологічні студії. Ужгород. 2020. Т.2. Вип. 13. С. 143–146.

Сіранчук Н. До проблеми створення методичної системи формування лексичної компетентності учнів. Наукові записки Національного університету «Острозька академія», серія «Філологія», 2020. Вип. 9 (77). С. 303–306.

Термінологія. Літературознавча енциклопедія : у 2 т. / авт.-уклад. Ю.І. Ковалів. Київ : ВЦ «Академія», 2007. Т. 2 : М–Я. С. 479.

Hoffmann Chr. Einführung in die Synergetische Linguistik. Chr. Hoffmann, A. Krott. Korpuslinguistische Untersuchungen zur quantitativen und systemtheoretischen Linguistik, 2002. P. 1–29.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30