ГРОТЕСКОВА ОБРАЗНІСТЬ РОМАНУ Р. МЕРЛЯ «УЇКЕНД НА ПІВДЕННОМУ БЕРЕЗІ» В АСПЕКТІ ПОЕТИКИ ЗАГОЛОВКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2025.61.5

Ключові слова:

проза про війну, поетика, екзистенціальний роман, абсурд, гротеск, сучасна французька література

Анотація

Статтю присвячено аналізові роману французького письменника Р. Мерля «Уїкенд на Південному березі» («Week-end à Zuydcootе», 1949). Цей твір наслідує національну традицію осмислення Першої і Другої світових воєн у формі художнього перетворення факту, однак має проблемну й поетологічну специфіку, пов’язану з авторським сприйняттям війни як екзистенційного абсурду. Це породжує численні маніфестації гротескової поетики, закладеної як певний прогностичний код у романному заголовку. Актуальність теми визначена потребою дослідити художній досвід освоєння теми війни у світовій літературі ХХ ст. з погляду сучасної мистецької рефлексії подій російсько-української війни.Мета статті – виявити закладені в заголовку роману «Уїкенд на Південному березі» потенції до розгортання гротескових (проблемно-концептуальних та поетологічних) аспектів цього твору. Теоретичні засади дослідження сформовані працями Ж. Женетта, В. Мукана, М. Сокол, Т. Самойленко, Л. Юлдашевої та ін. Літературознавчий аналіз враховує наукові розвідки Е. Б. Бойда, Л. Рассона та ін. Вихідним пунктом дослідження є уявлення про заголовок художнього твору як про своєрідний код тексту і ключ до розуміння його сенсу. Саме паратекстуальний діалог між назвою роману Р. Мерля «Уїкенд на Південному березі» та трагічним змістом твору оголює характер авторського сприйняття війни, художньо реалізованого засобами контрасту й гротеску.Кожен компонент асоціативного ряду, навіяного образом «вікенду на Південному березі» (відпочинок – розваги – море – сонце (опіки) – небо – пісок (пляж) – квітучі рослини – теплі зоряні ночі), щоразу актуалізуючись, наповнюється протилежним змістом.Гротесковість постає в алогічності й безглуздості романних ситуацій, де життя завжди межує зі смертю; у роздвоєності метафізичного часу (мирний / воєнний) і контрастних характеристиках романного простору (курортна місцина / театр воєнних дій), у «раблезіанських» зниженнях і гротескних метаморфозах, згущеній зооморфній образності (гротескове поєднання людського / тваринного) як метафори «озвіріння» на війні, у домінуванні іронії та сарказму в палітрі романного пафосу. Переважними кодами гротескової образності в романі є розмитість межі живого / мертвого, когерентність людського / тваринного / предметного світів, суміщення смішного і страшного як засіб подолання страху перед війною та смертю. Отже, гротесковість як форма художнього узагальнення пронизує всі рівні роману «Уїкенд на Південному березі» – проблемно-тематичний, хронотопний, композиційний, мовний; розкриває абсурд війни, втілює екзистенційні позиції.

Посилання

Ващенко Ю. А., Мурадова І. Р. Поетика екзистенціального абсурду в романах «Страх» Г. Шевальє і «Уїкенд на південному березі» Р. Мерля. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Т. 35 (74) № 3. Ч. 2. 2024. С. 1–7. URL: http://www.philol.vernadskyjournals.in.ua/journals/2024/3_2024/part_2/3.pdf (дата звернення 25.03.2025).

Іщенко Н. А., Ізмайлов А. Р. Поняття «гротеск» та його проблематика в літературознавстві. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія : Філологія. Журналістика. 2021. Т. 32 (71). №6. Ч. 2. С. 148–152. URL: https://philol.vernadskyjournals.in.ua/journals/2021/6_2021/part_2/26.pdf (дата звернення 25.03.2025).

Кочан І. Заголовки малої прози І. Франка як актуалізатори художнього тексту. Проблеми гуманітарних наук. Серія : Філологія. Дрогоб. держ. пед. ун-т ім. І. Франка. Дрогобич: [б. в.]. 2016. Вип. 38. С. 57–65. URL: http://phph.dspu.edu.ua/article/view/115691/109933 (дата звернення 25.03.2025).

Літературознавча енциклопедія : у 2 т. / авт.-укл. Ю. Ковалів. Київ : ВЦ «Академія», 2007. Т. 1. 608 с.; 2007. Т. 2. 624 с.

Лєснєвська К. В. Семантика та функції заголовка художнього твору (на матеріалі оповіданння Ф. O’Коннор “The River”). Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер. : Філологія. 2017. № 29. Т. 2. С. 60–62. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/477866 (дата звернення 25.03.2025).

Мерль Р. Уікенд на південному березі ; Смерть – моє ремесло : романи : пер. з фр. Київ : Дніпро, 1969. 432 с. Мойсієнко А. Заголовок як конструктивний елемент сонетного твору. Мова : класичне – модерне – постмодерне. Київ : Національний університет «Києво-Могилянська академія», 2021. Вип. 7. С. 22–34. URL: https://www.researchgate.net/publication/356576404_Title_as_a_constructive_ element_in_the_sonnet_text (дата звернення : 25.03.25).

Мукан В. С. Поетика абсурду в українській драматургії першої половини ХХ століття (на матеріалі творчості Миколи Куліша та Ігоря Костецького) : дис. … канд. філол. наук : 10.01.01. – українська література. Київ, 2015. 176 с. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Mukan_Volodymyr/Poetyka_ abusurdu_v_ukrainskii_dramaturhii_pershoi_polovyny_KhKh_stolittia_na_materiali_tvoriv_Mykoly. pdf?PHPSESSID=skncubppeqj9mqt6e3bihub911 (дата звернення : 25.03.2025).

Про роман «Уїкенд на південному березі» / Мерль Р. Уїкенд на південному березі. Всесвіт. 1966. № 4. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Merle_Robert/Uikend_na_Pivdennomu_berezi/ (дата звернення : 25.03.25).

Рабле Ф. Гаргантюа і Пантагрюель. Харків : Фоліо, 2017. 256 с.

Резніченко Ю. О. Роль паратекстуальних елементів у визначенні нарації в сучасній українській повісті. Таїни художнього тексту (до проблеми поетики тексту) : зб. наук. праць. Дніпро : Ліра, 2018. Вип. 23. С. 93–101. URL: https://www.dnu.dp.ua/docs/zbirniki/ffil/program_629f8ff3dacec.pdf (дата звернення : 25.03.2025).

Самойленко Т. Гротеск у прозі М. О. Булгакова : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.01.02. Сімферополь, 2002. 19 с.

Сокол М. О. Прагматичні аспекти паратексту (на матеріалі повісті І. Франка «Захар Беркут») : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.01.06 – теорія літератури. Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. Тернопіль, 2011. 20 с.

Юлдашева Л. П. Заголовки сучасних художніх творів : структура, семантика, прагматика : монографія. Київ : Видавництво Київського міжнародного університету, 2019. 225 с.

Boyd E. B. The novels of Robert Merle. Durham theses, University, 1975. URL: http://etheses.dur.ac.uk/10439 (дата звернення : 25.03.2025).

Genette G. Paratexts : thresholds of interpretation [Foreword by Richard Macksey, Translated by Jane E. Lewin]. Cambridge : Cambridge University Press, 1997. 427 р.

Merle R. Week-end à Zuydcoote. P. Gallimard, 1950. 281 р.

Rasson L, Tritsmans B. Écritures du rivage : mythes, idéologies, jeux. L’Esprit Créateur. Vol. 51. No. 2. Summer 2011. URL: https://www.researchgate.net/publication/254945775_Ecritures_du_rivage_ mythes_ideologies_jeux (дата звернення : 25.03.2025).

Wattel A. Robert Merle, écrivain singulier du propre de l’homme : thèse de doctorat. Lille, École Doctorale Sciences de l’homme et de la société, 2016. URL: https://theses.fr/2016LIL30008 (дата звернення : 25.03.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30