GROTESQUE IMAGERY OF NOVEL BY R. MERLE “WEEKEND AT DUNKIRK” IN ASPECT OF POETICS OF TITLE
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4565.2025.61.5Keywords:
prose about war, poetics, existential novel, absurdity, grotesque, contemporary French literatureAbstract
The article is devoted to the analysis of the novel by the French writer R. Merle “Weekend at Dunkirk” (“Week-end à Zuydcootе”), 1949. This work follows the national tradition of understanding the First and Second World Wars in the form of an artistic transformation of the fact, however, it has a problematic and poetological specificity, associated with the author’s perception of war as a manifestation of existential absurdity. This gives rise to numerous manifestations of grotesque poetics, embedded as a certain prognostic code, in the novel’s title. The actuality of the topic is determined by the need to explore the artistic experience of developing the theme of war in world literature of the 20th century in the context of modern attempts of artistic reflection of the tragic events of the Russian-Ukrainian war.The purpose of the article is to identify the potential for the development of grotesque (problem-conceptual and poetological) aspects of this work, which are inherent in the title of the novel “Weekend at Dunkirk”. The theoretical foundations of the study are formed by the works of G. Genette, V. Mukan, T. Samoylenko, L. Yuldasheva, etc. The literary analysis takes into account the scientific research of E. B. Boyd, L. Rasson, etc.The starting point of the study is the idea of the title of a work of art as a kind of code of the text and a key to understanding its meaning. It is the paratextual dialogue between the title of the novel by R. Merle “Weekend at Dunkirk” and the tragic content of the work that reveals the nature of the author’s perception of war, artistically realized by means of contrast and grotesque. Each component of the associative series inspired by the image of a “weekend on the south shore” (rest – relaxation, carefreeness, entertainment – sea – sun (burns) – sky – sand (beach) – flowering plants – warm starry nights), each time being actualized, is filled with the opposite meaning.Grotesqueness appears in the illogicality and absurdity of novel situations, where life always borders on death; in the duality of metaphysical time (peaceful/war) and the contrasting characteristics of the novel space (resort/theater of military operations), in “Rabelesian” reductions and grotesque metamorphoses, condensed zoomorphic imagery (grotesque combination of human/ animal) as a metaphor for “bestiality” in war, in the dominance of irony and sarcasm in the palette of novel pathos. The predominant codes of grotesque imagery in the novel are also the coherence of the human/animal/object worlds, the blurring of the boundary between the living/dead, the combination of the funny and the scary as a means of overcoming the fear of war and death. Thus, grotesqueness permeates all levels of the novel “Weekend at Dunkirk” – problematic and thematic, chronotopic, compositional, linguistic, and as a means of artistic generalization, it reveals the absurdity of the war, embodies existential positions.
References
Ващенко Ю. А., Мурадова І. Р. Поетика екзистенціального абсурду в романах «Страх» Г. Шевальє і «Уїкенд на південному березі» Р. Мерля. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Т. 35 (74) № 3. Ч. 2. 2024. С. 1–7. URL: http://www.philol.vernadskyjournals.in.ua/journals/2024/3_2024/part_2/3.pdf (дата звернення 25.03.2025).
Іщенко Н. А., Ізмайлов А. Р. Поняття «гротеск» та його проблематика в літературознавстві. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія : Філологія. Журналістика. 2021. Т. 32 (71). №6. Ч. 2. С. 148–152. URL: https://philol.vernadskyjournals.in.ua/journals/2021/6_2021/part_2/26.pdf (дата звернення 25.03.2025).
Кочан І. Заголовки малої прози І. Франка як актуалізатори художнього тексту. Проблеми гуманітарних наук. Серія : Філологія. Дрогоб. держ. пед. ун-т ім. І. Франка. Дрогобич: [б. в.]. 2016. Вип. 38. С. 57–65. URL: http://phph.dspu.edu.ua/article/view/115691/109933 (дата звернення 25.03.2025).
Літературознавча енциклопедія : у 2 т. / авт.-укл. Ю. Ковалів. Київ : ВЦ «Академія», 2007. Т. 1. 608 с.; 2007. Т. 2. 624 с.
Лєснєвська К. В. Семантика та функції заголовка художнього твору (на матеріалі оповіданння Ф. O’Коннор “The River”). Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер. : Філологія. 2017. № 29. Т. 2. С. 60–62. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/477866 (дата звернення 25.03.2025).
Мерль Р. Уікенд на південному березі ; Смерть – моє ремесло : романи : пер. з фр. Київ : Дніпро, 1969. 432 с. Мойсієнко А. Заголовок як конструктивний елемент сонетного твору. Мова : класичне – модерне – постмодерне. Київ : Національний університет «Києво-Могилянська академія», 2021. Вип. 7. С. 22–34. URL: https://www.researchgate.net/publication/356576404_Title_as_a_constructive_ element_in_the_sonnet_text (дата звернення : 25.03.25).
Мукан В. С. Поетика абсурду в українській драматургії першої половини ХХ століття (на матеріалі творчості Миколи Куліша та Ігоря Костецького) : дис. … канд. філол. наук : 10.01.01. – українська література. Київ, 2015. 176 с. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Mukan_Volodymyr/Poetyka_ abusurdu_v_ukrainskii_dramaturhii_pershoi_polovyny_KhKh_stolittia_na_materiali_tvoriv_Mykoly. pdf?PHPSESSID=skncubppeqj9mqt6e3bihub911 (дата звернення : 25.03.2025).
Про роман «Уїкенд на південному березі» / Мерль Р. Уїкенд на південному березі. Всесвіт. 1966. № 4. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Merle_Robert/Uikend_na_Pivdennomu_berezi/ (дата звернення : 25.03.25).
Рабле Ф. Гаргантюа і Пантагрюель. Харків : Фоліо, 2017. 256 с.
Резніченко Ю. О. Роль паратекстуальних елементів у визначенні нарації в сучасній українській повісті. Таїни художнього тексту (до проблеми поетики тексту) : зб. наук. праць. Дніпро : Ліра, 2018. Вип. 23. С. 93–101. URL: https://www.dnu.dp.ua/docs/zbirniki/ffil/program_629f8ff3dacec.pdf (дата звернення : 25.03.2025).
Самойленко Т. Гротеск у прозі М. О. Булгакова : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.01.02. Сімферополь, 2002. 19 с.
Сокол М. О. Прагматичні аспекти паратексту (на матеріалі повісті І. Франка «Захар Беркут») : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.01.06 – теорія літератури. Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. Тернопіль, 2011. 20 с.
Юлдашева Л. П. Заголовки сучасних художніх творів : структура, семантика, прагматика : монографія. Київ : Видавництво Київського міжнародного університету, 2019. 225 с.
Boyd E. B. The novels of Robert Merle. Durham theses, University, 1975. URL: http://etheses.dur.ac.uk/10439 (дата звернення : 25.03.2025).
Genette G. Paratexts : thresholds of interpretation [Foreword by Richard Macksey, Translated by Jane E. Lewin]. Cambridge : Cambridge University Press, 1997. 427 р.
Merle R. Week-end à Zuydcoote. P. Gallimard, 1950. 281 р.
Rasson L, Tritsmans B. Écritures du rivage : mythes, idéologies, jeux. L’Esprit Créateur. Vol. 51. No. 2. Summer 2011. URL: https://www.researchgate.net/publication/254945775_Ecritures_du_rivage_ mythes_ideologies_jeux (дата звернення : 25.03.2025).
Wattel A. Robert Merle, écrivain singulier du propre de l’homme : thèse de doctorat. Lille, École Doctorale Sciences de l’homme et de la société, 2016. URL: https://theses.fr/2016LIL30008 (дата звернення : 25.03.2025).