ПИТАННЯ ДЕРЖАВНОЇ ТА МІЖНАРОДНОЇ МОВ У ПЛОЩИНІ СУЧАСНОГО ЗАКОНОДАВСТВА

Автор(и)

  • Ірина ГАЛДЕЦЬКА Національна академія внутрішніх справ, пл. Солом’янська
  • Наталія СТРАТУЛАТ Національна академія внутрішніх справ

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2021.45.7

Ключові слова:

українська мова, англійська мова, чинне законодавство, вимоги до фахівця, професійна кваліфікація, сучасні стандарти, освітня сфера, правова сфера

Анотація

В аспекті розвитку сучасних тенденцій щодо професійної підготовки, репрезентованих у сучасному законодавстві, мовленнєва культура юриста відіграє провідну роль (зокрема, формує позитивний імідж представників правової спільноти й України як держави, яку вони представляють), а питання її розвитку та досконалості набувають неабиякої актуальності як під час процесу опанування фаху, так і безпосередньо у юридичній практиці, що, власне, й потребує детального вивчення. Важливість дослідження окресленого питання зумовлена сучасними вимірами суспільства (тими вимогами та стандартами, що висуваються до правника як фахівця), а також висвітленням цих запитів у законодавчо-правовому полі. В умовах сучасного розвитку Української держави питання формування високорозвиненої професійної особистості правника є одним із першочергових завдань у суспільстві. В основі професійної грамотності представника юридичної сфери лежать мовно-комунікативні компетентності. Опанування української мови як державної та англійської як міжнародної на відповідному рівні сприяє конкурентоспроможності фахівця на ринку праці: висококваліфікованим фахівцем юрист може бути за умов досконалого опанування як української мови, так і англійської. Запити суспільства щодо мовленнєво-професійних компетентностей правника відображено в низці нормативно-правових актів, у положеннях яких висвітлено аспекти обов’язкового володіння державною і міжнародною мовами. Чим вищий рівень комунікативних компетентностей, тим вищий рівень професіоналізму. Правові положення чинних нормативно-правових документів надали підстави охарактеризувати вимоги суспільства до фахівця-юриста в аспекті тих компетентностей, які є ключовими у формуванні професійної особистості. Правове підґрунтя визначено певною законодавчою ієрархією: відображення суспільних запитів як в Основному Законі (Конституції України), так і в документах нижчої юридичної сили, ніж юридична сила останнього. Пропозиції щодо ефективної реалізації аналізованого законодавчого спектра в освітній сфері: збільшення обсягу годин із навчальних дисциплін мовно-фахового напряму; введення до навчального плану здобувачів за правовою спеціальністю навчальних курсів (українською і англійською мовами), спрямованих на підвищення рівня культури професійного мовлення; запровадження тренінгів для учасників освітнього процесу щодо опанування особливостей професійного мовлення.

Посилання

Артикуца Н.В. Мова права та її вивчення студентами юридичних спеціальностей у вищих навчальних закладах України. Культура народов Причерноморья. 2004. № 49. Т. 2. С. 155–157.

Барановська Л.В., Циганій С.О. Культура мови як складова культури професійно правового спілкування працівників юридичної галузі. Вісник Національного авіаційного університету. Серія «Педагогіка. Психологія». 2015. № 6. С. 23–25.

Богуш А.М. Витоки мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку: програма та методичні рекомендації. Київ : ІЗМН, 1997. 112 с.

Варешкина Н. Методические аспекты формирование эффективного коммуникатора как средства поддержания должного уровня мотивации студентов при обучении иностранному языку а гуманитарном вузе. Актуальні питання гуманітарних наук. Серія «Мовознавство». 2020. № 30. Т. 3. С. 246–253.

Введенская Л.А., Павлова Л.Г. Риторика для юристов : учебное пособие. Ростов-на-Дону : Феникс, 2006. 576 с.

Закон України «Про вищу освіту» № 1556-VII від 01 липня 2014 р. (редакція від 25.09.2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 02.02.2021).

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» від 25 квітня 2019 р. № 2704-VIII (редакція від 11.09.2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#Text (дата звернення: 02.02.2021).

Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII (редакція від 01.01.2021). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 02.02.2021).

Коваленко О.Я. Ключ до відкриття світу, або Практичне спрямування іншомовної освіти. Іноземні мови в навчальних закладах. 2009. № 4. C. 6–12.

Конституція України від 11 березня 1996 р. (редакція від 01.01.2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 02.02.2021).

Короткова Ю.М. Поняття структури і культури мовлення юриста. Правовий часопис Донбасу. 2019. № 2. С. 148–149.

Левитан К.М. Компетентносный подход в юридическом образовании. Актуальные проблемы современного права и юридического образования : материалы научно-практической конференции. Екатеринбург, 2005. С. 76–79.

Марусич Н.Ю. Українська мова за професійним спрямуванням. Культура професійного мовлення : навчальний посібник. Київ, 2012. 236 с.

Марченко Ю.Г. Комунікативна компетентність як одна з ключових компетентностей майбутнього юриста. Наукові праці. Серія «Педагогіка, психологія і соціологія». 2009. № 5/1(155). С. 183–187.

Мацько Л.І., Кравець Л.В. Культура української фахової мови : навчальний посібник. Київ : Академія, 2007. С. 6–7.

Наказ Міністерства освіти та науки України «Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 081 «Право» для першого (бакалаврського) рівня» № 1379 від 12 грудня 2018 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishchaosvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/081-pravo-bakalavr.pdf.

Плотницька І.М. Ділова українська мова : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2008. 256 с.

Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій» від 23 листопада 2011 р. № 1341 (редакція від 02.07.2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#Text (дата звернення: 02.02.2021).

Стратулат Н.В. Питання лексичної норми в мовленнєво-професійній діяльності. Актуальні питання гуманітарних наук. Серія «Мовознавство». 2020. Вип. 31. Т. 2. С. 251–256.

Сукаленко Т.М. Формування культури мовлення у сфері професійної діяльності економіста. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. 2014. Вип. ІV. С. 93–97.

Форум. Сучасна освіта. URL: http://osvita.ua/school/method/2340/ (дата звернення: 02.02.2021).

Чорнобай О.Л. Розвиток комунікативної компетентності юриста на етапах його професійного становлення. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2015. С. 241–246.

Юрчук О.Ф. Комунікативна компетентність правника в парадигмі інновацій. Українська мова в юриспруденції: стан, проблеми, перспективи : матеріали XIІІ Всеукр. наук.-практ. конф., м. Київ, 2018 р. : у 2-х ч. Київ : Нац. акад. внутр. справ, 2017. Ч. 1. С. 31–33.

Haldetska I.O., Vasylenko O.V. Learning professional foreign languages as an integral part of the policemen raining. Інноваційні технології у контексті іншомовної підготовки фахівця : матеріали ІV Міжнар. наук-практ конф. Полтава, 2018. С. 26–29.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-23