THE ISSUE OF THE STATE AND INTERNATIONAL LANGUAGES WITHIN THE FRAMEWORK OF MODERN LEGISLATION

Authors

  • Iryna HALDETSKA National Academy of Internal Affairs
  • Natalia STRATULAT National Academy of Internal Affairs

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2021.45.7

Keywords:

Ukrainian language, English language, current legislation, requirements for a specialist, professional qualification, modern standards, educational sphere, legal sphere

Abstract

In terms of the development of modern trends in training, represented in modern law, the speech culture of a lawyer plays a leading role (in particular, forms a positive image of the legal community and Ukraine as the state they represent), and issues of its development and perfection become very relevant both during the process of mastering the profession and directly in legal practice, which, in fact, requires detailed study. The importance of researching the outlined issue is due to the modern dimensions of society (the requirements and standards of the lawyer as a specialist), as well as the coverage of these issues in the legal field. In the current development of the Ukrainian state, the issue of forming a highly developed professional personality of a lawyer is one of the priority tasks in society. The basis of professional literacy of a representative of the legal sphere is language and communication competencies. Mastering Ukrainian as a state language and English as an international language at the appropriate level contributes to the competitiveness of a specialist in the labor market: a lawyer can be a highly qualified specialist with perfect mastery of both Ukrainian and English. Public inquiries about the speech and professional competencies of a lawyer are reflected in a number of legal acts, the provisions of which highlight aspects of mandatory knowledge of the state and international languages. The higher the level of communicative competencies, the higher the level of professionalism is. The legal provisions of the current normative legal documents provided grounds to characterize the requirements of society to a legal specialist in terms of those competencies that are key in the formation of a professional personality. The legal basis is determined by a certain legislative hierarchy: the reflection of public inquiries both in the Basic Law (the Constitution of Ukraine) and in documents of lower legal force than the legal force of the latter. Proposals for the effective implementation of the legislative spectrum under consideration in the educational sphere: increasing the volume of hours in academic disciplines of the cultural and professional direction; introduction of training courses (in Ukrainian and English) aimed at increasing the level of the culture of professional speech; introduction of trainings for participants in the educational process to master the features of professional speech to the curriculum of applicants in the legal specialty.

References

Артикуца Н.В. Мова права та її вивчення студентами юридичних спеціальностей у вищих навчальних закладах України. Культура народов Причерноморья. 2004. № 49. Т. 2. С. 155–157.

Барановська Л.В., Циганій С.О. Культура мови як складова культури професійно правового спілкування працівників юридичної галузі. Вісник Національного авіаційного університету. Серія «Педагогіка. Психологія». 2015. № 6. С. 23–25.

Богуш А.М. Витоки мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку: програма та методичні рекомендації. Київ : ІЗМН, 1997. 112 с.

Варешкина Н. Методические аспекты формирование эффективного коммуникатора как средства поддержания должного уровня мотивации студентов при обучении иностранному языку а гуманитарном вузе. Актуальні питання гуманітарних наук. Серія «Мовознавство». 2020. № 30. Т. 3. С. 246–253.

Введенская Л.А., Павлова Л.Г. Риторика для юристов : учебное пособие. Ростов-на-Дону : Феникс, 2006. 576 с.

Закон України «Про вищу освіту» № 1556-VII від 01 липня 2014 р. (редакція від 25.09.2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 02.02.2021).

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» від 25 квітня 2019 р. № 2704-VIII (редакція від 11.09.2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#Text (дата звернення: 02.02.2021).

Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII (редакція від 01.01.2021). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 02.02.2021).

Коваленко О.Я. Ключ до відкриття світу, або Практичне спрямування іншомовної освіти. Іноземні мови в навчальних закладах. 2009. № 4. C. 6–12.

Конституція України від 11 березня 1996 р. (редакція від 01.01.2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 02.02.2021).

Короткова Ю.М. Поняття структури і культури мовлення юриста. Правовий часопис Донбасу. 2019. № 2. С. 148–149.

Левитан К.М. Компетентносный подход в юридическом образовании. Актуальные проблемы современного права и юридического образования : материалы научно-практической конференции. Екатеринбург, 2005. С. 76–79.

Марусич Н.Ю. Українська мова за професійним спрямуванням. Культура професійного мовлення : навчальний посібник. Київ, 2012. 236 с.

Марченко Ю.Г. Комунікативна компетентність як одна з ключових компетентностей майбутнього юриста. Наукові праці. Серія «Педагогіка, психологія і соціологія». 2009. № 5/1(155). С. 183–187.

Мацько Л.І., Кравець Л.В. Культура української фахової мови : навчальний посібник. Київ : Академія, 2007. С. 6–7.

Наказ Міністерства освіти та науки України «Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 081 «Право» для першого (бакалаврського) рівня» № 1379 від 12 грудня 2018 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishchaosvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/081-pravo-bakalavr.pdf.

Плотницька І.М. Ділова українська мова : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2008. 256 с.

Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій» від 23 листопада 2011 р. № 1341 (редакція від 02.07.2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#Text (дата звернення: 02.02.2021).

Стратулат Н.В. Питання лексичної норми в мовленнєво-професійній діяльності. Актуальні питання гуманітарних наук. Серія «Мовознавство». 2020. Вип. 31. Т. 2. С. 251–256.

Сукаленко Т.М. Формування культури мовлення у сфері професійної діяльності економіста. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. 2014. Вип. ІV. С. 93–97.

Форум. Сучасна освіта. URL: http://osvita.ua/school/method/2340/ (дата звернення: 02.02.2021).

Чорнобай О.Л. Розвиток комунікативної компетентності юриста на етапах його професійного становлення. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2015. С. 241–246.

Юрчук О.Ф. Комунікативна компетентність правника в парадигмі інновацій. Українська мова в юриспруденції: стан, проблеми, перспективи : матеріали XIІІ Всеукр. наук.-практ. конф., м. Київ, 2018 р. : у 2-х ч. Київ : Нац. акад. внутр. справ, 2017. Ч. 1. С. 31–33.

Haldetska I.O., Vasylenko O.V. Learning professional foreign languages as an integral part of the policemen raining. Інноваційні технології у контексті іншомовної підготовки фахівця : матеріали ІV Міжнар. наук-практ конф. Полтава, 2018. С. 26–29.

Downloads

Published

2021-09-23