СИМВОЛ І МЕТАФОРА В ПОЕЗІЇ МОЛОДШИХ СИМВОЛІСТІВ (НА МАТЕРІАЛІ ВІРШІВ В. ІВАНОВА)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2021.47.23

Ключові слова:

символ, метафора, символічна реальність, ознаменування, відповідності

Анотація

Мета статті – показати, що слово метафоричне й символічне в поетиці символістів є явищами взаємозумовленими, і виявити, спираючись на аналіз поезій В. Іванова, як саме вірш стає символічним завдяки реалізації певної метафоричної структури. Методологія роботи – це, по-перше, метод цілісного аналізу, розроблений донецькою філологічною школою, а також метод герменевтичного аналізу, заснований на положеннях Г.-Ґ. Ґадамера, висловлених у статті «Істина і метод», тобто відтворення смислової перспективи, властивої певному авторові. Новизна отриманих результатів. Звернення до іванівської праці «Дві стихії в російському символізмі» допомогло з’ясувати, що мислення цього автора постулює онтологічну цінність особистості, у всій безлічі буття явищ він бачить іпостасі єдиної сутності. Виникає смислова перспектива означення єдиної сутності через низку уподібнень. Саме тому в основу низки віршів В. Іванова покладено множинну метафору, свого роду решітку означень, виражених метафорами. У кожному з проаналізованих творів (вірші «Вилов», «Альпійський ріг», цикл «Ліра і вісь» тощо) поет установлює декілька рівнів метафоризації, у яких реальний та ідеальний плани постійно міняються місцями. Метафоричне уподібнення різних предметів вибудовує переходи з одного рівня на інший. Виникає своєрідний синтез, речі стають прозорими, рухливими, пронизаними висхідними струменями. Саме такий динамічний буттєвий символ дає можливість сконцентрувати й оживити змісти, що вже відійшли, взаємодіяти зі світовим культурним контекстом. Він має певну структуру – кристал, грані якого окремі й самоцінні, однак глибинно єдині, до того ж ця єдність живе в кожній із граней. Автор доходить висновку, що вичленована структура проявляє також основну тенденцію іванівської творчості: умогляд безпосереднього почуття, інстинкту, тобто героїчна спроба за допомогою раціонального осягання, аналізу прорватися до відчуття злитості всього з усім.

Посилання

Баевский В. Русский символизм. Возникновение символизма как нового искусства. Коровин В. (ред.) История русской литературы ХХ – начала ХХІ века. Москва : Владос, 2014. Часть І : 1890–1925 годы. С. 244–348.

Барзах А. Материя смысла. Иванов Вяч. Стихотворения. Поэмы. Трагедия. Санкт-Петербург : Академический проект, 1995. Книга I. С. 7–21.

Белый А. Магия слов. Белый А. Символизм как миропонимание. Москва : Республика, 1994. С. 130–142.

Бройтман С. Из лекций по исторической поэтике: Слово и образ. Тверь : Тверской гос. университет, 2001. 66 с.

Гофман В. Язык символистов. Литературное наследство. Москва : Издательство журнально-газетное, 1937. Т. 27–28. С. 54–105.

Ермилова Т. Теория и образный мир русского символизма. Москва : Наука, 1989. 176 с.

Иванов Вяч. Две стихии в современном символизме. Иванов Вяч. Родное и вселенское. Москва : Республика, 1994. С. 147–169.

Иванов Вяч. Ницше и Дионис. Иванов Вяч. Родное и вселенское. Москва : Республика, 1994. С. 26–35.

Иванов Вяч. О кризисе гуманизма. К морфологии современной культуры и психологии современности. Иванов Вяч. Родное и вселенское. Москва : Республика, 1994. С. 103–113.

Иванов Вяч. Спорады. Иванов Вяч. Родное и вселенское. Москва : Республика, 1994. С. 73–90.

Иванов Вяч. Стихотворения. Поэмы. Трагедия. Санкт-Петербург : Академический проект, 1995. Книга 1. 476 с.

Иванов Вяч. Стихотворения. Поэмы. Трагедия. Санкт-Петербург : Академический проект, 1995. Книга 2. 431 с.

Жирмунский В. Метафора в поэтике русских символистов. Новое литературное обозрение. 1995. № 35. С. 222–249.

Косиков Г. Два пути французского постромантизма. Символисты и Лотреамон. Косиков Г. (ред.) Поэзия французского символизма. Лотреамон. Песни Мольдорора. Москва : Издательство МГУ, 1993. С. 5–62.

Якобсон Р. Новейшая русская поэзия. Набросок первый: Подступы к Хлебникову. Якобсон Р. Работы по поэтике. Москва : Наука, 1987. С. 272–323.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-27