LATIN AMERICAN LITERATURE AT THE ROLE OF THE CONCEPTUAL ARTISTIC SYNTHESIS THEORY (VARGAS LIOSA)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4557.2017.40.117685Keywords:
fiction synthesis, humanism, pathos, novel, conceptual synthesis, artAbstract
The article analyzes the work of the representative of the Latin American literature Vargas Llosa in the context of the theory of conceptual artistic synthesis. The work of Mario Vargas Llosa is an artistically impressive synthesis of sociopolitical issues and the existential and socio-cultural life of person. The writer worked and works in different genre formats – stories, stories, novels, drama, literary essays, journalistic articles. However, the true writer’s success brought him a prose and, above all, a novelist. It is noted that the passion of his books, Vargas Llosa, joined the process of human revival, which must stand in this unpredictable world. The writer understands being in the categories of the great «library» of the world. He textualizes all external influences on the fictitious world of novels and thus goes beyond the limits of his own creativity beyond the limits of a certain type of art and reproduces reality in all its diversity. The basic signs of the works of conceptual artistic synthesis are a steady tendency in the interest of human fate, which is unlimited in the framework of the individual, and is associated with the fate of the universal. All of them are in the field of humanism in the broadest sense of the word, all of them unchanged in the center of their reflections put the eternal question of a person in the flow of history, the person who is looking for herself, asks for its purpose, its place in society and in the universe. Vargas Llois’s multifaceted work, covering literature, science, and culture, constantly manifests the tact of politics and socio-political processes and trends. The aesthetic principles of Mario Vargas Llosi, which united the installation of reality as a fundamental basis of the artistic world, the originality of creative fiction, the variety of literary techniques and narrative modes (epic, lyricism, comic) with universal human values and faith in man, and brought him to a number of the brightest representatives of conceptual artistic synthesis.
References
Бондар Л. Діалогічність тексту драматичного роману Маріо Варгаса Льоси «Місто і пси» / Л. Бондар // Проблеми семантики, прагматики та когнітивної лінгвістики. – Вип. 26. – 2014. – С. 27–34.
Варгас Льоса М. Война конца света : роман / Марио Варгас Льоса ; [пер. с исп. ; предисл.: И. Тертерян и Е. Костюкевич]. – М. : Радуга, 1987. – 604 с.
Варгас Льйоса М. Маріо Варгас Льйоса про Україну, літературу, диктатуру і гумор [Електронний ресурс] / Маріо Варґас Льоса. – Режим доступу : pravda.com.ua/person/2014/11/11/183669/
Голобородько Я. Тектоніка еволюції, інтенції творчості / Я. Голобородько // Вісник Національної академії наук України. – 2010. – № 12. – С. 80–87.
Карпентьер А. Мы искали и нашли себя : худож. публицистика / Алехо Карпентьер ; [пер. с исп. предисл. В.Б. Земскова]. – М. : «Прогресс», 1984. – 410 с.
Міхільов О.Д. За що дали Нобелівську премію 2010 року з літератури Маріо Варгасу Льйосі? [Електронний ресурс] / О.Д. Міхільов. – Режим доступу : http://www.gazeta.univer.kharkov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=394&Itemid=407.
Михилев А. Творчество М. Варгаса Льоси в аспекте концептуального художественного синтеза / Александр Михилев // Избранные работы : [сборник научных трудов] / [сост. А.Д. Михилев]. – Х. : ХНУ имени В.Н. Каразина, 2012. – С. 128–142.
Чобанюк М.М. Гуманізм та епоха постмодернізму: критерії зіткнення / М.М. Чобанюк // Світова література на перехресті культур і цивілізацій : збірник наукових праць. – Вип. 7. – Ч. І. – Сімферополь : Бизнес-Информ, 2013. – С. 225–230.