TARAS SHEVCHENKO AND TATAR ZABARZHADA: CREATIVE INTERPRETATIONS OF RELATIONSHIPS (BY THE WORKS LITERARY SHEVCHENKO STUDIES)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4565.2022.50.17Keywords:
Taras Shevchenko, Zabarzhada, exile, Shevchenko studies, conjecture, fiction, intimate and love discourse.Abstract
The article is part of a systematic research project “Intimate and love discourses in the Ukrainian literary Shevchenko studies”; these issues have not yet been the study subject of works about Taras Shevchenko in various genres. A number of Shevchenko studies works state that this topic has been “sacrificed” for more than a century to show the social life of the Ukrainian genius, and this in turn led to a certain impoverishment and simplification of his image in general, and in biographical works in particular. The study notes the peculiarities of Shevchenko’s relationship with women during his exile and military service. It is noted that the history of the poet’s relationship with the Tatar girl Zabarzhada, about who extremely sparse documentary and memorable information has been preserved, its interpretations in the works of Shevchenko’s biography have a number of characteristic features inherent in this genre formation. The study particularly emphasizes the significant art role of artistic conjectures and fictions in the creation of the relationship between Shevchenko and Zabarzhada, and points to different levels of their artistic embodiment in different works. A certain evolution of the interpretation of the analyzed history in the epic works of the 1960s and 1990-2010, under the condition of lack of creative nonfreedom and liberty, is traced. The artistic embodiment of the history of Shevchenko and Zabarzhada in the novels of “Taras’s Ways” by O. Ivanenko, “And Dark Nights… And Maiden’s Caress” by A. Tsvid, in the dramatic story of “Angry God” by M. Bratan, and also for literary comparison, in the novel of “Akin Theresa” by Russian B. Vadetsky, are analyzed in more detail. The study contains information about the structural features of artistic and biographical texts – generic genre, chronotope, documentary phenomena.
References
Братан М. Сердитий Бог : Драматична повість. Степ. 1997. №7. С. 6–50.
Вадецкий Б. Акын Терези. Шевченко в ссылке : Роман. Москва : ГИХЛ, 1961. 304 с.
Іваненко О. Тарасові шляхи: Роман. Київ : «Веселка», 1982. 743 с.
Ковтун Ю. Кохані жінки Шевченка : Тарасові музи. Київ : Вид-во «Україна», 2004. 207 с.
Козак М. Дано любить, терпіть, страждать…: Драма особистого життя Тараса Шевченка. Луцьк : Вид-во «Волинська книга», 2007. 100 с.
Кониський О. Я. Тарас Шевченко-Грушівський: хроніка його життя. Київ : ТОВ «Кліо», 2014. 672 с.
Наумова А., Реп’ях С. Жінки в житті Тараса Шевченка. – Київ : Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України, 2014. С. 119–152. Реп’ях С. Марево (Т. Г. Шевченко і жінки). Станіслав Реп’ях. Тарасові сліди: Есе. Чернігів: Ред.-вид. обл. управління по пресі. 1993. С. 77–135.
Спогади про Тараса Шевченка / Упоряд. В. С. Бородіна і М. М. Павлюка. Київ: Дніпро, 1982. 547 с.
Т. Г. Шевченко. Біографія / За ред. Є. П. Кирилюка. Київ : Наукова думка, 1984. 560 с.
Тулуб З. В степу безкраїм за Уралом : Роман. Київ : Дніпро, 1984. 509 с.
Цвід А. І темнії ночі… І ласки дівочі: Роман-перформанс у картинах та етюдах. Кохані жінки Тараса Шевченка. Трилогія. Книга друга. Київ : ТОВ «Видавництво «Прометей», 2017. 368 с.
Шагинян М. Тарас Шевченко. Москва : ОГИЗ, 1946. 360 с.
Шевченківська енциклопедія : в 6 т. Т. 2: Г-З / НАН України, редкол. : М. Г. Жулинський (голова) та ін. Київ, 2012. 760 с.
Шевченко Т. Кобзар. Київ : «Радянська школа», 1987. 608 с.