«SYNTHESIS» AS AN ARTISTIC-AESTHETIC PHENOMENON OF CULTURE IN THE XX–XXI CENTURIES

Authors

  • Mariya CHOBANYUK Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4557.2018.42.148078

Keywords:

synthesis, art, universality, discourse, artistic synthesis

Abstract

The XXI century is marked by integration processes in all spheres of social development. Most consistently, this phenomenon occurs in the field of cul-ture. The interest of modern society in the development of culture, especially in the context of the spiritual and economic crisis, is not accidental. Definition of syn-thesis as the most important source of unity and aesthetic renewal of artistic work, the mechanism of development of artistic forms – a goal that combines the dis-ciplines of humanities. The efforts of scientists form the idea of the universality of the synthetic movement, its categories of formation, change, duration, repetition of its basic laws in different systems. Culturologists emphasize that the XXI century has a tendency towards humanitarian renaissance, that is, organic artistic synthesis.
The definition of the boundaries of the functioning of artistic synthesis is too generalized if we take into account the use of definitions in the works of culturo-logical, art criticism, literary criticism and aesthetics. However, in the very «core» of artistic synthesis, all the dynamics of the development of artistic discourse of mo-dern times is hidden. For the first time appearing in the field of literary science, the term quickly spread to all aspects of art. It should be noted that in literary dic-tionaries we will not find an interpretation of the term «fiction synthesis».

Understanding artistic synthesis involves the study of the concept associated with art studies, culturology, literary criticism and philosophy. The versatility of the study material in these disciplines, the discrepancies in the substantive spheres, clarify and complement the essential understanding of the fundamental foundations of synthesis and are based on the understanding of the commonality of the signs of the process’s discovery. The efforts of scientists form the idea of the universality of the synthetic movement, its categories of formation, change, duration, repetition of its basic laws in different systems.

References

Алиева В.Н. Понятия взаимодействия, перехода и переходности в совреме-нной лингвистике / В.Н. Алиева // Культура народов Причерноморья. – 2004. – № 54. – С. 9–13.

Бергсон А. Творческая эволюция / А. Бергсон. – М. : «Кучково поле», 2006. – 384 с.

Гаврилов И.Б. Философия природы немецкого романтизма / И.Б. Гаврилов, И.А. Иванов // Мир романтизма : материалы Междунар. науч. конф. «Мир роман-тизма» (XII Гуляевских чтений), Тверь, 26–29 мая 2004 г. – Тверь : Твер. гос. ун-т, 2004. – Т. 10 (34). – С. 5.

Гиршман М.М. Литературное произведение: теория художественной целост-ности / М.М. Гиршман. – М. : Языки славянской культуры, 2002. – 528 с.

Ковтун Е.Н. Типы и функции художественной условности в европейской литературе первой половины XX в. : дис. … д-ра филол. наук : 10.01.05, 10.01.08 / Е.Н. Ковтун. – М., 2005. – 306 с.

Кургинян М.С. Драма / М.С. Кургинян // Теория литературы. Основные проб-лемы в историческом освещении. Роды и жанры. – М. : Наука, 1964. – С. 351–378.

Лосев А.Ф. Диалектика мифа / А.Ф. Лосев. – М. : Мысль, 2001. – 558 с., [1] с. – (Филос. наследие).

Минералова И.Г. Русская литература серебряного века. Поэтика символиз-ма : учебное пособ. [для студентов, аспирантов, преподавателей-филологов] / И.Г. Ми-нералова. – [4-е изд.]. – М. : «Флинта», «Наука», 2008. – 272 с.

Ратников В.С. Научная рациональность, стохатичность и пределы предска-зуемости / В.С. Ратников, З.Ю. Макаров // Практична філософія. – 2005. – № 4. – С. 41–49.

Рисак О.О. Проблеми синтезу мистецтв в українській літературі к. ХІХ – п. ХХ ст. : автореф. дис. … д-ра філол. наук : спец. 10.01.01. «Українська літерату-ра» / О.О. Рисак. – К., 1999. – 38 с.

Творчий синтез [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.refine. org.ua/pageid-4527-1.html.

Тишунина Н.В. Западноевропейский символизм и проблема взаимодей-ствия искусств: опыт интермедиального анализа : монография / Н.В. Тишунина. – СПб. : РГПУ им. А.И. Герцена, 1998. – 160 с.

Шеллінг Ф. Естетика [Електронний ресурс] / Ф. Шеллінг. – Режим доступу : http://pidruchniki.ws/12090613/etika_ta_estetika/estetika_shellinga.

Шлегель Ф. Эстетика. Философия. Критика : в 2 т. / Ф. Шлегель. – М. : Ис-кусство, 1983. – Т. 1. – 480 с. ; Т. 2. – 446 с.

Чобанюк М. Літературознавчий синтез: методологічні аспекти / М. Чобанюк // Současná Ukrajinistika. Problémy jazyka, literatury a kultury : sborník védeckých článků z mezinárodní conference «VI Olomoucké symposium ukrajinistů strední а východní Evropy» (Olomouc, 21–23.08.2014). – Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. – P. 199–202.

Чобанюк М. Художественный синтез: искусство, синтез искусств, литера-тура / М. Чобанюк // Концептуальные проблемы литературы: художественная когни-тивность : тематический сборник. – Ростов н/Д. : Академцентр, 2014. – Вып. 7. – С. 241–248.

Published

2018-12-05