THE FORMATION OF PROFESSIONAL LANGUAGE COMPETENCE OF THE MODERN SPECIALIST OF AGRARIAN PROFILE

Authors

  • Inna KHARCHENKO Sumy National Agrarian University

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4557.2018.42.150402

Keywords:

competence, linguistic competence, students, specialist in agricul-tural profile

Abstract

The article is devoted to the problem of formation of professional linguistic competence among students of higher educational institutions of agrarian profile. The definition of professional linguistic competence as an integral personal quality, a set of professional competences that predetermine readiness for activities in the agricultural sector, and a list of requirements are included, including: sys-tematized knowledge of the norms of modern Ukrainian literary language, rules of speech communication; mastering of the professional terminology, etc. The content of the professional language competence of a specialist in the agricultural sector is considered as an educational result of his training at a higher educational insti-tution, oriented to the solution of professionally significant and productive tasks in various fields of agricultural practice. The purpose of the article is to theoretically substantiate the linguodidactic prerequisites for effective formation of linguistic competence in the process of pro-fessional training of future specialists of the agrarian profile on the basis of the competent approach. The main directions of work with students of institutions of higher education of agrarian profile should take place in the course of teaching the subject «Uk-rainian language (by professional orientation)». This is aimed at the development of language training aspects (grammatical, communicative, terminological, etc.). The deepening of the linguistic knowledge of students for the acquisition of professional terminology is emphasized. The formation of professional linguistic competence among students of ag-rarian profile is considered as a process directed at solving issues related to their practical, cognitive, and educational activities. Important aspects of this process are the understanding the role of language as a social phenomenon, the study of students’ value orientations, their interest in educational and cognitive activities, facilitating the motivation to study.

References

Андреев А.Л. Компетентностная парадигма в образовании: опыт философско-методологического анализа / А.Л. Андреев // Педагогика. – 2005. – № 4. – С. 19–27.

Білецький А.О. Про мову і мовознавство : навч. посіб. / А.О. Білецький. – К. : АртЕк, 1997. – 224 c.

Горошкина О.М. Методика навчання української мови в загальноосвітніх навчальних закладах ІІІ ступеня природничо-математичного профілю : дис. … д-ра пед. наук / О.М. Горошкина. – Херсон, 2005. – 425 с.

Гриджук О.Є. Теоретико-методичні засади формування мовнокомунікативної компетентності майбутніх фахівців лісотехнічних спеціальностей : дис. … д-ра пед. наук / О.Є. Гриджук. – К., 2018. – 517 с.

Донченко Т. Мовленнєвий розвиток як науково-методична проблема / Т. Дон-ченко // Дивослово. – 2006. – № 5. – С. 2–5.

Дроздова І.П. Наукові основи формування українського професійного мов-лення студентів нефілологічних факультетів ВНЗ : монографія / І.П. Дроздова. – Хар-ків : ХНАМГ, 2010. – 320 с.

Ионкина Е.С. Выделение уровней сформированности профессионально-язы-ковой компетентности иностранного студента / Е.С. Ионкина, К.С. Крючкова // Извес-тия Волгоградского государственного технического университета. – 2013. – Т. 12. – № 2 (105). – С. 98–101.

Караман С.О. Методика навчання фонетики, графіки, орфоепії / С.О. Караман // Науковий часопис НПУ імені М. Драгоманова. Серія № 8. Філологічні науки (мовознав-ство і літературознавство). – Вип. 3. – К. : НПУ ім. М. Драгоманова, 2009. – С. 157–167.

Каричковський В.Д. Теорія і практика професійної підготовки майбутніх ме-неджерів в університетах аграрного профілю: порівняльний аналіз : автореф. дис. … д-ра пед. наук / В.Д. Каричковський. – К., 2018. – 46 с.

Климова К.Я. Теорія і практика формування мовнокомунікативної профе-сійної компетенції студентів нефілологічних спеціальностей педагогічних універси-тетів : монографія / К.Я. Климова. – Житомир : ПП «РУТА», 2010. – 560 с.

Лазарєв О.В. Професійна підготовка майбутніх фахівців аграрного профі-лю на засадах компетентнісного підходу / О.В. Лазарєв // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2014. – № 1 (35). – C. 209–218.

Любашенко О.В. Мовна освіта: європейські тенденції і перспективи розвитку української лінгводидактики / О.В. Любашенко // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка. Серія: Педагогіка. – 2012. – № 1. – С. 11–15.

Омельчук С. Формування мовленнєво-комунікативних умінь у процесі вив-чення синтаксису / С. Омельчук // Дивослово. – 2006. – № 9. – С. 2–5.

Полтавська О.М. Вивчення української мови (за професійним спрямуванням): теоретичний і практичний аспекти / О.М. Полтавська. – Алчевськ : ДонДТУ, 2009. – 189 с.

Проект Концепції мовної освіти в Україні. – Режим доступу : osvita.ua/doc/ files/news/132/13273/Concept_L_education.doc (дата звернення: 24.11.2018).

Семина В.В. Понятие «компетенция» и «компетентность» в российской об-разовательной парадигме / В.В. Семина // Среднее профессиональное образование. – 2010. – № 4. – С. 7–8.

Словник-довідник з української лінгводидактики / М.І. Пентилюк, О.М. Го-рошкіна, Л.О. Попова, А.В. Нікітіна, Н.В. Мордовцева ; за заг. ред. проф. М.І. Пенти-люк. – 2-ге вид., доповн. та переробл. – Харків : Вид. група «Основа», 2016. – 172 с.

Стражнікова І. Педагогіка вищої школи : навч.-метод. посіб. / І. Стражні-кова. – Івано-Франківськ : НАІР, 2018. – 120 с.

Харитонова Е.В. Об определении понятий «компетентность» и «компетен-ция» / Е.В. Харитонова // Успехи современного естествознания. – 2007. – № 3. – С. 67–68.

Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориен-тированной парадигмы образования / А.В. Хуторский // Народное образование. – № 5. – 2003. – С. 58–64.

Ширяева К. Профессионально-коммуникативная подготовка студента аграр-ного вуза : автореф. дисс. … канд. пед. наук / К. Ширяева. – Волгоград, 2015. – 22 с.

Published

2018-12-05