LEXICAL DOMINANTS OF PETRO KARMANSKY’S COLLECTION «OI LIULI, SMUTKU» («OH LULI, SORROW»)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4557.2018.42.150398Keywords:
Petro Karmansky, «Moloda Muza», modernism, linguistic perso-nality, lexicon, lexical dominant, stylistic figuresAbstract
The article considers the texts of the collection of Petro Karmansky «OI LIULI, SMUTKU» from the point of view of their lexical content. In this ana-lysis the author proceeds from the guideline that the vocabulary of each creative person contains specific units, which distinguish him from other native speakers, and those that testify to its unity with the time in which he lives, and with the culture to which he belongs. Ukrainian poet Petro Karmansky is a person with an uneasy fate and outstanding talent was born in the town of Chesanov (now Polish Ciechanów) in a poor bourgeois family and became an orphan early. He studied at a gymna-sium in Przemysl and communicated mainly with the Poles. But throughout his life he was a patriot of Ukraine and tried for its good. He entered the literature at the beginning of the 20thcentury as a representative of Ukrainian modernism, although he was not a modernist (symbolist) of the European model and, as it seemed, did not seek to be.
Nevertheless, the collection «OI LIULI, SMUTKU» corresponds to the main modernist canons: the will and freedom in choosing content and form; an image, not a reflection of the world, especially the world of the human soul, its feelings, its anxieties and joys, its suffering and pleasures. In the analyzed collection of Petro Karmansky, as the headline suggests, the vocabulary with the meaning of a feeling of sadness prevails: the lyrical hero suffers, and suffers through unbundled love. The article focuses primarily on nouns sum, smutok, hore, zhurba, zhura, zhal, skorb, tuha, bil, rozpuka, odchai, smuta, strazhdannia, tryvoha, adjectives skorbnyi, tuzhlyvyi, stuzhenyi, sumnyi, adverbs tuzhlyvo, sumno, rozpuchno, rozpuchlyvo, tryvozhno, hirko, sumovyto, verbs sumuvaty/posumuvaty, zhurytysia, tuzhyty/zatuzhyty, rydaty, kvylyty, strazhdaty; highlights features of their connectivity and context; emphasizes techniques of repetition, tautology, amplification, antithesis, rings, epiphors and stresses their role in revealing the artistic and aesthetic orientations of the poet.
References
Муза і чин Остапа Луцького / упоряд. В. Деревінський, Д. Ільницький, П. Ляш-кевич, Н. Мориквас. – К. : Смолоскип, 2016. – 926 c.
Голомб Л. Митець незвичайної долі / Л. Голомб // Карманський П. Ой люлі, смутку… : поезії / П. Карманський. – Ужгород, 1996. – C. 3–22.
Ільницький М. Краси свічадо [Beautious svichado] / М. Ільницький // Розси-пані перли: поети «Молодої Музи». – К. : Дніпро, 1991. – C. 5–17.
Ільницький М. Епос болю (Петро Карманський) / М. Ільницький // Від «Мо-лодої Музи» до «Празької школи». – Львів, 1995. – C. 25–43.
Карманський П. Футуризм / П. Карманський // Сучасність. – 2004. – № 5. – C. 115–127.
Ляшкевич П. Петро Карманський: нарис життя і творчості / П. Ляшкевич ; відп. ред. Г. Чопик. – Львів, 1998. – 72 c.
Нахлік Я. Акватична топіка внутрішнього пейзажу душі в поезії українсько-го та польського раннього модернізму / Я. Нахлік // Studia Ukrainica Posnaniensia. – 2013. – Vol. I. – P. 287–293.
Рудницький Л. Карманський – поет, політик, патріот / Л. Рудницький // Су-часність. – 1989. – № 3. – C. 8–16.
Рудницький М. Петро Карманський / М. Рудницький // Від Мирного до Хви-льового. – Львів, 1936. – C. 289–297.
Стасюк О. Життєвий шлях Петра Карманського (громадсько-політичний аспект) / О. Стасюк // Україна: культурна спадщина, національна свідомість, держав-ність. – 2009. – Вип. 18. – C. 535–543.
Франко І. Петро Карманський. Ой люлі, смутку : ліричні поезії / І. Фран-ко // Франко І. Зібрання творів : у 50 т. / І. Франко. – К. : Наукова думка, 1982. – Т. 37. – C. 138–139 c.
Шевчук В. Хатяни й український неоромантизм / В. Шевчук // Українська хата. Поезії 1909–1914 / упоряд. В. Шевчука. – К., 1990. – C. 3–28.