ІМЕННИ́К ДРУГОКЛАСНИКІВ (ЗА ПІДРУЧНИКАМИ ДЛЯ 2 КЛАСУ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ШКІЛ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2022.50.14

Ключові слова:

підручники, власні імена, варіанти імен, повні офіційні імена, суфіксація та усічення.

Анотація

У статті простежено використання власних імен дітей у навчальних книгах для школярів другого класу, проаналізовано творення варіантів імен і порівняно з власними найменнями нинішніх учнів. Нині важливо дотримуватися рекомендацій у виборі імені дитини, щоб найменування були перевірені часом і легкі для вимови та щоб із чоловічих імен було зручно утворити патронім (ім’я по батькові). Нами не виявлені праці, у яких було б проведено аналіз антропонімів у шкільних підручниках, тому метою дослідження став аналіз власних імен дітей, фіксованих у підручниках для 2 класу. Використано методи спостереження й порівняння для опису варіантів власних імен та його основний прийом – систематизацію. Кількісний метод використано для підрахунку повних офіційних імен і їхніх варіантів, для встановлення частотності їх уживання. У передмовах до підручників «Основи здоров’я», «Сходинки до інформатики», «Літературне читання» хлопчики мають такі офіційні імена, як: Валентин, Улас, Юрій, та варіанти Андрійко, Вова, Володя, Гриць. Жіночий іменни́к менш чисельний: повні імена – Варвара, Дарина, Тетяна, варіанти – Галочка, Катруся, Тетянка. Найбільше імен використано в «Математиці». Це герої мультфільмів та екранізованих літературних казок. Хлопчиків поіменовано 34 іменами, з них повних офіційних 23 – Антон, Денис, Тарас, Ярема та ін.; дівчаток – 24 іменами, з яких десять повні офіційні – Алла, Валерія, Василина, Софія, Тамара. Ці «підручникові» імена ми порівняли з власними назвами сучасних учнів 1–2 класів, використавши записи з формулярів читачів однієї луцької бібліотеки для дітей. Виявилося, що іменни́к сучасних хлопчиків нараховує 66 імен, для найменування дівчаток лучани використали 75 імен. Наявна досить велика відмінність між рекомендованими формами власних особових імен і тими, що вживані в офіційному чи побутовому мовленні. Це означає, що як учителям, так і батькам потрібно стежити не тільки за дитячим мовленням, а й за тим, як на уроці і в позаурочний час дорослі звертаються до школярів.

Посилання

Барсук Т. Функціональне навантаження антропонімів у казковому дискурсі (на матеріалі творів Дж.К. Роулінг про Гаррі Поттера). URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstreamdownload/ 123456789/2981/1/barsuk.pdf (дата звернення: 17.06.2022).

Белей Л.О. Функціонально-стилістичні можливості української літературно-художньої антропонімії 19–20 століття. Ужгород, 1995. 120 с.

Бойван О.С., Ковтун О.В. Особливості творення номінації героїв англійських казок (на прикладі роману Дж.К. Ролінґ «Гаррі Поттер та Філософський камінь»). Традиційні та інноваційні підходи до наукових досліджень : матеріали Міжнародної наукової конференції 10 квітня 2020 р. Луцьк : МЦНД, 2020 Т. 2. С. 100–103. DOI: https://doi.org/ 10.36074/10.04.2020.v2.20.

Вокалюк Л.Ю. Лексико-семантична організація власних імен у творах Василя Стефаника. Шоста республіканська ономастична конференція : тези доповідей і повідомлень. Одеса, 1990. Ч. 1. С. 106–107.

Карпенко Ю.О. Літературна ономастика Ліни Костенко : монографія. Одеса : Астропринт, 2014. 216 с.

Козак М., Корчевська О. Математика : підручник для 2-го класу закладів загальної середньої освіти. Тернопіль : Підручники і посібники, 2019. 112 с.

Логачевська С., Логачевська Т., Комар О. Математика : підручник для 2-го класу закладів загальної середньої освіти. Київ : Генеза, 2019. 112 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-17