ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ КОНЦЕПЦІЇ ДІЙСНОСТІ ТА ЛЮДИНИ В ПОЕТИЧНОМУ ДИСКУРСІ МИКОЛИ МИКОЛАЄНКА
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4565.2025.61.19Ключові слова:
міф, соціально-національний міф, образ, архетип, концепція дійсності, концепт, екзистенція, мотивАнотація
У статті проаналізовано художні особливості концепції дійсності та людини найстаршого поета Придніпров’я Миколи Миколаєнка. У поетичному дискурсі не лише відображено світобачення митця, а й репрезентовано Слово як найбільшу святиню, як художній засіб осмислення дійсності, як дошкульну зброю. Основні засади концепції світу та людини в поезіях Миколи Миколаєнка набувають сьогодні нових конотацій, наповнюються новим сенсом, стають важливим виразникомом емоційно-образного світовираження, представляють нові ідейно-естетичні пошуки та відтворюють художні особливості глибокого ментального та національного світовідчуття.Звернено увагу на творення соціально-національного міфу України в шеститомнику «Віща зоря» й збірках поезій «На краю безодні» та «Грозова світань». Художня концепція світу в поетичному дискурсі віддзеркалює суб’єктивне світовідчуття та світовираження Миколи Миколаєнка, наскрізне бачення й глибоке розуміння універсалій навколишньої дійсності. Поетичний дискурс Миколи Миколаєнка наповнений національними символами, пов’язаними здебільшого з історичними, політичними та соціальними аспектами, особистісними переживаннями, залюбленістю в природу рідного краю, перейнятий біблійною тональністю та екзистенційними розмислами про життя-смерть, любов-ненависть, високе-низьке, духовне-земне тощо. У поетичному дискурсі збірки «Віща зоря» виокремлено мотив краси, радості й молодості буття. У концепції автора ці екзистенційні стани постають як соціальний міф. Національний міф у поезіях Миколи Миколаєнка окреслений за допомогою образів-символів України, Українського Слова, Української Мови, політичних означень і гасел, античних міфологічних номенів, метафоризованих образів солярної символіки, через світовідчуття ліричного героя та через всі інші образні поетичні вираження, що й становить ядро поетики творів Миколи Миколаєнка. Проте національний міф у його творчості нерозривно поєднаний із соціальним міфом, що дає нам підстави твердити про авторську концепцію соціально-національного міфу. Виявлено міфософську концепцію дійсності автора, яку він вибудовує за допомогою макро- та мікрообразної системи, застосовуючи своєрідний арсенал зображально-виражальних засобів. Визначено поетикальні засоби творення образу ліричного героя, який є виразником ідей самого автора.
Посилання
Білецький А. Міфологія і міфи античного світу. Словник античної міфології / уклад. І. Козовик, О. Пономарів. Київ : Наук. думка, 1989. 240 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і гол. ред. Т. В. Бусел. Київ; Ірпінь :
ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.
Войтович В. Українська міфологія. Київ : Либідь, 2005. 664 с.
Дуб К. С. Замцерла незалежності : поетика Слова Миколи Миколаєнка : монографія. Дніпро : Ліра, 2018. 252 с.
Купіч Ю. Гіркий присмак сумерку. Микола Миколаєнко. Полиновий сумерк. Дніпро : Ліра, 2016. 96 с.
Миколаєнко М. Віща Зоря. Т. 1. Дніпропетровськ : Ліра, 2009. 308 с.
Миколаєнко М. Віща Зоря. Т. 2. Дніпропетровськ : Ліра, 2009. 288 с.
Миколаєнко М. Віща Зоря. Т. 3. Дніпропетровськ : Ліра, 2010. 288 с.
Миколаєнко М. Віща Зоря. Т. 4. Дніпропетровськ : Ліра, 2010. 352 с.
Миколаєнко М. Віща Зоря. Т. 5. Дніпро : Ліра, 2014. 280 с.
Миколаєнко М. Віща Зоря. Т. 6. Дніпро : Ліра, 2017. 304 с.
Миколаєнко М. Грозова світань. Дніпро : Ліра, 2017. 84 с.
Миколаєнко М. На краю безодні. Дніпро : Ліра, 2014. 100 с.
Рильський М. Вечірні розмови. Зібрання творів у 20 томах. Т. 18. Київ : Наукова думка, 1983. 651 с.
Родіонова Ю. Від упорядниці. У сяйві Замцерли. Дніпропетровськ : Вид-во Маковецький, 2011. С. 5.
Садомора А. Жива античність. Київ : Молодь, 1983. 232 с.
Ставнича О. Соціальний міф у літературознавчому вимірі : термінознавчий аспект. Слово і Час. 2009. № 2. С. 28–29.