РУХОМИЙ РЯДОК НА ТЕЛЕЕКРАНІ: КОМУНІКАТИВНЕ ЗАВДАННЯ – СТРУКТУРА – СИНТАКСИС

Автор(и)

  • Ірина МІРОШНИЧЕНКО Навчально-науковий інститут «Дніпровський інститут інфраструктури і транспорту»; Український державний університет науки і технологій https://orcid.org/0000-0002-7538-1608
  • Тетяна ШУЛІЧЕНКО Навчально-науковий інститут «Дніпровський інститут інфраструктури і транспорту»; Український державний університет науки і технологій https://orcid.org/0000-0002-4579-6669

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2025.61.11

Ключові слова:

масмедійний дискурс, медіатекст, жанри масмедіа, телевізійний дискурс, мовна компресія, структура медіатексту

Анотація

У статті досліджено комунікативні, структурні та синтаксичні особливості рухомого рядка на телеекрані як відносно нового жанру масмедійного дискурсу. Наукова новизна роботи зумовлена зрослим впливом масмедій на суспільну думку та необхідністю вивчення лінгвістичних аспектів писемної реалізації телемовлення. Проведений аналіз останніх наукових праць засвідчив недостатню увагу до цього явища в сучасній лінгвістиці. Метою статті є визначення комунікативного призначення, текстової організації та синтаксичних конструкцій, використовуваних у текстах рухомих рядків. Під час дослідження встановлено, що рухомий рядок має чітко виражене інформаційне завдання – лаконічно передавати важливі новини, доповнюючи основний новинний контент телепрограми. Крім того, він сприяє підтримці громадської обізнаності та виконує функцію оперативного інформування. Структурна організація цього жанру підпорядкована жорстким обмеженням екранного простору та часу демонстрації, що зумовлює використання коротких, максимально інформативних висловлень.Аналіз синтаксичних конструкцій виявив, що в текстах рухомих рядків переважають прості поширені двоскладні та односкладні речення, часто ускладнені однорідними членами для передачі декількох фактів в одному повідомленні. Крім згаданих, використовують складнопідрядні, безсполучникові речення та конструкції з різними видами зв’язку. Водночас інформаційна структура рухомого рядка є урізаною порівняно з текстом традиційної журналістської новини, оскільки вона спрямована на передачу суттєвих фактів без їхнього детального пояснення.Стаття розкриває особливості функціювання рухомого рядка на телебаченні та підкреслює його значущість у сучасному масмедійному просторі. Дослідження може стати основою для подальшого вивчення жанрових і прагматичних характеристик цього виду тексту в межах медіалінгвістики.

Посилання

Білоус О. Основні методичні засади функціонування інформаційних теле- та радіожанрів. Теле- та радіожурналістика. 2020. № 19. С. 95–112.

Бойд Е. Ефірна журналістика : Технології виробництва ефірних новин. Київ : Інститут журналістики КНУ ім. Т. Шевченка. 2007. 429 с.

Мірошниченко І. Г. Пресупозиції та імплікатури як засоби стиснення тексту в українському мас-медійному дискурсі. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Мовознавство». Дніпропетровськ : Ліра ЛТД. 2015. № 11. Том 23. Вип. 21 (2). С. 85–89.

Мірошниченко І. Г. Стислий текст в українському мас-медійному дискурсі : дис. … канд. філол. наук : 10.02.01. Дніпро : Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара. 2020. 275 с.

Поліщук Л. Д. Структура телевізійного інформаційного тексту (за матеріалами загальнонаціональних каналів) : автореф.... кандид. філол. наук : 10.01.08. Київ : Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. Інтистут журналістики, 2006. 20 с.

Стівенс М. Виробництво новин : телебачення, радіо, інтернет / пер. з англ. Н. Єгоровець. Київ : Вид. дім «Києво-Могилянська академія». 2008. 323 c.

Тернова А. І. Текстові компоненти телевізійного матеріалу. Ученые записки Таврического нац. ун-та им. В. И. Вернадского. Серия «Филология. Социальные коммуникации». 2011. Т. 24 (63). № 4. Ч. 1. С. 194–198.

Чайковська О. Ю. Поняття «новини та теленовини» : концепції та основні ознаки. Сучасні дослідження з іноземної філології. Збірник наукових праць. 2015. Вип. 13. Ужгород : ПП «Аутдор-Шарк». С. 216–225.

Fairclough N. Media Discourse. London: Arnold. 1995. 283 с.

Fruttaldo А. News Discourse and Digital Currents: A corpus-based genre analysis of news tickers. Cambridge : Cambridge Scholars Publishing. 2017. 250 р.

Furomfagha І. І. Use of Ticker in Television News Presentation by NTA and AIT Yenagoa: Attention- Grabbing or Diversion Technique? Nasarawa Journal of Multimedia and Communication Studies. 2024. Volume 6. №. 1. P. 110–118.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30