ЕКЗИСТЕНЦІЙНИЙ ДИСКУРС ЛІРИКИ БОГДАНА БОЙЧУКА
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4565.2023.59.1Ключові слова:
Нью-Йоркська поетична група, екзистенціалізм, екзистенційні мотиви, екзистенційні образи, модернізм.Анотація
Анотація. У статті розкрито художню самобутність поетичної творчості одного з визнаних лідерів Нью-Йоркської групи ‒ Б. Бойчука – у контексті екзистенціалізму. Його модерністська поезія спонукає до філософських та психологічних рефлексій, оскільки їй властива висока емоційна напруга, символічність образів, за допомогою яких автор майстерно моделював мінливий, наповнений пристрастями, пошуками і втратами світ самотньої людини. Філософія буття в поетичних текстах Б. Бойчука завжди розгорталася в національно-універсальних вимірах. Незважаючи на тривалу просторово-часову віддаленість, батьківщина для поета і його ліричного суб’єкта була однією з найголовніших екзистенціальних категорій. Відтак наголошено на виразному екзистенціальному аспекті поезії «нью-йоркця»: вона метафорично ускладнена, інтелектуальна, філософська. Б. Бойчук експериментально реалізував свій еміґрантський досвід, подолавши традиційні стереотипи українських поетів-емігрантів попередніх поколінь, а саме: свідомо відмовився від патріотичної поезії на користь особистісно-філософської лірики; шукав натхнення в «радше західних, ніж рідних джерелах» (М. Ревакович); відкинув еміґрантську ностальгію, утверджуючи в поезії загальнолюдські проблеми та особистий досвід; поєднав елементи «європейського високого модернізму» (насамперед елітарний підхід до творчості) та аванґардизму (сюрреалістична поетика) через ефектну й емоційно наснажену метафору. Уважаємо, що саме життєвий досвід Б. Бойчука, його больові відчуття, осмислені в кожній поетичній збірці, допомагають зрозуміти авторську екзистенційну філософію. У цьому контексті простежено тяжіння митця до символічного знака («Могили», «Кам’яні баби», поезії збірки «Київські екслібриси»); кардинальне оновлення змісту і форми художнього слова (верлібр, молитва, триптих, поетичний цикл тощо); узагальнення культурно-історичного досвіду – від традицій українського фольклору, давньої української поезії до поетики модернізму та постмодернізму («Україна», «Сліпі бандуристи», «Ярославна») і, як результат, окреслено екзистенційну систему координат (мотиви самотності, відчуження, смерті, внутрішні стани і трансформації) поетичної творчості Б. Бойчука.
Посилання
Астаф’єв О. Художні координати поезії Богдана Бойчука. Слово і час. 2002. №12. С. 20–24.
Бойчук Б. Зібрані вірші: у 2 т. Т. 1. Київ: Факт, 2007. 288 с.
Бойчук Б. Зібрані вірші: у 2 т. Т. 2. Київ: Факт, 2007. 304 с.
Карабович Т. Міфопоетика Нью-Йоркської групи: монографія / відп. ред. Р. Радишевський; наук. консультант О. Астаф’єв. Київ : Талком, 2017. 464 с. (Серія «Студії з україністики». Вип. ХХІ).
Ревакович М. Persona non grata. Нариси про Нью-Йоркську групу, модернізм та ідентичність. Київ : Критика, 2012. 336 с.
Скорина Л. Література та літературознавство української діаспори. Курс лекцій. Вид. 2-е, доп. Черкаси : Брама-Україна. 2005. 382 с.
Ткачук М. У річищі гуманізму. Ткачук М. Інтерпретації: літературно-критичні статті, творчі портрети українських поетів ХХ століття. Тернопіль : Збруч, 1999. С. 99–122.