ОСОБЛИВОСТІ ВТІЛЕННЯ КОНЦЕПТУ КРИЛА В ЛІТЕРАТУРНО-ХУДОЖНІХ ТЕКСТАХ (НА МАТЕРІАЛІ ТВОРІВ ЗАРУБІЖНИХ І УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2022.51.8

Ключові слова:

крила, янголи, духовний потенціал, філософський символ, гуманістична спрямованість.

Анотація

Анотація. У статті на прикладі образу крил простежено зміни у сприйнятті концептів з архетипним підтекстом. Зниження в індустріальному світі уваги до людини як носія внутрішнього багатства призводять до зникнення віри в надприродне, знецінення поняття високого призначення особистості, її духовного потенціалу. У більшості світових культур людська уява створила істот з крилами як утілення одвічного потягу до польоту, до неба, до вершин духовності. Давньогрецькі Ерос та кінь Пегас, біблійні янголи, ельфи в п’єсах В. Шекспіра та казках Г. Андерсена уособлюють відповідно кохання, творче натхнення, добрі вісті, Боже благословення й красу та тендітність природи. Переоцінка пріоритетів у культурі ХХ століття спричинилася до зміни акцентів у трактуванні цього символу. Тож спробуємо простежити особливості втілення концепту КРИЛА в прозових і поетичних творах української та зарубіжної літератур. Зіставимо портрети, причини з’яви та смислове наповнення образів крилатих істот у двох творах яскравого представника магічного реалізму Г. Маркеса («Сто років самотності»; «Стариган з крилами»), в оповіданні видатного фантаста Г. Уеллса «Дивовижні відвідини», баладі шістдесятника І. Драча «Крила» та однойменному оповіданні неореаліста А. Дімарова «Крила». На прикладі образу крил ми простежили, які зміни в сприйнятті концептів з архетипним підтекстом внесли філософські течії та літературний процес ХХ століття. Зниження уваги до людини як носія внутрішнього багатства в індустріальному світі призводить до зникнення віри в надприродне, знецінення поняття духовного потенціалу. Надприродні істоти в проаналізованих творах, потрапляючи в світ людей, наштовхуються на стіну нерозуміння й страху, а коли дивовижні зміни відбуваються зі звичайними людьми, то вони або самі, не маючи сили знести тягар обраності, стинають власні крила, або ж стають добровільними пацієнтами чи жертвами лікарів і невігласів-вандалів.

Посилання

Драч І. Вірші та поеми. Київ : Дніпро, 1991. 213 с.

Дімаров А. Боги на продаж : міські історії. Київ : Радянський письменник, 1988. 512 с.

Комариця М. Християнсько-міфологічна інтерпретація крила в українській поезії. Народна творчість та етнографія. 2004. № 6. С. 58.

Маркес Г. Сто лет одиночества. Полковнику никто не пишет. Москва: Правда, 1986. 480 с.

Маркес Г. Стариган з крилами. Зарубіжна проза ІІ половини ХХ сторіччя: новели, повісті, притчі (уклад. Д. В. Затонський). Посібник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Київ : «Навчальна книга», 2002. 319 с.

Тресилдер Дж. Словарь символов. URL : http:// www.gumer.info/bibliotek_Buks /Culture/JekTresidder/ index.php.

Уэллс Г. Чудесное посещение. Собрание сочинений в 15-ти томах. Том 5. Москва : «Правда», 1964. URL : http://lib.ru/INOFANT/UELS/wndvisit.txt.

Холл Дж. Словарь сюжетов и символов в искусстве. Москва, 1999. URL : http://www.gumer.info/ bibliotek_Buks/Culture/holl/index.php.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-16