POLITICAL DISCOURSE OF THE PRESIDENT OF UKRAINE VOLODYMYR ZELENSKY: SPEECH INFLUENCE STRATEGIES & TACTICS (ON THE SPEECHES OF THE FIRST YEAR OF THE PRESIDENCY)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4565.2021.46.18Keywords:
political discourse, strategy for increase, strategy of theatricality, “we-discourse”, tactics of cooperation, tactics of irony, tactics of analysis-“plus”Abstract
The aim of this article is to describe the political discourse of Ukrainian President Volodymyr Zelensky during his first year on the post. In the course of the research a set of methods was used, which is due to the versatility of the activityʼs speech of the Ukraineʼs President: discursive analysis; cognitive analysis; conceptual analysis; intent analysis. V. Zelenskyʼs political discourse is mainly determined by the strategy for increase and the strategy of theatricality. The strategy for increase is used to create a positive mental space around oneself and oneʼs political force, so it is implemented through the tactics of analysis-“plus”, which involves analyzing the political situation without explicit approval of oneʼs contribution, with gratitude to ordinary citizens. The strategy of theatricality is realized through the tactics of cooperation, which explains the intention to identify with the people. Techniques here are the use of vocativesethnonyms and the inclusive pronoun “we”, which participate in the construction of “we-discourse” and “socialization” of responsibility; reduced everyday communication in the format of storytelling; translingual speech practice. The tactics of irony is manifested in the use of irony against political opponents in order to self-position and create a “manipulative discourse of the positive”. V. Zelenskyʼs presidential discourse is a complex speech formation, the characteristic features of which are: the format of reduced everyday communication in addressing the Ukrainian people; intention to show solidarity with the people in solving common problems; representation of the values of the youth linguistic community; dissemination of public messages through social networks; actualization in speech of physiological and social needs of people; performative function of irony.
References
Гаврилова М.В. Лингвистический анализ выступлений главы государства: тематика, направления и методы исследования. Политическая наука. 2017. № 2. С. 54–72.
Диманте И.В. Инструментарий профессионального коммуникатора (приёмы речевого воздействия). Коммуникативные исследования. 2015. № 4 (6). С. 52–64.
Зе!-маркетин г: 9 висновків, які кожен маркетолог повинен зробити з перемоги Володимира Зеленського. URL: https://toplead.com.ua/ua/blog/id/marketing-zelenskogo-225/.
Комунікація Президента України у Facebook та Instagram у порівнянні із західними лідерами. URL: https://rma.team/western_leaders/.
Крутіший, ніж Трамп? Як Зеленський переконував виборців у соцмережах. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/vyborch-kampanija-u-sotsmerezhakh/30563343.html.
Макаренко Л. Політична комунікація у демократичних процесах в Україні : монографія. Київ : Кий, 2017. 323 с.
Михалёва О.Л. Политический дискурс: Специфика манипулятивного воздействия. Москва : Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2009. 256 с.
Президент України Володимир Зеленський. Офіційне інтернет-представництво. Промови. URL: https://www.president.gov.ua/news/speeches.
Русакова О.Ф. Коммуникативные стратегии перформативного дискурса. Дискурс-Пи. 2014. № 1 (14). С. 12 – 14.
Филинский А.А. Критический анализ политического дискурса предвыборных кампаний 1999–2000 гг. : дисс. … канд. филол. наук : 10.02.19. Тверь, 2002. 143 с.
Чернишова Т.О. До проблеми транслінгвізму в сучасній вітчизняній лінгвістиці. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». 2020. № 1. Ч. 4. С. 138–145.
Чорна О.О. Комунікативні засоби творення іміджу політичного лідера (на матеріалі українського, російського та англійського політичного дискурсу) : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.02.15. Одеса, 2013. 24 с.
Adair J. Develop your leadership skills : fast, effective ways to become a leader people want to follow. 4th Edition. New York : Kogan Page Ltd, 2019. 94 p.
Adolphsen M. Communication strategies of governments and NGOs : Engineering global discourse at highlevel international summits. Wiesbaden : Springer VS, 2014. 227 p.
Dijk T.A. van. Politics, ideology, and discourse. The Encyclopedia of Language & Linguistics / edited by Brown K. 2nd ed. Amsterdam ; Boston : Elsevier, 2006. Vol. 9. P. 728–740.
Discourse studies in public communication / edited by Eliecer Crespo-Fernández. Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2021. 323 p.
Freelon D., Wells C. Disinformation as Political Communication. Political Communication. 2020. Vol. 37. Issue 2. P. 145–156.
Harris C. Missing the Mark: Obama and Trumpʼs use of similar communication strategies. Political Science. 2019. Vol. 32. URL: https://scholarsarchive.library.albany.edu/honorscollege_pos/32.
Verdery K. Whither «Nation» and «Nationalism»? Daedalus. 1993. Vol. 122. Issue 3. P. 37–46.