PRECEDENT PHENOMENA IN THE ADVERTISING ANNOUNCEMENTS OF WESTERN UKRAINIAN COOPERATIVE SOCIETIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2024.60.16

Keywords:

Precedent phenomena in Ukrainian advertising; Western Ukrainian advertising of the 1920s–1930s, language of Ukrainian advertising in the first half of the 20th Century, the history of styles in the Ukrainian literary language, «Dnister», «Merida», «Regulator», «Suspil’nyi Promysl», «Fortuna Nova».

Abstract

Summary. The stylistic features of Ukrainian advertising created during the interwar period of the 20th century is analyzed in the article. The advertising texts of Western Ukrainian cooperative societies – enterprises, banks and insurance institutions – reflect the complex nature of their socioeconomic tasks: improving the well-being of Ukrainians, enhancing their national consciousness and promoting cultural heritage. The aim of the article is to reveal the connection between the content components of advertising announcements and the advertising strategy focused on the cognitive base of potential Ukrainian clients, as well as the instrumental actualization of its elements – precedent phenomena. The research methodology is based at the initial formation, systematization, description and analysis of the source base – advertising announcements of the cooperative societies «Dnister», «Regulator», «Suspil’nyi Promysl» and «Fortuna Nova», published in the Lviv newspaper «Dilo» in the 1920s – 1930s. The core of the linguistic analysis of advertising announcements is the descriptive-interpretative method, which allows the identification of folkloric-traditional and cultural-historical contexts in the use of precedent proper names, precedent expressions and depiction of precedent situations as semiotically significant signs relevant to the advertising strategy of Ukrainian national culture. The scientific novelty of the study lies in the fact that, for the first time in modern Ukrainian linguistics, the phenomena of precedents and intertextuality are examined based on advertising announcements, which are also being introduced into linguistic research for the first time. Conclusions regarding the specific facts of using proper names, situations, phraseological units and texts of various origins (folkloric, literary-conceptual, authorial, and popular) can be formulated as the assertion that Ukrainian advertising of the studied period demonstrates a distinct orientation toward clients with the appropriate cultural competence. It also testifies to the development of the advertising style of the Ukrainian language in close connection with Ukrainian cultural tradition in its verbal-textual manifestation.

References

Авдикович К. Перша українська фабрика цукерків «Фортуна нова» / Упорядк. і передмова І. Чорновола. Львів : Тріада-плюс, 2010. 47 с.

Базюк Х. 125 років від часу заснування страхового товариства «Дністер». 2016. URL : https://photo-lviv.in.ua/125-rokiv-vid-chasu-zasnuvannya-strahovoho-tovarystva-dnister/.

Гелей С. Д. Кооперативний рух. Енциклопедія Сучасної України / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.]. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2014. URL : https://esu.com.ua/article-3305

Гундорова Т. Література на полі медій – медії на полі літератури. Література на полі медій. Збірка наукових праць відділу теорії літератури та компаративістики Інституту літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України. Київ, 2018. С. 9–11.

Дядечко Л. Функціонування рекламних слоганів в усно-розмовному дискурсі. Мова і суспільство. 2011. Вип. 2. С. 144–150.

Закутня А. Ю. Реклама в церковно-релігійному житті українців у кінці ХІХ – першій половині ХХ ст.: тематика, структура та стилістика текстів. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету ім. І. Огієнка : Філологія. 2017. Вип. 44. С. 136–144.

Закутня А. Ю. Сфера юридично регульованих послуг у тематиці української друкованої реклами кінця ХІХ – першої половини ХХ століття. Українська мова в юриспруденції : стан, проблеми, перспективи : матеріали XIV Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Київ, 29 листопада 2018 р.). Київ, 2018. Ч. 1. С. 205–213.

Ігри та пісні : весняно-літня поезія трудового року / Інститут мистецтвознавства, фольклору та етнографії; АН Української РСР. Київ : Вид-во Академії наук Української РСР : Серія «Українська народна творчість», 1963. 670 с.

Коцюбанська О. Солодке життя : історія кондитерської справи в Україні. 2021. URL : https://localhistory.org.ua/texts/statti/solodke-zhittia-istoriia-konditerskoyi-spravi-v-ukrayini/.

Крищук В. Функціонування прецедентних феноменів в історичному дискурсі кінця XX – початку XXІ ст. Філологічний дискурс. 2016. Вип. 4. С. 233–242. URL : http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000681341.

Легін С. Український кооператив «Суспільний промисл», або історія Львівської кавової фабрики «Галка». 2018. URL : https://photo-lviv.in.ua/ukrajinskyj-kooperatyv-suspilnyj-promysl-abo-istoriyalvivskoji-kavovoji-fabryky-halka/.

Литвин М. Р. Рецензія на : Пасіцька Оксана. Львів і львів’яни : український соціум та промисел (20–30-ті рр ХХ ст.). Львів : Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 2014. 400 c. З історії західноукраїнських земель. 2015. Вип. 10–11. С. 300–303. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/zictzahzem_2015_10-11_19.

Літературознавча енциклопедія : у двох томах. Т. 1 / Авт.-уклад. Ю. І. Ковалів. Київ : ВЦ «Академія», 2007. 608 с.

Мельник І. «Дністер» – перше галицьке страхове товариство. 2016. URL : https://zbruc.eu/node/60171.

Остап Нижанківський. URL : https://www.mubis.com.ua/index.php/composers/242.

Пасіцька О. І. «Cвій до свого по своє» : сільськогосподарські виставково-ярмаркові заходи в Галичині у 20–30-х роках XX століття. Новітня доба. 2020. Вип. 8. С. 19–27. URL: https://www.inst-ukr.lviv.ua/download.php?portfolioid=32.

Пасіцька О. І. Львів і львів’яни : український соціум та промисел (20‒30-ті роки XX століття) / Наук. ред. І. Патер. Львів : Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 2014. 400 с.

Пасіцька О. І. Український промисел Львова у 1920–1930-х роках. Новітня доба. 2013. Вип. 1. С. 52–61. URL : http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000896566.

Петренко А. С. Універсальні та національні прецедентні феномени у заголовках українських медійних видань. Культура слова. 2019. № 90. С. 165–175. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/180188/16-Petrenko.pdf?sequence=1.

Ткач Л. О. Українська літературна мова на Буковині в кінці ХІХ – на початку ХХ ст. Ч. 2 : Джерела і соціокультурні чинники розвитку. Чернівці : Книги–ХХІ, 2007. 702 с.

Цвик О. Колядку «Бог ся рождає» написав на Тернопільщині : виповнилося 160 років з Дня народження автора Остапа Нижанківського. 2023. URL : https://suspilne.media/ternopil/368516-koladkubog-sa-rozdae-napisav-na-ternopilsini-vipovnilosa-160-rokiv-z-dna-narodzenna-avtora/.

Чудовська-Кандиба І. А. Соціокультурні виміри рекламних практик : монографія. Київ : КІС, 2010. 445 с.

Published

2025-03-12