WOMEN`S PERSPECTIVES ON THE RUSSIAN -UKRAINIAN WAR: WOMEN`S ROLES AND STRATEGIES FOR OVERCOMING PSYCHOLOGICAL AND POSTCOLONIAL TRAUMA IN CONTEMPORARY UKRAINIAN DRAMA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2023.59.10

Keywords:

contemporary ukrainian women’s drama, individual-performative narration, feminine role, transgenerational traumatic memory, collective trauma, archetype of the Great Mother.

Abstract

Summary. Objective. The article aims to classify female roles and describe strategies for overcoming psychological and postcolonial traumas as depicted in contemporary Ukrainian women’s drama about the 2022–2024 Russo-Ukrainian war. Methodology. The study employs a comprehensive analysis of literary works, classification methods, and a systematic approach to examining the artistic structure of the text using feminist strategies in literary criticism, psychological theories, and concepts. These include Carl Jung’s theory of archetypes, the trauma theory, and the collective psychotrauma theories of T. Hübl, J. A. Cohen, E. Deblinger, J. L. Herman, and A. P. Mannarino. Novelty. The research is based on the analysis of plays by female playwrights about the Russo-Ukrainian war from the Ukrdramahub portal of contemporary Ukrainian drama, which have not yet been the subject of academic study. Conclusions. In contemporary Ukrainian women’s drama, the identification of roles such as warrior, volunteer, mother, refugee, victim, and narrator indicates a significant shift in traditional gender roles and the substantial impact of extreme, crisis situations on the femininemasculine behavioral strategies of women. These roles demonstrate that women in a wartime society assume functions that were previously considered exclusively masculine, such as participating in combat or engaging in active public service. Their behavioral strategies become more flexible and adaptive. A woman can be strong and independent, fulfilling the role of a protector or volunteer, while simultaneously retaining traditional feminine qualities, such as motherhood, empathy, and care for family, the weak, and the needy. The blurring of rigid gender boundaries and the creation of new, more complex models of female behavior, as embodied in the figures of heroines in theatrical-performative narratives by Ukrainian female playwrights, coexists organically with another trend – the actualization of the symbolic image of the Guardian of the Family and the archetype of the Great Mother. This trend contributes to the processing of collective intergenerational traumas, the activation of connections with family and ancestral memory, processes of conscious national identification, and the break with the colonial past.

References

Блок Н. Вибери кращу версію. Ukrdramahub. URL: https://www.ukrdramahub.org.ua/play/vyberykrashchu-versiyu (дата звернення : 27.08.2024).

Бондарева О. Є. Віртуальна драматургічна антологія «Неназвана війна» Національного центру театрального мистецтва імені Леся Курбаса : Нове художнє слово про війну. Тенденції розвитку філологічної освіти в добу цифровізації: європейський та національний контексти : колективна монографія. Рига : «Baltija Publishing», 2023. Р. 107–130. DOI :10.30525/978-9934-26-303-3-6.

Бондарева О. Є. «Закрите небо» Неди Нежданої : війна, пам’ять, травматичний жіночий досвід, усвідомлена деколоніальність. Літературний процес : методологія, імена, тенденції. Збірник наукових праць (філологічні науки). 2023. № 21. C. 14–25. DOI : 10.28925/2412-2475.2023.21.2.

Бондарева О. Є. Ландшафти та топоси війни у сучасній українській драматургії. Війна і література. Збірник праць Міжнар. наук. конф. 27–28 квітня 2023 р. Черкаси : Видавець Юлії Чабаненко, 2023. С. 55–72.

Бондарева О. Є. « Драма панорама 2023» – новий формат українських драматургічних антологій. Modern Philology: Theory, History, Methodology : Scientific monograph. Riga: «Baltija Publishing», 2024. Vol. 1. P. 56–79. DOI : 10.30525/978-9934-26-425-2-27.

Галас А. Хроніки евакуйованого тіла та загубленої душі. Ukrdramahub. URL: https://www.ukrdramahub.org.ua/play/khroniky-zahublenoyi-dushi (дата звернення : 27.08.2024).

Гапєєва О. Текст про росіян. Ukrdramahub. URL: https://www.ukrdramahub.org.ua/play/tekst-pro-rosiyan (дата звернення : 27.08.2024).

Гарець І. Садити яблуні. URL: https://www.ukrdramahub.org.ua/play/sadyty-yabluni (дата звернення : 27.08.2024).

Мацюпа О. Смоковниця. Ukrdramahub. URL: https://www.ukrdramahub.org.ua/play/smokovnytsya (дата звернення : 27.08.2024).

Петровська Є. Риби не плачуть. URL: https://www.ukrdramahub.org.ua/play/ryby-ne-plachut (дата звернення : 27.08.2024).

Поллак М. Топографія пам’яті. Львів : Човен, 2018. 216 с.

Синчак Б. Прямоефірна інформаційна війна та російсько-українська війна 2022 на медійному плацдармі. Теорія і практика журналістики. Український Інформаційний простір. 2022. Вип. 10. С. 85–97. DOI : 10.31866/2616-7948.10.2022.269826.

Юган Н. Л. Формування національної ідентичності українського суспільства засобами театру. Вісник Національної академії керівних кадрів культури та мистецтв. 2019. № 2. С. 341–345. URL: https://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/view/177715 (дата звернення: 27.08.2024).

Cohen J. A., Mannarino A. P., Deblinger E. Treating Trauma and Traumatic Grief in Children and Adolescents. Second Edition. The Guilford Press, 2017. 356 p.

Herman J. L. Trauma and Recovery. Paperback. Basic Books, 2022. 480 р.

Hübl T., Jordan J. Avritt Healing Collective Trauma : A Process for Integrating Our Intergenerational and Cultural Wounds Hardcover. Sounds True, 2020. 304 p.

Neumann E. The Great Mother – An Analysis of the Archetype. Princeton University Press, 2015. 624 р. (Mythos: The Princeton/Bollingen Series in World Mythology, Band 47).

Jung C. The Archetypes and the Collective Unconscious. English edition. Important Books, 2013. 52 р.

Yuhan N. Between Documentary (Verbatim) and Experimental Theater: Poetic Features of the Genre of Modern Biographical Drama (Based on Comparative Analysis). The 1st International Scientific and Practical Conference «Modern Knowledge: Research and Discoveries» (May, 19–20, 2023; Vancouver, Canada). A. T. International, 2023. Р. 179–197. DOI : 10.51582/interconf.19-20.05.2023.018.

Published

2024-11-01