THE SYNTACTIC LEVEL OF EMOTIVENESS IN ENGLISH MEDIA-NEWS ABOUT THE CURRENT STATE OF COFFEE INDUSTRY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2023.56.4

Keywords:

media-news, emotive syntax, interrogative constructions, parcellation, syntactic repetitions, expletive words, exclamatory sentences.

Abstract

Summary. The purpose of the study is to reveal the specificity of emotive syntax in media news texts on the material of the Internet resource “Sprudge” that informs about the current state of coffee production and functioning of processing businesses, and also enterprises of hospitality selling coffee products. The following tasks will allow us to achieve the purpose: 1) to identify syntactic markets of emotiveness in the news texts of the website “Sprudge” dated 2023; 2) to systemize the identified structures and 3) to find t he emotions they correlate with. The novelty of the research consists in the fact that the available publications considering the issue of emotive syntax concern the texts of fictional texts, whereas there is a lack of similar studies based on the material of medianews. In order to achieve the purpose, the methods of complex and component analysis were applied. Linguistic examination of the content of the website “Sprudge” allowed identifying syntactic units with markers of emotiveness and grouping them by the types of constructions: interrogative sentences on the whole and rhetorical questions in particular (incomplete sentences, interrogative-affirmative models, gradation), exclamatory sentences, repetitions, parceled constructions and expletive words. It was found that expressiveness of the identified emotive units can be increased through using the punctuation mark “ellipsis”, and also graphic highlighting. The identified emotive constructions mostly correlate with the positive emotions of joy, love, and pleasure, however, there are syntactic means expressing anxiety, embarrassment, sadness and even anger. The prospects of further research can be in finding the specificity of emotive syntax on the material of media-news about other branches of economy.

References

Белецька А. Емоційний контент в новинному продукті інтернет-медіа України у часи постправди. Наукові записки інституту журналістики. 2019. Т. 2 (75). С. 11–26.

Ковалевич І., Сеньків О. Вербалізація емоцій на лексичному рівні (у текстах британських інтернет-газет). Молодий вчений. 2018. 10 (62). С. 534–538.

Гоца Н., Пасічник Н., Косенко А. Синтаксичні структури вираження емотивності у романах Тоні Моррісон. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2020. Вип. 29. T. 1. С. 110–115.

Романова Н. Проблема емоційної і емотивної лексики. Науковий вісник Волинського національного університету ім. Лесі Українки. 2011. № 3 (2). С. 174–178.

Столяр З., Ярошик О. Синтаксичний рівень художнього тексту з погляду емотивної семантики (на матеріалі роману Люко Дашвар «Покров»). URL : https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/2663-4139/article/view/6658.

Томащук Ю. Дискурсивно-прагматичні характеристики англомовного інтернет-інтерв’ю (на матеріалі Інтернет-журналів для підлітків “gUrl”, “Seventeen”, “Teen Vogue”) : автореф. дис. … канд.філол. наук : 10.02.04. Львів, 2017. 23 с.

Черемхівка Г. Тропи і фігури у медіатекстах початку ХХІ століття : дис. … канд. філол. наук : 10.02.01 / Криворізький національний університет. Кривий Ріг, 2015. 213 с.

Шабат-Савка С. Синтаксичні маркери емотивності в художньому дискурсі (контекст «Щоденника страченої» Марії Матіос). Закарпатські філологічні студії : науковий журнал. Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 18. С. 85‒90.

Published

2023-12-21