“LIKE A BLACK FLOWER”: ON THE ISSUE OF DARIA VIKONSKA’S IDIOSTYLE (FLORAL ASPECT)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2023.54.4

Keywords:

expressionism, impressionism, symbolism, style, evolution of idiostyle, dominant idiostyle element, psychotype, etude, floral imagery, aesthetics, poetics

Abstract

This article addresses the theoretical essence of the current problem in contemporary literary studies – the issue of style. On a practical level, it analyzes the short prose of Daria Vikonska (floral literature etudes) through the lens of the author’s specific idiostyle. It is revealed that Vikonska’s stylistic range extends to impressionism, symbolism, and expressionism. It is established that stylistically diverse artistic texts emerged throughout the writer’s creative path, each possessing artistic value. Therefore, the evolution of Vikonska’s style must be delineated through more than traditional stages of transition from one literature style to another, as evident in poetics. In the context of Daria Vikonska’s work, it is more appropriate to discuss an evolution at the aesthetic level, which is linked to the process of the author’s self-identification. Its quintessence is the work “Portrait”, a psychoanalytic self-portrait of the writer of an emotional, psychological type (she revealed herself through the allegorical image of a black flower). For a modernist artist of an emotional psychotype, expressionism is the most organic poetic and stylistic system. Therefore, it is natural that many expressionist artistic texts in the writer’s oeuvre are distinguished primarily by their “femininity” from the so-called “canon of expressionism” grounded in works written by male writers. When Daria Vikonska “escaped” from herself (from her expressionist worldview) into religion or nature, impressionistic or symbolist texts emerged from her pen – no less original and profound than her expressionist ones. All of the above allows us to conclude that expressionism is the dominant element of Vikonska’s idiostyle, thereby refuting the notion of her as a consistent impressionist writer from Western Ukraine, a viewpoint that has begun to be asserted in contemporary literary studies and threatens to become a misleading stereotype.

References

Віконська Д. Жінка в чорному. Етюди, поезії в прозі, нариси, діалоги. Джеймс Джойс : Тайна його мистецького обличчя / упоряд., літ. редакція, передм. і прим. В. Ґабора. Львів : ЛА «Піраміда», 2013. 108 с. + 76 с.

Віконська Д. Ars longa… Літературознавство. Мистецтвознавство. Культурологія. Есеї / упоряд. Н. Поліщук. Львів : ЛА «Піраміда», 2015. 352 с.

Віннічук А. П., Крупка В. П. Специфіка художньої інтермедіальності Дарії Віконської : малярські та музичні параметри. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія : Філологія. Журналістика / редкол.: Казарін В. П. (головний редактор), Гадомський О. К. (та ін.). Київ : Гельветика, 2021. Том 32 (71). № 2. Ч. 2. С. 91–97.

Госовська М. Жінка, що жила без шкіри. Zbruč.eu. 2014. 30 вересня. URL : https://zbruc.eu/node/27428 (дата звернення: 15.08.2023)

Ґабор В. Аристократка духу : Дарія Віконська. Віконська Д. Жінка в чорному. Етюди, поезії в прозі, нариси, діалоги. Джеймс Джойс : Тайна його мистецького обличчя / упоряд., літ. редакція, передм. і прим. В. Ґабора. Львів : ЛА «Піраміда», 2013. С. 7–18.

Історія одної душі. Епістолярна спадщина Дарії Віконської / упорядкув., передм. і прим. Надії Поліщук. Львів : ЛА «Піраміда», 2019. 196 с.

Маланюк Є. Дарія Віконська. Маланюк Є. Книга спостережень: у 2 т. Торонто: Гомін України, 1966. Т. 2. С. 387–391.

Мафтин Н. У пошуках «GRAND» стилю (західноукраїнська та еміграційна проза міжвоєнного двадцятиліття) : монографія. Івано-Франківськ : ЛІК, 2011. 335 c.

Мацибок-Стародуб Н. О. Художня модель світу в західноукраїнській жіночій прозі міжвоєнного двадцятиліття (Ірина Вільде, Ольга-Олександра Дучимінська, Дарія Віконська) : автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.01.01 / Київський національний університетт ім. Тараса Шевченка. Київ, 2016. 22 с.

Моклиця М. Модернізм як структура : філософія, психологія, поетика: монографія. 2-е вид. Луцьк : РВВ «Вежа» ВДУ ім. Лесі Українки, 2002. 390 с.

Набитович І. Дарія Віконська – письменниця з княжого роду. Дивослово. 2017. № 6. С. 53–59.

Набитович І. Євген Маланюк і Дарія Віконська. Мистецька трансформація історії княжого роду Федоровичів у поемі «Побачення». Слово і час. 2019. № 6. С. 46–55.

Поліщук Н. Флористичні світи модерністичної жіночої прози : Дороті Річардсон, Вірджинія Вулф, Дарія Віконська. Іноземна філологія / Львівський національний університет імені Івана Франка. Львів, 2017. Вип. 130. С. 154–166.

Садула І. Дарія Віконська. Передчасно зів’яла квітка… Ukrainian People. Ukrainian-American Magazine. 2021. 4 вересня. URL : https://ukrainianpeople.us/%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%96%D1%8F-%D0%B2%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0-%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE-%D0%B7%D1%96%D0%B2%D1%8F%D0%BB%D0%B0-%D0%BA/ (дата звернення : 15.08.2023)

Published

2023-12-11