METHODOLOGY OF LINGUISTIC AND ENERGETIC STUDIES OF THE ACTUALIZATION OF LINGUAL AND EXTRALINGUAL MEANS OF TEENAGERS’ COMMUNICATIVE BEHAVIOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2023.54.1

Keywords:

methodology, linguistic and energetic research, adolescent, communicative behavior, lingual and extralingual means

Abstract

The work substantiates the generalized methodology of scientific research of cognitive linguistic and energetic features of the complex actualization of lingual and extralingual means in the teenager’s communicative behavior. The logic of solving the specified problem was based on the analysis of the structure and content of two corresponding verbal and graphic models. The first model of the megasystem of a teenager’s selection of means of actualizing his/her communicative behavior has a three-level structure, in which two autonomous systems external to the communicator (social and political, situational and communicative, psycho-genetic) and internal (physiological state, emotional state, physical sensation) factors are considered, as well as a model of the adolescent’s spiritual being in the four spheres of his/her psyche, all the processes of his/her thinking, speaking and thinking in communication are originated. The second model of the supervenient interaction of lingual and extralingual means of communicative behavior of a teenager reflects the mechanism of generation of alternative meanings of statements, which the teenager actualizes through conceptsnotions and concepts-actions acquired by his memory at the expense of previous communicative and social experience. It is emphasized that the methodology of linguistic and energetic research can serve as a visual tool for mastering the logic of planning, developing methods and systematizing the presentation of the results of a significant number of other theoretical and experimental studies related to the cognitive phenomena of a person’s thinking, speech and thinking in general and a teenager’s in particular, and it is emphasized that the terminological apparatus of used models is able to play the role of classification of scientific concepts, which should be used to denote lingual and extralingual means of an individual’s speech behavior.

References

Бурка Н. А. Система чинників та механізми породження сугестивної мовної поведінки підлітка. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Філологія. Одеса, 2020. № 46, Т. 1. С. 59–62. DOI: https://doi.org/10.32841/2409-1154.2020.46-1.13

Калита А. А. Фонетичні засоби актуалізації смислу англійського емоційного висловлювання : монографія. Київ : Видавничий центр КДЛУ, 2001. 351 с.

Калита А. А. Актуалізація емоційно-прагматичного потенціалу : монографія. Тернопіль : Підручники і посібники. 2007. 320 с.

Калита А. А. Энергетика речи : монография. Киев: Кафедра, 2016. 292 с.

Калита А. А., Бурка Н. А. Енергетичний вплив комунікативних чинників на засоби мовленнєвої поведінки підлітка. Закарпатські філологічні студії. 2022. № 21, Т. 1. С. 168–176. DOI: https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2022.21.1.31.

Калита А. А., Клименюк А. В. Функционально-энергетический подход: механизм актуализации эмоционально-прагматического потенциала высказывания. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Романо-германська філологія. 2004. № 635. С. 70–74.

Калита А. А., Клименюк А. В. Теоретико-методологические основы исследования флуктуации эмоционально-прагматического потенциала речемышления и мыследействия человека. Одеський лінгвістичний вісник. 2019. № 13. С. 115–123.

Калита А. А., Клименюк А. В. Методологические основы когнитивных лингво-енергетических исследований : монография. Киев: МПП «ЛИНО», 2022. 664 с.

Калита А. А., Тараненко Л. І. Метод комплексної енергетичної оцінки процесу просодичного оформлення мовлення. Наукові записки. Серія : Філологічні науки (мовознавство). Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2009. Вип. 81 (1). С. 359–365.

Калита А. А., Тараненко Л. І. Критерий уровня актуализации эмоционально-прагматического потенциала высказывания. Наукові записки. Серія: Філологічні науки (мовознавство). Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2012. Вип. 105 (1). С. 476–484.

Клименюк А. В. Методология и методы научного исследования. Киев : «Милениум», 2005. 186 с.

Клименюк А. В. Знание, познание, когниция : монография. Тернополь : Підручники і посібники, 2010. 304 с.

Клименюк А. В. Когнитивистика: проблемы, представления и реальность. Наукові записки. Серия : Філологічні науки. Кропивницький : Видавець Лисенко В.Ф., 2017. Вип. 153. С. 438–460.

Клименюк А. В., Калита А. А. Энергетическая система и механизмы реализации когнитивных процессов. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Германістика та міжкультурна комунікація. 2020. Вип. 1. С. 147–156.

Тараненко Л. И. (2019). Пирамида Клименюка – универсальный методологический инструментарий когнитивистики. Актуальні питання іноземної філології. 2019. Вип. 11. С. 123–131.

Kalyta, A., Burka, N. Supervenience of Communication Means and Conditions on Adolescent’s Speech Behaviour. Сучасні тенденції фонетичних досліджень : зб. матеріалів VІ Круглого столу з міжнар. участю (21 квіт. 2023 р.). Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, Вид-во «Політехніка», 2023. С. 6–11.

Published

2023-12-11