FEATURES OF THE COMMUNICATIVE STYLE OF AUTOBIOGRAPHICAL WORKS (BASED ON MAYE MUSK’S NOVEL «A WOMAN MAKES A PLAN»)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4565.2022.51.13Keywords:
language personality, idiostyle, communicative style, emotionality, markers of emotionality, syntactic markers, linguistic stylistic analysis.Abstract
Summary. The article is devoted to the study of communicative style markers in May Musk’s autobiographical work “A woman makes a plan”. The works of leading scientists who investigate the concept of linguistic personality and its typology; provided investigations of language personality; the concept of communicative style and its features in autobiographical works; linguistic stylistic means that express emotionality and expressiveness, which are the main feature of communicative style, are analyzed in the article. Special attention has been paid to the following communicative style markers as repetition, which are used to attract the attention of a reader and emphasize the most important information; syntactic anaphora, which enhances the emotional effect of speech; syntactic epiphora, highlights key information; syntactic parallelism, which is often combined with anaphora, antithesis or chiasm and strengthens the pragmatic effect of the statement; cleft sentences that have an emotional impact on a reader and reveals author’s inner world, beliefs and principles; parcellation, the purpose of which is to convey various emotions and fill the text with dynamism; conditional clauses, which are often based on antithesis and provoke the reader to think; rhetorical questions, hypophores and exclamatory sentences that can convey a wide range of emotions; inserted structures that contain emotional and expressive coloring; simple, short and incomplete sentences that add dynamism and emotional load to the sentence; exclamations that can express joy, admiration, irritation, contempt, despair, which indicate the author’s communicative style, expressive and frank presentation of the material. As it has been determined the following markers of communicative style are the most frequently used in the May Musk’s autobiographical work “A woman makes a plan”: repetition, namely syntactic anaphora, syntactic epiphora, parallelism, chiasm, which make up 25% of all markers of emotionality. Inserted constructions make up 15%, rhetorical questions 13% – and rhetorical exclamations – 12%. of the total bulk of communicative style markers. Less frequently used are simple and incomplete sentences, which account for 11%, conditional sentences, which make up 7%, and cleft sentences – 6%. Stylistic devices such as parcellation (6%), inversion (3%), hypophora (2%) and exclamations (1%) make up the smallest part of the total amount of markers of communicative style. The results of the research are supported by the examples and a chart.
References
Агєєва Д. С. Статус і прагматика парцельованих конструкцій у художньому дискурсі : автореф. магіст. роб. : Миколаїв, 2021. 16 с. Бацевич Ф. Частки української мови як дискурсивні слова. Львів : ПАІС, 2014. 228 с.
Бевзенко С. П. Сучасна українська мова: Синтаксис : навч. посібник. Київ : Вища школа, 2005. 270 с.
Богин Г. И. Современная лингводидактика : учебник. Калинин : КГУ, 1980. 61 с.
Вербицкая А. Сопоставление культур посредством лексики и прагматики : учебник. Москва : Языки русской культуры, 2001. 293 с. Винник О. Ю. Стратегія залучення читача до співпраці з автором у сучасному англомовному дискурсі програмування. Острозька академія : зб. наук. пр. / за ред. проф. А. М. Архангельської. Острог : Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2018. Випуск 1 (69). С. 85–89.
Вінтонів Т. М. Типологійні вияви експресивних синтаксичних конструкцій в українському політичному дискурсі. Лінгвістика : зб. наук. пр. / За ред. проф. К. Д. Глуховцевої. Старобільськ : ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2018. Випуск 2 (39). С. 66–75. Войцехівська Н. К. Конфліктний дискурс в українській художній літературі : структурний, семантичний, комунікативний і лінгвокогнітивний аспекти : дис. … д-ра філол. наук. Київ, 2018. 512 с.
Галайбіда О. В. Синтаксичні особливості мови оповідача у романі У. Коллінза «Місячний камінь». Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2013. № 70. С. 142–145.
Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. Москва: Едиториал УРСС, 2004. 144 с.
Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность : учебник. Москва: Наука, 1987. 263 с.
Киселюк Н. П. Вербальні та невербальні засоби актуалізації емоційного стану радості в художньому дискурсі (на матеріалі англомовної прози ХХ–ХХІ століть) : автореф. дис. … канд. філол. наук. Київ, 2009. 20 с.
Маслова В. А. Лингвокультурология : монография. Москва : Академия, 2001. 208 с.
Мірошниченко І. Г. Стислий текст в українському масмедійному дискурсі : дис. … д-ра філ. наук: 16.09.20. Дніпро, 2020. 275 с. Паров’як І. І. Експресивний потенціал синтаксичних одиниць у німецькомовному постмодерністському прозовому тексті : автореф. дис. … д-ра філ. наук. Чернівці, 2015. 24 с.
Риторичне запитання. URL : https://pidru4niki.com/16850303/ritorika/ritorichne_zapitannya.
Степанов А. Д. Проблемы коммуникации у Чехова. Москва : Языки славянской культуры, 2005. 400 с.
Стилістичні прийоми синтаксису : паралелізм. Хіазм, анафора, епіфора та їх стилістичні функції. URL : https://kerchtt.ru/uk/stilisticheskie-priemy-sintaksisa- parallelizm-hiazm-anafora-epifora-i/
Федорова Д. О. Вигук як гендерна особливість мовленнєвої поведінки у сучасному американському графічному дискурсі : магіст. роб. Суми, 2020. 90 с.
Шаховский В. И. Лингвистическая теория эмоций : монография. Москва : Гнозис, 2008. 416 с.
Яницький Є. І. Лексико-граматичні засоби відтворення емфази в сучасному політичному дискурсі (на матеріалах промов Джеремі Ханта) : магіст. роб. Кривий Ріг, 2021. 89 с.
Fraser B. Pragmatic markers. Pragmatics. 1996. № 6 (2). P. 167–190.
Musk M. A woman makes a plan : advice for a lifetime of adventure, beauty, and success. New York : Viking Life, 2019. 167 p.
Schiffrin D. Discourse markers. Cambridge : Cambridge University Press, 1987. 364 p.