WAYS TO FORM ENGLISH LANGUAGE ACADEMIC TEXTUAL COMPETENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2022.51.6

Keywords:

academic style, academic discourse, linguistic misunderstanding, techniques to simplify language and text structure, functions of academic writing.

Abstract

Summary. The concept of academic textual competence and the principles of its improvement among students of universities of any profile have been stated in the article. The monopoly of English language in academic papers writing and publishing all over the world has been emphasized. The article deals with primarily academic writing the traditions of which were constituted globally long ago thanks to efforts of both educators and scientists, on the one hand, and the editors of scientific journals, on the other hand. The French sociologist Pierre Bourdieu first introduced the term “academic discourse” meaning the achievement of the proper level of academic literacy in university students. It was him who stated the existence of “linguistic misunderstanding” between a professor and a student because the latter may lack relevant competencies, also because of the existing relationship system. The authors of the article consider the achievement of the proper level of academic literacy while studying English at Ukrainian universities the much more complicated problem due to objective reasons. To solve it, in their opinion, it is necessary to proceed from the principles of academic writing that had been formed in the world, such as clarity and clear structure of the scientific text understood as a monotype differentiated only by genres. In addition, the specific language functions characteristic for this style are to be taken into account, e.g.: evidence-based, critical thinking, being cautious, classifying and listing, compare and contrast, defining terms, describing trends, describing quantities, explaining causality, giving examples, and signaling transitions. The application of these language functions has been illustrated by the examples from academic phrasebanks. The content of this relatively new phenomenon in academic writing where some neutral phrases from research articles and theses are used has been explained. Some recommendations as for writing and editing of academic papers in English have been given.

References

Гончаренко-Закревська Н. В., Дюканова Н. М., Петровська Н. М. Організаційні та лінгвопсихологічні аспекти інтерактивного підходу при формуванні іншомовної комунікативної компетенції. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка». 2022. Вип. 1(6). С. 132–141.

Гончаренко-Закревська Н. В., Дюканова Н. М. Шляхи поліпшення іншомовної академічної грамотності у внз. Наука і техніка сьогодні. Серія «Педагогіка». 2022. Вип. 1(1). С. 27–37.

Ільченко О. М. Англійська для науковців. The Language of Science : Підручник / видання друге, доопрацьоване. Київ : Наукова думка, 2010. 288 c.

Ільченко О. М. Англійська для науковців. The Language of Science : Підручник / видання п’яте, доопрацьоване. Київ : Видавництво «Едельвейс», 2019. 339 с.

Дюканова Н. М., Касьяненко А. Л. Основи редагування наукових статей, написаних англійською мовою. Проблеми освіти. Збірник наук. праць. 2018. Вип. 89. С. 125– 133.

Кухаренко В., Бондаренко В. Екстрене дистанційне навчання в Україні : монографія. Харків: Вид-во КП «Міська друкарня», 2020. 409 с.

Наказ Міністерства освіти та науки України «Про затвердження положення про дистанційне навчання». URL: http://zakon4.rada,giv,ua/laws/z0703-13/point1389899592029395

Олександрова Г. М., Дюканова Н. М. Основи редагування англійської науково-технічної прози. Intellectual Archive. Toronto: Shiny World Corporation (Canada). 2016. November – December. Vol. 5. № 6. P. 91–98.

Одінцова О.О., Хало З.П., Балтремус В.Є. Дистанційне навчання як виклик сучасної університетської освіти : проблеми і перспективи. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка». 2022. № 1(6). С. 294–307.

Олександрова Г. О., Дюканова Н. М., Касьяненко А. Л. «Academic Phrasebank» в академічних текстах англійською мовою. Проблеми освіти. Збірник наук. праць. 2019. Вип. 93. С. 49–58.

Семенов Ю. Н., Дюканова Н. М. Застосування фразових банків у англійських академічних текстах. Актуальні проблеми іноземної філології. Луцьк. 2020. № 12. С. 192–197.

Bourdieu P., Passeron M. Academic Discourse: Linguistic Misunderstanding and Professional Power. Stanford: Stanford University Press. 1994. 144 p.

Davis M., Morley J. ‘Use your own words : Exploring the boundaries of plagiarism’. EAP within the higher education garden: Cross-pollination between disciplines, departments and research / John Wrigglesworth (Ed.). Proceedings of the BALEAP Conference, Portsmouth 2011. Reading : Garnet Education, 2013. P. 171–179.

Gastel B., Day Robert A. How to Write and Publish a Scientific Paper. New York : Oryx Press, 1995. 228 p.

Morley J. The Academic Phrasebank: an academic writing resource for students and researchers. 2018. URL : http://www.phrasebank.manchester.ac.uk/index.htm

Swales J. Genre analysis : English in Academic and Research Settings. Cambridge : Cambridge University Press, 1990. 260 p.

Published

2023-02-16