ФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНИХ ТА ІНШОМОВНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ТУРИСТИЧНОЇ СПЕЦІАЛІЗАЦІЇ НА ЗАНЯТТЯХ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4565.2025.61.2Ключові слова:
професійно-орієнтоване навчання, іноземна мова, мовна компетенція, комунікативна компетенція, туристична галузь, ділове спілкуванняАнотація
У статті розглянуто питання формування загальних та фахових іншомовних компетенцій здобувачів освіти в умовах їхньої професійної міжкультурної мовленнєвої діяльності у сфері туризму. Мета статті – проаналізувати роль іноземних мов у навчанні здобувачів освіти з туризму та запропонувати шляхи вирішення актуальних проблем, пов’язаних із набуттям загальних, мовних та мовленнєвих навичок майбутніми працівниками туристичної галузі. Проаналізовано запропоновані вітчизняними та зарубіжними науковцями підходи до визначення понять загальних, міжкультурних, мовних та мовленнєвих компетенцій. Окреслено шляхи їх формування в процесі викладання іноземної мови майбутнім фахівцям туристичної сфери в курсі мовної підготовки за професійним напрямом. Охарактеризовано п’ять категорій компетенцій, які забезпечують якісну мовну підготовку здобувачів освіти: загальну, міжкультурну, лінгвістичну, комунікативну та дискурсивну (мовленнєву). Обґрунтовано, що результатом формування професійної іншомовної комунікативної компетенції є здатність фахівця вміло та ефективно використовувати знання іноземної мови в процесі комунікації у сфері туризму. Визначено, що іншомовна професійна комунікативна компетенція включає такі взаємопов’язані компоненти: лінгвістично-професійний, що охоплює усі засоби й елементи мови та мовлення, якими здобувач освіти повинен володіти для здійснення комунікації (тобто це мова, яку фахівець використовуватиме в майбутньому професійному спілкуванні); соціокультурний, який передбачає вміння здобувача правильно, доречно та вміло використовувати мову у відповідній професійній ситуації та сприяє кращому розумінню чужих і висловленню власних думок. Комунікативна компетенція передбачає опанування всіма видами мовленнєвої діяльності та основами культури усного й писемного мовлення, заснованими на соціокультурній базі знань. Стаття підкреслює важливість інтеграції мовної підготовки з професійними потребами здобувачів, що робить навчання більш мотивованим та ефективним.
Посилання
Бібік Н. М. Компетентнісний підхід : рефлексивний аналіз застосування. Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи : колективна монографія / за заг. ред. О. В. Овчарука. Київ : К.І.С., 2004. C. 47–52.
Демська-Кульчицька О. Мовна “competence” як об’єкт дослідження (проблема україномовного терміна). Мовознавство / відп. ред. В. Німчук. Київ : Пульсари, 2002. С. 224–228.
Микитенко Н. О. Теоретичні основи формування іншомовної професійної компетентності майбутніх фахівців природничих спеціальностей : монографія. Тернопіль : ТНПУ, 2011. 383 с.
Ніколаєва С. Ю. Цілі навчання іноземних мов в аспекті компетентнісного підходу. Іноземні мови. 2010. № 1. С. 11–17.
Товканець Г., Товканець О., Лендєл Л. Підготовка майбутніх учителів до реалізації педагогічної комунікації як умова ефективної професійної діяльності. Vzdelávanie a spoločnosť IV : Medzinárodný nekonferenčný zborník. Prešovskej univerzity v Prešove, 2020. P. 258–264.
Dudley-Evans T., St. John M. J. Developments in English for Specific Purposes : A multidisciplinary approach. Cambridge : Cambridge University Press, 1998. 301 p.
Frendo E. How to Teach Business English. UK. Harlow : Pearson Education, 2005. 168 p.
Laufer B. The lexical plight in second language reading. Words you don’t know, words you think you know, and words you can’t guess. Second Language Vocabulary Acquisition. A Rationale for Pedagogy / J. Coady, T. Huckin (eds.). Cambridge University Press, 1997. P. 20–34.
Scollon R., Wong Scollon S. Intercultural Communication. Oxford UK & Cambridge USA : Blackwell, 1995. 271 p.
Vizental A. Metodica predării limbii engleze : Strategies of Teaching and Testing English as a Foreign Language. Bucureşti, Romania. Iasi : Editura Polirom. 2008. 368 p.