ПРЕЦЕДЕНТНІ ФЕНОМЕНИ В РЕКЛАМНИХ ОГОЛОШЕННЯХ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКИХ КООПЕРАТИВНИХ ТОВАРИСТВ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4565.2024.60.16Ключові слова:
Прецедентні феномени в українській рекламі; західноукраїнська реклама 1920–1930-х рр., мова української реклами першої половини ХХ ст., історія стилів української літературної мови, «Дністер», «Меріда», «Реґулятор», «Суспільний промисл», «Фортуна нова».Анотація
Анотація. У статті проаналізовано стилістичні особливості української реклами, створеної у міжвоєнний період ХХ ст. Рекламні тексти західноукраїнських кооперативних товариств – підприємств, банків, страхових установ – відображають комплексний характер їхніх суспільно-економічних завдань: піднесення добробуту українців, рівня їхньої національної свідомості та популяризацію культурної спадщини. Мета статті полягає в розкритті зв’язку змістових компонентів рекламних оголошень з рекламною стратегією, орієнтованою на когнітивну базу потенційних клієнтів-українців та інструментальну актуалізацію її складників – прецедентних феноменів. Методологія дослідження спирається на первинне формування, систематизацію, опис та аналіз джерельної бази – рекламних оголошень кооперативних товариств «Дністер», підприємств «Меріда», «Реґулятор», «Суспільний промисл», «Фортуна нова», що були опубліковані на сторінках львівської газети «Діло» в 1920–1930-х рр. Основу мовознавчого аналізу рекламних оголошень становить описово-інтерпретаційний метод, що дає змогу встановити фольклорно-звичаєвий та культурно-історичний контексти вживання прецедентних власних назв, прецедентних висловів, змалювання прецедентних ситуацій як семіотично важливих, релевантних до рекламної стратегії знаків української національної культури. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше в сучасному українському мовознавстві явища прецедентності та інтертекстуальності розглянуто на матеріалі рекламних оголошень, теж уперше введених у мовознавчий обіг. Висновки щодо конкретно встановлених фактів використання власних назв, ситуацій, сталих мовних зворотів, текстів різного походження (фольклорних, книжно-концептуальних, авторських, популярних) можуть бути сформульовані як твердження, що українська реклама досліджуваного періоду має виразну орієнтацію на клієнтів із відповідною культурною компетенцією й засвідчує розвиток рекламного стилю української мови в тісних зв’язках з українською культурною традицією в її вербально-текстовому вияві.
Посилання
Авдикович К. Перша українська фабрика цукерків «Фортуна нова» / Упорядк. і передмова І. Чорновола. Львів : Тріада-плюс, 2010. 47 с.
Базюк Х. 125 років від часу заснування страхового товариства «Дністер». 2016. URL : https://photo-lviv.in.ua/125-rokiv-vid-chasu-zasnuvannya-strahovoho-tovarystva-dnister/.
Гелей С. Д. Кооперативний рух. Енциклопедія Сучасної України / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.]. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2014. URL : https://esu.com.ua/article-3305
Гундорова Т. Література на полі медій – медії на полі літератури. Література на полі медій. Збірка наукових праць відділу теорії літератури та компаративістики Інституту літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України. Київ, 2018. С. 9–11.
Дядечко Л. Функціонування рекламних слоганів в усно-розмовному дискурсі. Мова і суспільство. 2011. Вип. 2. С. 144–150.
Закутня А. Ю. Реклама в церковно-релігійному житті українців у кінці ХІХ – першій половині ХХ ст.: тематика, структура та стилістика текстів. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету ім. І. Огієнка : Філологія. 2017. Вип. 44. С. 136–144.
Закутня А. Ю. Сфера юридично регульованих послуг у тематиці української друкованої реклами кінця ХІХ – першої половини ХХ століття. Українська мова в юриспруденції : стан, проблеми, перспективи : матеріали XIV Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Київ, 29 листопада 2018 р.). Київ, 2018. Ч. 1. С. 205–213.
Ігри та пісні : весняно-літня поезія трудового року / Інститут мистецтвознавства, фольклору та етнографії; АН Української РСР. Київ : Вид-во Академії наук Української РСР : Серія «Українська народна творчість», 1963. 670 с.
Коцюбанська О. Солодке життя : історія кондитерської справи в Україні. 2021. URL : https://localhistory.org.ua/texts/statti/solodke-zhittia-istoriia-konditerskoyi-spravi-v-ukrayini/.
Крищук В. Функціонування прецедентних феноменів в історичному дискурсі кінця XX – початку XXІ ст. Філологічний дискурс. 2016. Вип. 4. С. 233–242. URL : http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000681341.
Легін С. Український кооператив «Суспільний промисл», або історія Львівської кавової фабрики «Галка». 2018. URL : https://photo-lviv.in.ua/ukrajinskyj-kooperatyv-suspilnyj-promysl-abo-istoriyalvivskoji-kavovoji-fabryky-halka/.
Литвин М. Р. Рецензія на : Пасіцька Оксана. Львів і львів’яни : український соціум та промисел (20–30-ті рр ХХ ст.). Львів : Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 2014. 400 c. З історії західноукраїнських земель. 2015. Вип. 10–11. С. 300–303. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/zictzahzem_2015_10-11_19.
Літературознавча енциклопедія : у двох томах. Т. 1 / Авт.-уклад. Ю. І. Ковалів. Київ : ВЦ «Академія», 2007. 608 с.
Мельник І. «Дністер» – перше галицьке страхове товариство. 2016. URL : https://zbruc.eu/node/60171.
Остап Нижанківський. URL : https://www.mubis.com.ua/index.php/composers/242.
Пасіцька О. І. «Cвій до свого по своє» : сільськогосподарські виставково-ярмаркові заходи в Галичині у 20–30-х роках XX століття. Новітня доба. 2020. Вип. 8. С. 19–27. URL: https://www.inst-ukr.lviv.ua/download.php?portfolioid=32.
Пасіцька О. І. Львів і львів’яни : український соціум та промисел (20‒30-ті роки XX століття) / Наук. ред. І. Патер. Львів : Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 2014. 400 с.
Пасіцька О. І. Український промисел Львова у 1920–1930-х роках. Новітня доба. 2013. Вип. 1. С. 52–61. URL : http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000896566.
Петренко А. С. Універсальні та національні прецедентні феномени у заголовках українських медійних видань. Культура слова. 2019. № 90. С. 165–175. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/180188/16-Petrenko.pdf?sequence=1.
Ткач Л. О. Українська літературна мова на Буковині в кінці ХІХ – на початку ХХ ст. Ч. 2 : Джерела і соціокультурні чинники розвитку. Чернівці : Книги–ХХІ, 2007. 702 с.
Цвик О. Колядку «Бог ся рождає» написав на Тернопільщині : виповнилося 160 років з Дня народження автора Остапа Нижанківського. 2023. URL : https://suspilne.media/ternopil/368516-koladkubog-sa-rozdae-napisav-na-ternopilsini-vipovnilosa-160-rokiv-z-dna-narodzenna-avtora/.
Чудовська-Кандиба І. А. Соціокультурні виміри рекламних практик : монографія. Київ : КІС, 2010. 445 с.