СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ПОЛІТИЧНОЇ ЛІНГВІСТИКИ В КОНТЕКСТІ ГЛОБАЛЬНИХ СУСПІЛЬНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2024.60.4

Ключові слова:

політика, політична лінгвістика, політична комунікація, теорія медіа- ефектів.

Анотація

Анотація. У цій розвідці запропоновано огляд основних етапів становлення політичної лінгвістики, кожен з яких ознаменований з’явою різних концепцій політичної комунікації, що відповідали потребам часу та історичному контекстові. Встановлено, що проблеми політичної лінгвістики беруть свій початок ще в античній риториці, проте зі з’явою нових засобів комунікації фокус уваги дослідників поступово зміщується з вивчення риторичної майстерності політичних мовців до досліджень політичної комунікації. Політична комунікація – це інтерактивний процес, що передбачає передачу інформації серед політиків, ЗМІ та громадськості та здійснюваний вниз від владних інституцій до громадян, горизонтально – у зв’язках між політичними акторами, а також вгору – від громадської думки до влади. Перша світова війна послугувала поштовхом до вивчення політичної комунікації в контексті суспільно-політичних процесів, тоді як Друга світова лиш увиразнила актуальність цих наукових досліджень. Базуючись на теоретичних засадах соціальної психології, науковці вивчали механізми маніпуляції громадською свідомістю, застосовувані в пропаганді та політичній агітації. У цей час з’явилась дворівнева модель комунікації (the two-step flow of communication) П. Лазарсфельда, методика контент-аналізу й п’ятикомпонентна модель комунікації Г. Лассвелла. Аналіз лексичних та пунктуаційних мовних засобів, активованих у тоталітарному дискурсі, продемонстрував, як мова може стати інструментом для викривлення навколишньої дійсності. Дослідження, присвячені вивченню політичної комунікації, були підсилені концепціями, напрацьованими у сфері масової комунікації, зокрема щодо мови «ефектів» та «впливів» (a language of «effects» and «influences»). У цей період популярності набувають теорії порядку денного (agenda-setting theory), фреймінгу (framing) та праймінгу (priming), суголосні з позицією про те, що ЗМІ потенційно здатні впливати на установки аудиторії, суттєво, проте, залежні від уже сформованих упереджень, позначуваних значною мірою на процесах обробки медіа-повідомлень. Застосування цифрових медіатехнологій, зростання популярності соціальних мереж засвідчили новий етап у розвитку політичної лінгвістики, що досі триває.

Посилання

Акайомова А. Політична комунікація як процес взаємодії політичних суб’єктів. Політичний менеджмент. 2011. № 1. С. 87–91.

Алексієвець О. Історія та сучасність політичної лінгвістики. Україна-Європа-Світ. Міжнародний збірник наукових праць. Серія : Історія, міжнародні відносини. 2012. Вип. 9. С. 248–255.

Левенець Ю. Політика. Політична енциклопедія / за ред.: Ю. Левенець, Ю. Шаповал та ін. Київ : Парламентське видавництво, 2011. С. 567–568.

Нагорна Л. Політична лінгвістика : стан і статус. Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України. 2006. Вип. 30(2). С. 160–168.

Нагорна Л. П. Політична мова і мовна політика : діапазон можливостей політичної лінгвістики. Київ : Світогляд, 2005. 315 с.

Остапенко М. Політична комунікація : теоретичні аспекти дослідження. Політичний менеджмент. 2012. № 3. C. 135–144.

Шиманова-Стефанишин О. В. Політична комунікація в умовах воєнного стану в Україні : політологічний аналіз основних меседжів. Регіональні студії. 2022. Вип. 30. С. 30–36.

Allison L. Politics. The Oxford Concise Dictionary of Politics / comp. by I. McLean, A. McMillan. 2nd ed. Oxford University Press, 2003. P. 422–423.

Blitefield J. Review of the Language of the Third Reich : LTI, Lingua Tertii Imperii: A Philologist’s Notebook, by V. Klemperer. Rhetoric and Public Affairs. 2018. Vol. 21. № 4. P. 744–746. DOI: https://doi.org/10.14321/rhetpublaffa.21.4.0744.

Borah P. Media Effects Theory. The International Encyclopedia of Political Communication (1st ed.) / ed. by G. Mazzoleni. John Wiley & Sons, Inc, 2016. P. 1–12. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118541555.wbiepc156.

Britannica. The Editors of Encyclopaedia. «Newspeak». Encyclopedia Britannica. December 1, 2023. URL:

https://www.britannica.com/art/newspeak (дата звернення 23.06.2024).

Gil de Zúñiga H., Chen H. T. Digital Media and Politics : Effects of the Great Information and Communication Divides. Journal of Broadcasting & Electronic Media. 2019. Vol. 63. № 3. P. 365–373. DOI : https://doi.org/10.1080/08838151.2019.1662019

Heywood A. What is politics? Politics. Bloomsbury Publishing, 2019. P. 8–10.

Lasswell Harold D. Language of politics / ed. by N. Leites. New York : G. W. Stewart, 1949. 358 p.

Lazarsfeld P. F., Berelson B., Gaudet H. The people’s choice. How the voter makes up his mind in a presidential campaign. New York: Duell, Sloan & Pearce, 1944. 178 p.

Lippmann W. Public Opinion (with a new introduction by Michael Curtis). New Jersey : Transaction Publishers, 1998. 427 p.

McQuail D. McQuail’s Mass Communication Theory. London : SAGE Publications, 2010. 633 p.

Noelle-Neumann E. The Spiral of Silence. A Theory of Public Opinion. Journal of Communication. 1974. Vol. 24. № 2. P. 43–51. DOI : https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1974.tb00367.

Norris P. Political Communication. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences / ed. by N. J. Smelser, P. B. Baltes. Amsterdam : Elsevier, 2001. P. 11631–1640. DOI : https://doi.org/10.1016/B0-08-043076-7/04364-3

Orwell G. Nineteen eighty-four. Penguin Classics. (Original work published 1949). 2021. URL :

https://rauterberg.employee.id.tue.nl/lecturenotes/DDM110%20CAS/Orwell-1949%201984.pdf (date of access 23.06.2024).

Rogers M. Everett. Theoretical diversity in political communication. Handbook of Political communication Research / ed. by L. L. Kaid. Lawrence Erlbaum Associates, Inc, 2004. P. 3–16.

Ryfe D. History and Political Communication : an Introduction. Political Communication. 2001. Vol. 18. № 4. P. 408–409. DOI : https://doi.org/10.1080/10584600152647119

Scheufele D. A., Tewksbury D. Framing, agenda setting, and priming : The evolution of three media effects models. Journal of Communication. 2007. Vol. 57. № 1 . P. 9–20. DOI : https://doi.org/10.1111/j.0021-9916.2007.00326.x

Schiappa E. The rhetoric of nukespeak. Communication Monographs. 1989. Vol. 56. № 3. P. 53–272. DOI :

https://doi.org/10.1080/03637758909390263.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-12