ЖІНОЧИЙ ПОГЛЯД НА РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКУ ВІЙНУ: ФЕМІННІ РОЛІ ТА СТРАТЕГІЇ ПОДОЛАННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ І ПОСТКОЛОНІАЛЬНИХ ТРАВМ У ТВОРАХ СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ДРАМАТУРГІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2023.59.10

Ключові слова:

сучасна українська жіноча драматургія, індивідуально-перформативна нарація, фемінна роль, транспоколіннєва травматична пам’ять, колективна травма, архетип Великої Матері.

Анотація

Анотація. Мета статті: класифікувати жіночі ролі та описати стратегії подолання психологічних і постколоніальних травм, висвітлені у сучасній українській жіночій драматургії про російсько-українську війну 2022–2024 рр. Методологія: цілісний аналіз літературного твору, метод класифікації, системний підхід до вивчення художньої структури тексту з використанням феміністичних стратегій в літературознавстві, психологічних теорій та концепцій, а саме теорії архетипів К. Г. Юнга, теорії травми та колективної психотравми Т. Хюбла, Дж. А. Коена, Е. Деблінгера, Дж. Л. Германа, А. П. Маннаріно. Новизна: розвідка базується на аналізі п’єс драматургинь про російсько-українську війну з порталу сучасної української драматургії Ukrdramahub, які не були об’єктом наукового дослідження. Висновки. У сучасній жіночій українській драматургії виокремлення амплуа воїна, волонтерки, матері, біженки, жертви та нараторки свідчить про суттєву зміну традиційних гендерних ролей та значний вплив екстремальної, кризової ситуації на фемінно-маскулінні стратегії поведінки жінок. Ці ролі показують, що жінка в суспільстві воєнного стану виконує функції, які раніше вважалися суто чоловічими, такі, як участь у бойових діях або активна громадська діяльність, її стратегії поведінки стають більш гнучкими та адаптивними. Жінка може бути сильною й незалежною, виконуючи роль захисниці або волонтерки, але водночас зберігати традиційні фемінні якості, такі, як материнство, емпатія, піклування про родину, слабких та нужденних. Розмивання жорстких гендерних меж, створення нових, більш комплексних моделей жіночої поведінки, втілене в постатях героїнь театрально-перформативних нарацій українських драматургинь, органічно співіснує з іншою тенденцією – актуалізацією символічного образу Берегині Роду та архетипу Великої Матері, що сприяє пропрацюванню колективних транспоколіннєвих травм, активації зв’язків з родом і пам’яттю предків, процесів усвідомленої національної ідентифікації та розриву з колоніальним минулим.

Посилання

Блок Н. Вибери кращу версію. Ukrdramahub. URL: https://www.ukrdramahub.org.ua/play/vyberykrashchu-versiyu (дата звернення : 27.08.2024).

Бондарева О. Є. Віртуальна драматургічна антологія «Неназвана війна» Національного центру театрального мистецтва імені Леся Курбаса : Нове художнє слово про війну. Тенденції розвитку філологічної освіти в добу цифровізації: європейський та національний контексти : колективна монографія. Рига : «Baltija Publishing», 2023. Р. 107–130. DOI :10.30525/978-9934-26-303-3-6.

Бондарева О. Є. «Закрите небо» Неди Нежданої : війна, пам’ять, травматичний жіночий досвід, усвідомлена деколоніальність. Літературний процес : методологія, імена, тенденції. Збірник наукових праць (філологічні науки). 2023. № 21. C. 14–25. DOI : 10.28925/2412-2475.2023.21.2.

Бондарева О. Є. Ландшафти та топоси війни у сучасній українській драматургії. Війна і література. Збірник праць Міжнар. наук. конф. 27–28 квітня 2023 р. Черкаси : Видавець Юлії Чабаненко, 2023. С. 55–72.

Бондарева О. Є. « Драма панорама 2023» – новий формат українських драматургічних антологій. Modern Philology: Theory, History, Methodology : Scientific monograph. Riga: «Baltija Publishing», 2024. Vol. 1. P. 56–79. DOI : 10.30525/978-9934-26-425-2-27.

Галас А. Хроніки евакуйованого тіла та загубленої душі. Ukrdramahub. URL: https://www.ukrdramahub.org.ua/play/khroniky-zahublenoyi-dushi (дата звернення : 27.08.2024).

Гапєєва О. Текст про росіян. Ukrdramahub. URL: https://www.ukrdramahub.org.ua/play/tekst-pro-rosiyan (дата звернення : 27.08.2024).

Гарець І. Садити яблуні. URL: https://www.ukrdramahub.org.ua/play/sadyty-yabluni (дата звернення : 27.08.2024).

Мацюпа О. Смоковниця. Ukrdramahub. URL: https://www.ukrdramahub.org.ua/play/smokovnytsya (дата звернення : 27.08.2024).

Петровська Є. Риби не плачуть. URL: https://www.ukrdramahub.org.ua/play/ryby-ne-plachut (дата звернення : 27.08.2024).

Поллак М. Топографія пам’яті. Львів : Човен, 2018. 216 с.

Синчак Б. Прямоефірна інформаційна війна та російсько-українська війна 2022 на медійному плацдармі. Теорія і практика журналістики. Український Інформаційний простір. 2022. Вип. 10. С. 85–97. DOI : 10.31866/2616-7948.10.2022.269826.

Юган Н. Л. Формування національної ідентичності українського суспільства засобами театру. Вісник Національної академії керівних кадрів культури та мистецтв. 2019. № 2. С. 341–345. URL: https://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/view/177715 (дата звернення: 27.08.2024).

Cohen J. A., Mannarino A. P., Deblinger E. Treating Trauma and Traumatic Grief in Children and Adolescents. Second Edition. The Guilford Press, 2017. 356 p.

Herman J. L. Trauma and Recovery. Paperback. Basic Books, 2022. 480 р.

Hübl T., Jordan J. Avritt Healing Collective Trauma : A Process for Integrating Our Intergenerational and Cultural Wounds Hardcover. Sounds True, 2020. 304 p.

Neumann E. The Great Mother – An Analysis of the Archetype. Princeton University Press, 2015. 624 р. (Mythos: The Princeton/Bollingen Series in World Mythology, Band 47).

Jung C. The Archetypes and the Collective Unconscious. English edition. Important Books, 2013. 52 р.

Yuhan N. Between Documentary (Verbatim) and Experimental Theater: Poetic Features of the Genre of Modern Biographical Drama (Based on Comparative Analysis). The 1st International Scientific and Practical Conference «Modern Knowledge: Research and Discoveries» (May, 19–20, 2023; Vancouver, Canada). A. T. International, 2023. Р. 179–197. DOI : 10.51582/interconf.19-20.05.2023.018.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-01