КОНЦЕПТ «ЛІКАР» У МОВНІЙ КАРТИНІ СВІТУ СТУДЕНТІВ ПЕРШОГО КУРСУ МЕДИЧНИХ ФАКУЛЬТЕТІВ НМУ ІМЕНІ О. О. БОГОМОЛЬЦЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4565.2023.58.7Ключові слова:
концепт, лікар, концептуальне ядро, периферичне значення, цінності, вербалізаціяАнотація
Стаття присвячена аналізу концепту «лікар», а саме вербальному вираженню зазначеного концепту студентами першого курсу медичних факультетів Національного медичного університету імені О. О. Богомольця. Метою дослідження є встановити концептуальне ядро та периферичні значення заявленого концепту, визначити основні вербалізатори, названі студентами. Актуальність дослідження полягає у необхідності доповнити дані про вербалізацію концепту «лікар», виділити його специфіку при трактуванні студентами першого року навчання медичного ЗВО. Матеріалом дослідження є анкети студентів першого курсу медичних факультетів НМУ імені О. О. Богомольця у кількості 135 одиниць, у яких вони давали визначення поняттю «лікар». У анонімній анкеті, яку заповнювали студенти, слід було визначити поняття «лікар» та вказати основні якості, якими має бути наділений цей фахівець. Отримані дефініції проаналізовано та поділено на концептуальне ядро й периферію. Виділено основні якості, які, на думку студентів, розкривають досліджуваний образ, а отже, відтворюють ціннісні орієнтири самих реципієнтів. Також визначено мовні засоби вираження досліджуваного концепту: алегорія, метафора тощо. До концептуального ядра належать визначення, що збігаються з тлумаченням цього поняття у профільних словниках, периферійні ж значення відображають світогляд студентів, їхні морально-етичні цінності, тим-то й цікаві для вивчення. Серед основних якостей, якими має бути наділений лікар, – впевненість, доброзичливість, чесність. Разом із професійними якостями студенти також вказали особистісні якості, які сприяють формуванню й розвитку цілісної особистості (людяність, сміливість, щирість, терпіння, витривалість). Наше дослідження сприяє кращому розумінню ціннісних орієнтирів молодого покоління, їхніх морально-етичних якостей, які, безсумнівно, дають уявлення про загальнолюдські ідеали, пріоритетність загальнолюдських духовних цінностей, сформованих під впливом національної історії, культури, освіти.
Посилання
Бондар Н. В., Асламова М. В., Жовнір М. М. Базовий концепт української ментальності як засіб патріотичного й морально-етичного виховання студентів медичного вишу. Науковий вісник міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія». 2018. Вип. 37. Т. 1. С. 12–15.
Вишневcька Г. Б. Співвідношення концепту і суміжних понять. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія «Проблеми граматики і лексикології української мови». 2012. Вип. 9. С. 9–14.
Вища рада юристів України : вебсайт. URL: https://ukrlawcouncil.org/registers/profesiya-likar/ (дата звернення : 27.05.2024).
Газуда О. Поняття концепту в сучасній лінгвістиці. Актуальні питання гуманітарних наук. 2018.Вип. 22. Т. 1. С. 38–43.
Жовнір М. М. Педагогічна інноватика в медичному виші : до питання впровадження коучинг-технології. Молодий вчений. 2018. Вип. 1. С. 309–312.
Краснобаєва-Чорна Ж. Термінополе КОНЦЕПТ. Українська мова. 2006. Вип. 2. С. 67–79.
Лескова К. Р. Вербальна маніфестація терміноконцепту лікар в сучасній англійській мові. URL : http://eprints.zu.edu.ua/18968/1/%D0%9B%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%9A.%D0%A0..pdf (дата звернення : 27.05.2024).
Мазепова О. В. Дослідження концептів та концептосфери на матеріалі східних мов. Studia linguistica.2011. Вип. 5. С. 259–265.
Перхач Р.-Ю. Т. Термінологія в інструкціях до медичних препаратів : лінгвокогнітивний та лінгвокультурний аспекти (на матеріалі української, німецької, польської мов) : дис. … канд. філол.наук : 10.02.15. Львів, 2017. 288 с.
Полюжин М. Поняття, концепт та його структура. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Розділ III. Теоретичні засади лінгвістичних досліджень.2015. Вип. 4. С. 214–224.
Серафин С. Особливості вербалізації концепту «doctor» в серіалі «Doctor house». Сучасні дослідження з лінгвістики, літературознавства і міжкультурної комунікації : матеріали VII Всеукраїнськоїнауково-практичної конференції. Івано-Франківськ, 2022. С. 141–144.
Сиротін О. С. Засоби вербалізації концепту «хвороба» в англійській мові. Міжнародний філологічнийчасопис. 2021. Т. 12. Вип. 2. С. 33–37.
Словник – портал української мови та культури : вебсайт. URL : https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%BB%D1%96%D0%BA%D0%B0%D1%80 (дата звернення : 27.05.2024).
Утюж І. Г., Мегрелішвілі М. О. Історія медицини : курс лекцій. Запоріжжя : ЗДМУ, 2021. 132 с.
Фармацевтична енциклопедія : вебсайт. URL : https://www.pharmencyclopedia.com.ua/article/2071/likar
(дата звернення : 27.05.2024).
Ясіновська О. Про межі термінів поняття і концепт у сучасній когнітивній лінгвістиці. Вісник Львів-
ського ун-ту. Серія «Філологія». 2003. Вип. 30. С. 257–268.