«…ЯК ЧОРНА КВІТКА»: ДО ПРОБЛЕМИ ІДІОСТИЛЮ ДАРІЇ ВІКОНСЬКОЇ (ФЛОРИСТИЧНИЙ АСПЕКТ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2023.54.4

Ключові слова:

експресіонізм, імпресіонізм, символізм, стиль, еволюція ідіостилю, домінанта ідіостилю, психотип, етюд, флористичні образи, естетика, поетика

Анотація

У статті на рівні теоретичному окреслено суть актуальної в сучасному літературознавстві проблеми – проблеми стилю. На рівні практичному проаналізовано малу прозу Дарії Віконської (квіткові етюди) крізь призму специфіки авторського ідіостилю. З’ясовано, що діапазон стильових пошуків Д. Віконської сягає імпресіонізму, символізму та експресіонізму. Доведено, що різностильові художні тексти впереміш з’являлися впродовж усього творчого шляху письменниці, не поступаючись один одному художньою вартістю. Тож процес еволюції стилю Д. Віконської неможливо окреслити традиційним виокремленням етапів переходу від одного «ізму» до іншого, увиразнених на рівні поетики. У контексті творчості Д. Віконської варто вести мову про еволюцію на рівні естетики, пов’язаної з процесом авторської самоідентифікації. Його квінтесенцією став художній текст «Портрет» – психоаналітичний автопортрет письменниці емоційного психологічного типу (вона розкрила себе через алегоричний образ жінки-чорної квітки). Для митця-модерніста емоційного психотипу саме експресіонізм є найбільш органічною поетикально-стильовою системою, тож закономірно, що експресіоністських художніх текстів у доробку письменниці чимало (вони особливі; найперше своєю «жіночністю» відрізняються від т. зв. «канону експресіонізму», ґрунтованого на творах, написаних чоловіками). Коли Д. Віконська «тікала» від себе (власне, від свого експресіоністського світобачення) у світи релігії чи природи, то з-під її пера з’являлися імпресіоністські чи символістські тексти – не менш оригінальні й потужні, як експресіоністські (Д. Віконська феноменальна в багатьох аспектах, у цьому зокрема). Усе це дозволяє зробити висновок про експресіонізм як домінанту ідіостилю Д. Віконської і таким чином заперечити думку про західноукраїнську письменницю як послідовну імпресіоністку (ця думка вже почала утверджуватися в сучасному літературознавстві й загрожує перетворитися на оманливий стереотип).

Посилання

Віконська Д. Жінка в чорному. Етюди, поезії в прозі, нариси, діалоги. Джеймс Джойс : Тайна його мистецького обличчя / упоряд., літ. редакція, передм. і прим. В. Ґабора. Львів : ЛА «Піраміда», 2013. 108 с. + 76 с.

Віконська Д. Ars longa… Літературознавство. Мистецтвознавство. Культурологія. Есеї / упоряд. Н. Поліщук. Львів : ЛА «Піраміда», 2015. 352 с.

Віннічук А. П., Крупка В. П. Специфіка художньої інтермедіальності Дарії Віконської : малярські та музичні параметри. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія : Філологія. Журналістика / редкол.: Казарін В. П. (головний редактор), Гадомський О. К. (та ін.). Київ : Гельветика, 2021. Том 32 (71). № 2. Ч. 2. С. 91–97.

Госовська М. Жінка, що жила без шкіри. Zbruč.eu. 2014. 30 вересня. URL : https://zbruc.eu/node/27428 (дата звернення: 15.08.2023)

Ґабор В. Аристократка духу : Дарія Віконська. Віконська Д. Жінка в чорному. Етюди, поезії в прозі, нариси, діалоги. Джеймс Джойс : Тайна його мистецького обличчя / упоряд., літ. редакція, передм. і прим. В. Ґабора. Львів : ЛА «Піраміда», 2013. С. 7–18.

Історія одної душі. Епістолярна спадщина Дарії Віконської / упорядкув., передм. і прим. Надії Поліщук. Львів : ЛА «Піраміда», 2019. 196 с.

Маланюк Є. Дарія Віконська. Маланюк Є. Книга спостережень: у 2 т. Торонто: Гомін України, 1966. Т. 2. С. 387–391.

Мафтин Н. У пошуках «GRAND» стилю (західноукраїнська та еміграційна проза міжвоєнного двадцятиліття) : монографія. Івано-Франківськ : ЛІК, 2011. 335 c.

Мацибок-Стародуб Н. О. Художня модель світу в західноукраїнській жіночій прозі міжвоєнного двадцятиліття (Ірина Вільде, Ольга-Олександра Дучимінська, Дарія Віконська) : автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.01.01 / Київський національний університетт ім. Тараса Шевченка. Київ, 2016. 22 с.

Моклиця М. Модернізм як структура : філософія, психологія, поетика: монографія. 2-е вид. Луцьк : РВВ «Вежа» ВДУ ім. Лесі Українки, 2002. 390 с.

Набитович І. Дарія Віконська – письменниця з княжого роду. Дивослово. 2017. № 6. С. 53–59.

Набитович І. Євген Маланюк і Дарія Віконська. Мистецька трансформація історії княжого роду Федоровичів у поемі «Побачення». Слово і час. 2019. № 6. С. 46–55.

Поліщук Н. Флористичні світи модерністичної жіночої прози : Дороті Річардсон, Вірджинія Вулф, Дарія Віконська. Іноземна філологія / Львівський національний університет імені Івана Франка. Львів, 2017. Вип. 130. С. 154–166.

Садула І. Дарія Віконська. Передчасно зів’яла квітка… Ukrainian People. Ukrainian-American Magazine. 2021. 4 вересня. URL : https://ukrainianpeople.us/%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%96%D1%8F-%D0%B2%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0-%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE-%D0%B7%D1%96%D0%B2%D1%8F%D0%BB%D0%B0-%D0%BA/ (дата звернення : 15.08.2023)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-11