МЕТОДОЛОГІЯ ЛІНГВО-ЕНЕРГЕТИЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ АКТУАЛІЗАЦІЇ ПІДЛІТКАМИ ЛІНГВАЛЬНИХ І ПОЗАЛІНГВАЛЬНИХ ЗАСОБІВ КОМУНІКАТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4565.2023.54.1Ключові слова:
методологія, лінгво-енергетичні дослідження, підліток, комунікативна поведінка, лінгвальні та позалінгвальні засобиАнотація
У праці обґрунтовано узагальнену методологію наукового дослідження когнітивних лінгво-енергетичних особливостей комплексної актуалізації лінгвальних та позалінгвальних засобів у комунікативній поведінці підлітка. Логіка вирішення зазначеної проблеми ґрунтувалася на аналізі структури та змісту двох співвідносних вербально-графічних моделей. Перша модель мегасистеми добору підлітком засобів актуалізації його комунікативної поведінки має трирівневу структуру, в рамах якої розглянуто дві автономні системи зовнішніх стосовно комуніканта (соціально-політичних, ситуативно-комунікативних, психо-генетичних) та внутрішніх (фізіологічно-станових, емоційно-самопочуттєвих, фізично-відчуттєвих) чинників, а також модель духовного буття підлітка, у чотирьох сферах психіки якого зароджуються й розвиваються усі процеси його мислемовлення та миследій у комунікації. Друга модель супервентної взаємодії лінгвальних та позалінгвальних засобів комунікативної поведінки підлітка віддзеркалює механізм породження альтернативних смислів висловлень, які він актуалізує через концепти-поняття та концепти-дії, набуті його пам’яттю шляхом попереднього комунікативного та соціального досвіду. Підкреслено, що методологія лінгво-енергетичних досліджень здатна слугувати наочним засобом для опанування логіки планування, розроблення методик та систематизації викладу результатів значної кількості інших теоретичних і експериментальних досліджень, пов’язаних з когнітивними явищами мислемовлення й миследій людини взагалі та підлітка зокрема. Наголошено, що термінологічний апарат уживаних моделей здатний відігравати роль вихідної сукупності наукових понять, котрими слід позначати лінгвальні та позалінгвальні засоби мовленнєвої поведінки індивіда.
Посилання
Бурка Н. А. Система чинників та механізми породження сугестивної мовної поведінки підлітка. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Філологія. Одеса, 2020. № 46, Т. 1. С. 59–62. DOI: https://doi.org/10.32841/2409-1154.2020.46-1.13
Калита А. А. Фонетичні засоби актуалізації смислу англійського емоційного висловлювання : монографія. Київ : Видавничий центр КДЛУ, 2001. 351 с.
Калита А. А. Актуалізація емоційно-прагматичного потенціалу : монографія. Тернопіль : Підручники і посібники. 2007. 320 с.
Калита А. А. Энергетика речи : монография. Киев: Кафедра, 2016. 292 с.
Калита А. А., Бурка Н. А. Енергетичний вплив комунікативних чинників на засоби мовленнєвої поведінки підлітка. Закарпатські філологічні студії. 2022. № 21, Т. 1. С. 168–176. DOI: https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2022.21.1.31.
Калита А. А., Клименюк А. В. Функционально-энергетический подход: механизм актуализации эмоционально-прагматического потенциала высказывания. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Романо-германська філологія. 2004. № 635. С. 70–74.
Калита А. А., Клименюк А. В. Теоретико-методологические основы исследования флуктуации эмоционально-прагматического потенциала речемышления и мыследействия человека. Одеський лінгвістичний вісник. 2019. № 13. С. 115–123.
Калита А. А., Клименюк А. В. Методологические основы когнитивных лингво-енергетических исследований : монография. Киев: МПП «ЛИНО», 2022. 664 с.
Калита А. А., Тараненко Л. І. Метод комплексної енергетичної оцінки процесу просодичного оформлення мовлення. Наукові записки. Серія : Філологічні науки (мовознавство). Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2009. Вип. 81 (1). С. 359–365.
Калита А. А., Тараненко Л. І. Критерий уровня актуализации эмоционально-прагматического потенциала высказывания. Наукові записки. Серія: Філологічні науки (мовознавство). Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2012. Вип. 105 (1). С. 476–484.
Клименюк А. В. Методология и методы научного исследования. Киев : «Милениум», 2005. 186 с.
Клименюк А. В. Знание, познание, когниция : монография. Тернополь : Підручники і посібники, 2010. 304 с.
Клименюк А. В. Когнитивистика: проблемы, представления и реальность. Наукові записки. Серия : Філологічні науки. Кропивницький : Видавець Лисенко В.Ф., 2017. Вип. 153. С. 438–460.
Клименюк А. В., Калита А. А. Энергетическая система и механизмы реализации когнитивных процессов. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Германістика та міжкультурна комунікація. 2020. Вип. 1. С. 147–156.
Тараненко Л. И. (2019). Пирамида Клименюка – универсальный методологический инструментарий когнитивистики. Актуальні питання іноземної філології. 2019. Вип. 11. С. 123–131.
Kalyta, A., Burka, N. Supervenience of Communication Means and Conditions on Adolescent’s Speech Behaviour. Сучасні тенденції фонетичних досліджень : зб. матеріалів VІ Круглого столу з міжнар. участю (21 квіт. 2023 р.). Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, Вид-во «Політехніка», 2023. С. 6–11.