ІНТЕРМЕДІАЛЬНІСТЬ У РОМАНІ Д. Г. ЛОУРЕНСА «ВЕСЕЛКА»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2023.53.3

Ключові слова:

інтермедіальнісь, живопис, світогляд, «Веселка», Лоуренс

Анотація

Роман Д. Г. Лоуренса «Веселка» мав стати «новим Словом» для народу в роки Першої світової війни. Криза буржуазного суспільства, вплив індустріалізації на стосунки між людьми спонукав автора створити твір, що змінив би їхній світогляд. Мета статті – простежити вплив біблійних алюзій та творів мистецтва на створення образів Лідії, Тома, Вілла, Анни та Урсули. Об’єктом аналізу стали три покоління родини Бренгвен. Картини Лоуренса задля осягнення образів персонажів залучені до аналізу в літературознавстві вперше. Також зроблено спробу висвітлити риси ангела в образі Віла та вказати на їхнє значення для роману загалом. У статті використано порівняльний та інтертекстуальний методи дослідження. Філософія Джона Раскіна, його книги та лекції про мистецтво вплинули на роман у цілому. У його власних творах показані труднощі й суперечності, які відчувають герої. Їхні світогляд та почуття розкрито через біблійні алюзії, церковну символіку та твори мистецтва. Образ Віла наділений рисами одного з архангелів Господніх, а саме архангела Уриїла. Цей образ неодноразово використано в західній літературі, а також у православній традиції. Образи героїв повніше зображені завдяки зверненню до живопису флорентійського художника Фра Анжеліко, картина якого «Страшний суд» згадана в романі двічі, а також до власних творів Лоуренса, що є візуальним втіленням духовних пошуків героїв. Психологію жінки, її сприйняття навколишньої дійсності, здатність впливати на світогляд і віру чоловіка трактовано як божественний дар. Жінка, яка приймає цей дар (навіть підсвідомо), поступово «вводить» чоловіка в релігію (Лідія – Том), але якщо вона зосереджена на «земному», реальному – сім’ї, дітях (Вілл – Анна), то здатна «згасити» віру в чоловікові, навіть якщо до зустрічі з нею він був вірянином. Лоуренс не заперечує взаємовпливів між чоловіком і жінкою, однак, за «Веселкою», вплив жінки переважає. Лідія та Анна зуміли стати тими «янголами біля Воріт», про яких ішлося у філософському вступі до роману. Історія Урсули не завершена й матиме продовження в другій частині роману «Закохані жінки».

Посилання

Goldstein, B. (2017). The world broke in two. New York : Henry Holt and company.

Meyers, J. (1974). The Rainbow and Fra Angelico. The D. H. Lawrence Review, 7 (2), 139–155.

Lawrence, D. (2001). The Rainbow. Great Britain : Wordsworth Classics.

Sagar, K. (2003). D. H. Lawrence’s paintings. London : Chaucer Press.

Zytaruk (2002). The Letters of D. H. Lawrence. 1913–16. United Kingdom : Cambridge University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-30