НАЦІОНАЛЬНО-ЕКЗИСТЕНЦІЙНІ ВИМІРИ ЛІРИКИ ІВАНА ГНАТЮКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2022.51.7

Ключові слова:

екзистенціалізм, свобода, націоналістична філософія, Іван Гнатюк.

Анотація

Анотація. У статті лірику Івана Гнатюка розглянуто в координатах національного характеру екзистенції. Її мета полягає в окресленні й характеристиці домінантних модусів художньої парадигми поезії митця як концептуально-філософських основ його поетичної творчості. У розвідці застосовано комплексний підхід з використанням методів аналізу, синтезу, також зіставного й герменевтичного. Комплексна методологія дала можливість визначити та виокремити низку домінантних модусів художньої парадигми Івана Гнатюка, дослідити специфіку їх літературної інтерпретації автором, розглянути прояв деяких положень філософії екзистенціалізму крізь духовні координати особистості. Це допомогло проаналізувати поетичний доробок Івана Гнатюка в площині національного характеру екзистенції – у цьому наукова новизна розвідки. Поезія Івана Гнатюка змушує замислитися над буттям окремішньої особистості, призначенням та змістом життя. Світогляд поета, його доля відбивають національну самобутність, укоріненість та історичну свідомість рідного народу. Ліричний герой Івана Гнатюка плекає своє духовне осердя – Україну, у його поетичному слові вирує національний дух. Мистецько-художнім осмисленням явищ нашої історії та сучасності Іван Гнатюк утверджує непроминущі загальнолюдські, національні, історичні, моральні, естетичні, духовні цінності. Людина й народ постають у його віршах єдиним цілим, їхній взаємозв’язок та взаємозалежність допомогли авторові створити особливу художню концепцію людини як особистості національної, розкрити її істинну сутність. Поет виводить узагальнений образ нації як унікального духовного світу, створеного «згустками буття» неповторних індивідуумів. Встановлено, що визначальне місце в поетичному доробку Івана Гнатюка посідають три абсолютні константи: Бог, Україна, Свобода як модуси національно-екзистенційної інтерпретації творчості поета. Свобода в поезії Івана Гнатюка постає тією категорією, що формує провідну структуру національної екзистенції. Її поет зображає не як кінцеву мету, а як споконвічний шлях. Іван Гнатюк упродовж усього життя був вірний провідним мотивам своєї творчості: відданість українському родові, рідній мові, пам’яті про рідну землю, саме вони стимулювали усі його творчі й життєві порухи.

Посилання

Гнатюк І. Ф. Вибрані вірші та поеми. Львів : Червона калина, 1995. 670 с.

Гнатюк І. Ф. Дорога : Вибране. Київ : Дніпро, 1979. 175 с.

Гнатюк І. Ф. Нове літочислення : Вірші та поеми. Київ : Радянський письменник, 1990. 200 с.

Гнатюк І. Ф. Стежки-дороги : Спомини. Дрогобич : Відродження, 1998. 496 с.

Гнатюк І. Ф. Хресна дорога : Вірші та поеми. Київ : Український письменник, 1992. 192 с.

Завідняк Б. Поет Іван Гнатюк. Життя в безсмерті. Золота пектораль : Критика, рецензії, огляди, літературні новини, новини. URL : http://zolotapektoral.te.ua/bohdan-zavidnyak-poet-ivan-hnatyukzhyttya- v-bezsmerti/ (дата звернення: 24.10.2022).

Іванишин П. В. Національно-екзистенціальна інтерпретація (основні теоретичні і прагматичні аспекти) : монографія. Дрогобич : Відродження, 2005. 308 с.

Колошук Н. Г. Сонет вагомий, як стилет : табірна лірика І. Гнатюка та І. Світличного в контексті української сонетної традиції (стаття перша). Волинь філологічна : текст і контекст. Мова і вірш : збірник наук. пр. Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2013. Вип. 16. С. 68–79.

Слюніна О. В. Українська література ХХ століття : навч.-метод. посіб. для студ. 1-го курсу, які навчаються за напрямом підготов. 6.020303 – Філологія. Харків: НУА, 2014. 156 с.

Стильові тенденції української літератури XX століття : збірник / за ред. : В. Г. Дончика. Київ: Фоліант, 2004. 284 с.

Стецик М., Баранська Л. У кожному звуці живе Україна (Вербальний образ України в поезії Івана Гнатюка). Молодь і ринок. 2012. № 8 (91). С. 67–71.

Marcel G. Homo Viator : Introduction to the Metaphysic of Hope / trans. by E. Craufurd: Chicago : Henry Regnery Company, 1951. 270 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-16