ТРАНСФОРМАЦІЙНІ МОДЕЛІ УТВОРЕННЯ МЕТОНІМІЧНИХ ПРІЗВИСЬК В АНГЛОМОВНІЙ КАРТИНІ СВІТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2022.50.15

Ключові слова:

неологізми, антропонімічна номінація, прізвисько, словотвір, метонімія.

Анотація

У мовній картині світу антропоніми посідають унікальну позицію, бо сприйняття людиною себе як центру Всесвіту проявляється у створенні багатьох номінацій, де на передній план висувається субстанціональний характер людської сутності. Номінація антропонімів є невід’ємною частиною номінативної системи мови, підпорядкованою всім її закономірностям і нормам. Нові назви постають у результаті зміни морфемного складу слова, але найчастіше – унаслідок змін у семантичній структурі слова. Метафора та метонімія є засобами вторинної номінації, концептуалізації та закріплення в когнітивній системі знань і уявлень, соціально значущих для культурно-мовної спільноти. Статтю присвячено аналізу номінативних метонімічних процесів та лексичних змін, що відбувалися в англійських прізвиськах наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст. Утворення антропонімічного прізвиська розглядають як вияв загального когнітивного процесу побудови мовних одиниць, під час якого мовці, використовуючи певні мовні структури, здійснюють процес номінації, в основі якого – одна або кілька найбільш яскравих ознак референта. Прізвиськові найменування, утворені метонімічним переносом, за самим характером формування – на основі суміжності – орієнтовані на функцію виділення характерної для об’єкта деталі. Метонімія є способом непрямої характеристики об’єкта через виділення якоїсь із його постійних, змінних чи випадкових ознак, у певний момент значущих для суб’єкта. Аналіз фактичного матеріалу показав, що найбільшу кількість метонімічних прізвиськ утворено метонімічною транспозицією, коли ціле замінюють частиною. Когнітивний механізм метонімії створює концептуальний «зсув», і цим метонімія прямо вказує на наявність у глибинах людського пізнання масштабніших щодо «частин» концептуальних одиниць, знань про світ. Проаналізовані прізвиська засвідчують, що метонімія є одним із найпродуктивніших способів утворення прізвиськ, а значення нових номінацій дають ексклюзивний матеріал дослідникам для подальших лінгвістичних, соціологічних та психологічних узагальнень.

Посилання

Зайцева К.Б. Английская стилистическая ономастика. Одесса : Одесс. гос. ун-т, 1973. 67 с.

Позднякова Е.М. Словообразовательная категория имен деятеля в английском языке (когнитивный аспект исследования). Москва–Тамбов : Изд-во ТГУ им. Г.Р. Державина, 1999. 111 с.

Телия В.Н. Вторичная номинация и ее виды. Языковая номинация. Виды наименований / под ред. Б.А. Серебренникова. Москва : Наука, 1977. С. 129–221.

Теория метафоры : сборник / Пер. с анг., фр., нем., исп., польск. яз. Вступ. ст. и сост. Н.Д. Арутюновой; Общ. ред. Н.Д. Арутюновой и М.А. Журинской. Москва : Прогресс. 1990. 512 с.

Barra A., Cosell H. The Mouth that roared. Newsday. December 23, 2011. URL: http://www.newsday.com/ sports/media/howard-cosell-the-mouth-that-roared-1.3407186.

Connolly K. Mr. Brexit to Mr. U-turn. The Guardian. September 24, 2020. URL: https://www.theguardian. com/world/2020/sep/24/mr-brexit-to-mr-u-turn-pms-about-turns-has-confounded-britons-say-germancommentators.

Delahunty A. Oxford Dictionary of Nicknames. Oxford Univ. Press, 2003. 227 p.

Evans V., Green M. Cognitive Linguistics. An Introduction. Edinburgh : Edinburgh Univ. Press Ltd, 2006. 830 p.

Juraeva I. Lexical-semantic Features of Anthroponyms in Language. Journal of Contemporary Issues in Business and Government. Vol. 27, No. 4, 2021. P. 19–23. URL: https://docplayer.net/209902905- Lexical-semantic-features-of-anthroponyms-in-english-language.html. Kövecses Z., Radden G. Metonymy: Developing a cognitive linguistic view. Cognitive Linguistics. 1998. 9(1). P. 37–78. DOI: 10.1515/cogl.1998.9.1.37.

Sharei S., Yazdanmehr E., Firooziyan Pour Esfahani A. Translation of anthroponyms in children’s cartoons : A comparative analysis of English dialogues and Persian subtitles. Journal of Language and Translation. 2017. 7(4). P. 21–31.

Ungerer F., Schmid H.-J. An introduction to cognitive linguistics. 2nd ed. Harlow : Pearson Longman. 2006. 400 p.

Twentieth-Century American Nicknames. / Ed. by Laurence Urdang, Walter C. Kidney, and George C. Kohn. New York : H.W.Wilson, 1979. 398 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-17