ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-НОСТАЛЬГІЙНІ МОТИВИ В ПОЕЗІЇ ОСТАПА ТАРНАВСЬКОГО (КОНЦЕПТ «ЧУЖИНА»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2022.50.4

Ключові слова:

Остап Тарнавський, екзистенційно-ностальгійні мотиви, концепт «чужина», образ мандрівника, трагедія буття, історіософія.

Анотація

У статті розглянуто екзистенційно-ностальгійні мотиви в поезіях Остапа Тарнавського періоду еміграції. Метою статті є аналіз концепту «чужина», що є складовою частиною макроконцепту «доля» й лейтмотивом численних віршів митця, написаних в екзилі. Екзистенційно-ностальгійна лірика поета, у якій поєднано драматичні відчуття емігранта-вигнанця й екзистенційне осмислення власної долі як трагедії буття українця без України, втілена в наскрізній опозиції «чужина – рідна земля». Як і в багатьох інших поетів-емігрантів, у поезії О. Тарнавського наскрізним є образ мандрівника – «подорожнього», що бреде чужими дорогами в пошуках дому. Екзистенційність цього драматичного образу полягає в тому, що лише рідний край для ліричного героя може бути справжнім домом, проте він з року в рік віддаляється, залишаючись недосяжним, і з кожним днем нездійсненна мрія про нього більше нагадує ілюзію, породжуючи в душі ліричного героя втому, хвилі самотності, зневіру й безнадію, залишаючи в серці лише спогади, трагічний досвід минулих днів і втрачені надії. Досліджено, що концепт «чужина» реалізується в ліриці О. Тарнавського через численні семантичні поля, такі як «мандрівка», «ісход», «дороги», «пристань», «притулок», що сукупно формують картину еміграції в художньо-поетичному світі митця, висвітлюють світовідчуття та світобачення українця «без ґрунту», що шукає пристановище в чужих землях, час від часу оглядаючись назад, де щодалі віддаляється й зникає за горизонтом його рідний край, залишаючись у ностальгійних спогадах та породжуючи екзистенційну безвихідь від усвідомлення неможливості повернення до рідного дому. У своїй ліриці митець осмислює «ісход» частини українського народу (і себе особисто) з рідних теренів з історіософського погляду та екзистенційно-філософського усвідомлення долі емігранта-вигнанця в епоху історичних катаклізмів ХХ століття.

Посилання

Качуровський І. Ґенерика і архітектоніка. Кн. ІІ. Київ : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2008. 376 с.

Клен Ю. Думки на дозвіллі. Слово і Час. Київ, 1991. № 4. С. 46–54.

Кравців Б. Печальних уст моїх слова пречисті (переклади з Рільке) : поезії / упоряд. Т. Салига, І. Василишин. Львів : Сполом, 2019. 220 с.

Лановик З. Концепт ночі у структурі поетичного мислення Остапа Тарнавського. Київські полоністичні студії. Київ : Талком, 2019. Вип. 35. С. 207–216.

Рішар Ж.-П. Смерть та її постаті. Слово. Знак. Дискурс / ред. М. Зубрицька. Львів : Літопис, 1996. С. 166–179.

Маланюк Є. Поезії / упоряд., передмова Т. Салига, прим. М. Старовойт. Львів : УПІ ім. Івана Федорова; «Фенікс ЛТД», 1992. 686 с. Ситник М. Відлітають птиці. Гамбурґ – Гайденав, 1946. 95 с.

Слабошпицький М. Багатогранність Остапа Тарнавського. 25 поетів української діаспори. Київ : «Ярославів Вал», журнал «Київ», 2006. С. 534–545.

Тарнавський О. Зібрані вірші. Філадельфія, 1992. 449 с.

Токмань Г. Українська версія художнього екзистенціалізму : Б. І. Антонич, В. Свідзінський, Т. Осьмачка в європейському контексті. Київ : Міленіум, 2020. 480 с.

Фізер І. Вступна стаття. Координати. Антологія сучасної української поезії на Заході : у 2 т / упоряд. Б. Бойчук і Б.Т. Рубчак. Нью-Йорк : Сучасність, 1969. Т. 1. С. 5–32.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-17