ДО ПИТАННЯ ТИПОЛОГІЇ КОНЦЕПТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2022.49.31

Ключові слова:

наукова парадигма, когнітивна лінгвістика, лінгвоконцептологія, концепт, типологія концептів.

Анотація

Стрімкий розвиток мовознавчої науки в другій половині ХХ – на початку ХХІ ст. став причиною зміни науково-лінгвістичної парадигми: від ізольованого вивчення мови у самій собі до вивчення мови у нерозривному зв’язку з людиною. Наслідком такої зміни стало виникнення нових напрямів наукових досліджень, серед яких своє місце посіла когнітивна лінгвістика, ключовим поняттям якої є концепт. Вивченню концептів присвячено велику кількість наукових розвідок вітчизняних та зарубіжних дослідників, проте досі немає уніфікованого визначення концепту, адже кожна лінгвістична школа пропонує свою дефініцію цього поняття. Схожу ситуацію спостерігаємо й у питанні типології концептів, адже різні науковці пропонують власні концепції, зважаючи на різні параметри та підходи до вивчення концептів. Саме тому проблема типології концептів – одна з дискусійних проблем у сучасній лігвоконцептології. Наявні підходи до типології концептів підкреслюють їхній складний характер, сприяють розумінню особливостей їхньої структури, змісту, призначення тощо. У запропонованій статті здійснено спробу узагальнити різноманітні наукові підходи до типології концептів з погляду когнітивної лінгвістики. Серед запропонованих у сучасному мовознавстві класифікацій концептів, заснованих на різних критеріях, у своїй статті розглядаємо ті, що ґрунтуються на типі знання та ступені абстрактності концепту (мисленнєві картини, схеми, поняття, фрейми, сценарії, гештальти), складності його структури (однорівневі, багаторівневі, сегментні), соціальній належності (національні, групові, індивідуальні), способі лексичної об’єктивації (вербалізовані, невербілізовані), формі мовної експлікації (прості, складні) та на ступені внутрішньоструктурної організації (мікроконцепти, макроконцепти).

Посилання

Алефиренко Н. Ф. Лингвокультурология : ценностно-смысловое пространство языка: учеб. пособие. Москва : Флинта : Наука, 2012. 288 с.

Бабушкин А. П. Типы концептов в лексико-фразеологической семантике языка. Воронеж : ВГУ, 1996.103 с.

Баранов А. Н., Добровольский Д. О. Постулаты когнитивной семантики. ИАН. СЛЯ. 1997. Т. 56. № 1. C. 11–21.

Болдырев Н. Н. Когнитивная семантика : Курс лекций. Тамбов, 2001.123 с.

Дейк Ван Т. А. Язык. Познание. Коммуникация. Москва : Прогресс. 1989. 312 с.

Іващенко В. Л. Типологічна диференціація концептуальних структур як одиниць ментального простору Мовознавство. 2004. № 1. С. 54–61.

Кубрякова Е. С. Концепт. Концептуализация Краткий словарь когнитивных терминов. Москва : Филологическ. ф-т МГУ. 1996. С. 90–94.

Маслова В. А. Когнитивная лингвистика : учеб. пособие. Минск : Тетра Системс. 2008. 272 с.

Минский М. Фреймы для представления знаний / под ред. Ф. М. Кулакова. Москва : Энергия. 1979. 151 c.

Пименова М. В. Языковая картина мира : учеб. пособие. Москва : Флинта. 2014. 108 c.

Попова З. Д., Стернин И. А. К проблеме унификации лингвокогнитивной терминологии. Введение в когнитивную лингвистику. Кемерово. 2004. С. 53–54.

Попова З. Д., Стернин И. А. Когнитивная лингвистика. Тверь, 2007. 314с.

Приходько А. Н. Концепты и концептосистемы. Днепропетровск : Белая Е. А. 2013. 307 с.

Сергеева Е. В. Концепт-универсалия и художественный концепт : проблема классификации : избранное : сборник статей. Москва : Директ-Медиа. 2013. С. 39–52.

Степанов Ю. С. Константы : Словарь русской культуры. Москва. 1997. 824 с.

Стернин И. А. Методика исследования структуры концепта. Методологические проблемы когнитивной лингвистики. Воронеж. 2001. С. 58–65.

Хидешели Е. П. Концепт, слово и межъязыковая лакунарность. Електронний ресурс. URL : https:// pgu.ru/upload/iblock/59b/uch_2012_ii_00044.pdf (Дата звернення 03. 02. 2022).

Хорошун О. О. Концепт як основне поняття когнітивної лінгвістики. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2010. № 49. С. 158–161.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-08