ЖИТТЯ ТА ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ КРИМСЬКОГО ІСТОРИКА XVIII СТОЛІТТЯ АБДУЛЬГАФФАРА КИРИМІ У ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧОМУ ВИСВІТЛЕННІ: ІСТОРІЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ДОСЛІДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4565.2022.49.14Ключові слова:
історико-біографічна праця, «Умдет уль-ахбар», історичне джерело, Абдульгаффар Киримі.Анотація
Пропонована стаття присвячена творчості видатного кримськотатарського історика та письменника ХVIII ст. На сьогодні збережено небагато відомостей про його життя та творчу діяльність. Абдульгаффар Киримі відомий насамперед як автор історичної праці «Умдет аль-ахбар» (повна назва – «Умдат аль-Ахбар фі таріх ат-татар»). Життя Абдульгаффара Киримі та його твір вивчали Н. Сейтяг’яєв, Р. Фазилов, М.Т. Бурсали, Ф. Кьопрюлю, Ю. Шамільоглу, Д. Дерін, а також М. Якубович. Його твір вважають літературною пам’яткою ХVIII ст. На думку дослідників, тюркські рукописи того часу були першим кроком у прозовому мистецтві. Тож хроніки XVIII ст., створені на території Кримського ханства, є першими прозаїчними творами того часу. Твір «Умдет уль-ахбар» / «Умдет аль-ахбар» написаний османською мовою. Як відомо, до кінця XVIII століття османську (тюркську) мову використовували як державну; вона була також мовою класичної літератури Криму. Рукопис твору містить кілька частин; у ньому представлені відомості з усесвітньої історії, історії пророків, історії сельджуків і османів, а основна частина присвячена Золотій Орді (починаючи з Чингізхана та його нащадків). Уважають, що в праці Абдульгаффара Киримі зафіксована повна історія Золотої Орди, тож не дивно, що цей твір увійшов до найактуальніших джерел з історії Кримського ханства та Золотої Орди. Для подальшого ґрунтовного вивчення творчості Абдульгаффара Киримі необхідно, по-перше, транскрибувати й видати текст «Муршід аль-Ан’ам іля шіраат аль-іслям», по-друге, розглянути «Умдет аль-ахбар» як історико-біографічну працю, що є пам’яткою прозової творчості ХVIII ст. Це не лише розширить коло її читачів, а й послугує добрим підґрунтям для проведення досліджень як з історії Кримського ханства та Золотої Орди, так і з історії кримськотатарського літературознавства.
Посилання
Сабитов Ж. Восточный Дешти-Кипчак в 20-е годы 15 века. Иран-наме. 2012. № 1 (21). С. 266–275.
Сейтягьяев Н. С. Ученый из Карасу Абдульгаффар Кырыми и его историческое сочинение (история, проблемы и перспективы изучения). Мир Бекира Чобан-заде : сборник материалов Крымской международной тюркологической конференции (Белогорск, Карасубазар; 23–25 мая). 2012. С. 222–242.
Сейтяг’яєв Н. С. Новий рукопис «Історії Челебі Акая». Слово і час. 2017. № 1. С. 70–80.
Якубович М. М. Ісламська спадщина Кримського ханства. Дніпро : Середняк Т. К., 2018. 192 с.
Усеинов К., Ганиева Э. С., Сейдаметова Н. С. Къырымтатар тили : Фонетика. Лексикология. Фразеология. Лексикография. Алий окъув юртларынынъ cтудентлери ичюн дерслик. 2-нджи тюзетильген нешир. Симферополь : КъДжИ «Къырымдевокъувпеднешир» нешрияты, 2011. 204 с.
Фазылов Р., Нагаев С. Къырымтатар эдебиятынынъ тарихы. Кьыскъа бир назар. Симферополь : Къырым девлет окъув-педагогика нешрияты, 2001. 640 с.
Халимоненко Г. Історія турецької літератури Turk Edebiyati Tarihi. Серія «Історія літератури народів Сходу». Київ : Редакція журналу «Дім, сад, город», 2009. 544 с.
Халим Гирай – султан. Розовый куст ханов, или История Крыма / Транскрипция, перевод, составление приложений и пояснения Кемаля Усеинова; под общ. ред. Н.С. Сетьягяева. Симферополь : РИА «АЯН»; ИД «Стилос», 2008. 192 с.
Shamiloglu U. The Umdet ul-Ahbar and the Turkic narrative sourses for the Golden Horde and Later Golden Horde. URL: http://vlib.iue.it/carrie/texts/carrie_books/paksoy-2/cam5.html (дата звернення : 3.01.2022).
Kellner-Heinkele B. Who was ’Abdulghaffar el-Qirimi? Some notes on an 18th century Crimean Tatar historian. Journal of Asian History. 1998. Vol. 32 (nr. 2). P. 145–156.
De-Weese D. A. İslamization and native religion in the Golden Horde. Baba Tükles and Conversion to İslam in Historical and Epic Traditions. Pennsylvania : The Pennsylvania State University Prass, 1994. XVII. 638 p.
Soysal A. Hacı Abdulgaffar Efendi Bin Hasan Efendi. Kırım’da Yetişen Büyükler. Emel. 1961. 5 (Temmuz). S. 21–23.
Halim Giray Sultan. Gulbun-i Hanan yahut Kırım tarihi / Haz. : M. S. Cogenli, R. Toparlı. Erzurum, 1990 (репринтерне видання).
Bursalı M. T. Osmanlı Zamanında Yetişen Kırım Muellifl eri. Kırımlı meşayih, ’ulema, şu’ara: muverrihin: etıbba ve rıyaziyyunun teracim-i ahval ve asarından bahistir / Haz. M. Sarı. Ankara, 1990. 64 s.
Köprülü F. Turk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar / Gerekli sadeleştirmeler ve bazı notlarla ilavelerle yayımlayan: Dr. F. Koprulu: 3.baskı. Ankara, 1976. 435 s.
Derin D. Abdulgaffar Kırımi’nin Umdetu’l-Ahbar’ına (Umdetu’t- Tevarih) Gore Kırım Tarihi / Ankara Universitesi, Sosyal Bilimler Enstitusu, Yuksek Lisans Tezi, Ankara, 2003: Summary. URL: http:// www.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi/SearchTez. (дата звернення : 4.01.2022). Ersen Ersoy, Uğur Öztürk. Umdetü’l-ahbâr’da Şair Biyografiler, Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi. İstanbul, 2010. Cilt 5. Sayı 5. S. 101–120.
Turkce Tarih Yazmaları. İstanbul Kutuphaneleri Tarih ve Coğrafya Yazmaları Kataloğu: 11 cilt. İstanbul, 1943. Cilt № 1.