ЕТНОПСИХОЛОГІЧНА СПЕЦИФІКА ОБРАЗУ УПИРЯ У ФОЛЬКЛОРІ ЗАКАРПАТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2021.47.28

Ключові слова:

фольклор Закарпаття, дводущник, демонологія, міфологія, магічний ритуал, упир

Анотація

У статті проаналізовано етнопсихологічну специфіку образу упиря у фольклорі Закарпаття, а також магічні ритуали, спрямовані на його знешкодження. Розглянуто бувальщини, повір’я та легенди про упирів, записані протягом ХХ століття П. Богатирьовим, Ф. Потушняком, П. Світликом, І. Сеньком, у яких цей демонічний персонаж постає уособленням другої, темної душі людини. Упирі у фольклорі Закарпаття – уособлення мертвих дводушників, їхня демонічна сила проявляється після смерті людини, у тілі якої за життя співіснували добра й демонічна душі. Подібно до давнього язичницького божества, упир вимагає вшанування з боку людей (щоб йому «баяли»), а коли не отримує бажаного, жорстоко мстить – убиває людей і тварин. Згідно з народними повір’ями українців Закарпаття, велике значення мали похоронні ритуали, завдяки яким можна було знешкодити упиря. У статті проаналізовано бувальщину про похорони дводушника, який добровільно відмовився від перетворення на упиря (записана в кінці 20-х років ХХ століття П. Світликом); розглянуто семантику оберегів, використовуваних проти упирів; з’ясовано семантику символічних завдань, які в замовляннях окреслювали люди, прагнучи запобігти перетворенню небіжчика на упиря. Видима нездатність упиря виконати ці завдання сприймалася народною уявою як невдале посвячення в розряд мертвих демонів. Невиконане завдання метафорично позбавляло дводушника можливості шкодити людям і худобі. Містичний світогляд закарпатських селян змоделював уявлення про два типи упирів: лісового та водяного. Лісовий упир, випиваючи кров живих людей чи тварин, прагнув своєрідної «компенсації», прилучення до життя. У першій половині ХХ століття існували повір’я про водяних упирів, на яких нібито перетворювалися чоловіки-дводушники, що втопилися. За своєю семантикою водяний упир подібний до водяника та русалок, він також прагне втопити людину. На відміну від лісового упиря, водяний з’їдає труп людини, а не випиває її кров. Однак у бувальщинах, записаних наприкінці ХХ століття, водяний упир уже не є вбивцею: він лише лякає людей, які увечері перепливають на човні річку, постає пред ними у вигляді білої голови або ж приходить до будинку рибалки просити свою частку риби, яку допоміг упіймати. Образ упиря асоціюється зі смертю, темним божеством – відокремленням добра від зла, праведної душі від демонічної. Таким способом метафорично стверджено ідею спасіння навіть великого злочинця, оскільки за завдане ним зло відповідатиме його темне єство – демонічна душа дводушника, упир.

Посилання

Богатырев П. Магические действия, обряды и верования Закарпатья. Вчені Росії про Закарпаття. Із карпатознавчої спадщини / упор., підгот. текстів, передм. та прим. О. Мазурка, І. Мандрика. Ужгород : Ужгородська міська друкарня, 2009. С. 221–353.

Воллан де Г. Угро-русские народные песни. Очерк быта угорских русских. Вчені Росії про Закарпаття. Із карпатознавчої спадщини. Ужгород : Ужгородська міська друкарня, 2009. С. 184–200. Голан А. Миф и символ. Москва : Русслит, 1993. 375 с.

Потушняк Ф. Душа в народнім повір’ю села Осій. Науковий збірник товариства «Просвіта» за 1937–1938 рр. Річник ХІІІ‒ХІV. Ужгород : Друкарня оо. Василіян в Ужгороді, 1938. С. 33–44.

Світлик П. Дводушник (Народне повѣря – Боржавська долина). Подкарпатська Русь. Ужгородъ, 1931. Рочник VІІІ. Число 3. С. 52–56.

Сенько І. Перевертні. Зелені Карпати. Ужгород, 1994. № № 1–2. С. 130–137.

Сенько І. Як то давно було: Легенди, перекази, бувальщини, билиці та притчі Закарпаття у записах Івана Сенька. Ужгород : Закарпаття, 2003. 368 с.

Сенько І., Бідзіля Ю. Тлін тіла і безсмертя душі. Карпатський край. Ужгород, 2000. № № 1–4 (120). Річник 10. С. 103–104.

П. Ф. [Потушняк Федір]. Пострѣлъ-устрѣлъ (Про болгарськѣ впливы у насъ). Литературна недѣля. Ужгородъ, 1943. Річник IІІ. Ч. 4. С. 80–81.

Франко И. Сожжение упырей в с. Нагуевичах в 1831 г. Українці: народні вірування, повір’я, демонологія / упор., прим. та біогр. нариси А. Пономарьова, Т. Косміної, О. Боряк ; вступ. ст. А. Пономарьова. Київ : Либідь, 1991. С. 512–526.

Ятченко В. Трансформація уявлень про смерть в карпатському фольклорі як показник екзистенційних прагнень людини. Науковий вісник національного Університету біоресурсів і природокористування України. 2009. № 137. С. 195–201.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-27