КОЛЕКТИВНА ПАМ’ЯТЬ У СІМЕЙНОМУ РОМАНІ О. ЗАБУЖКО «МУЗЕЙ ПОКИНУТИХ СЕКРЕТІВ» ЯК ЗАСІБ УСВІДОМЛЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2021.47.21

Ключові слова:

Оксана Забужко, сімейний роман, колективна пам’ять, індивідуальна пам’ять, місця пам’яті, травматичний досвід

Анотація

У статті здійснено спробу проаналізувати сімейний роман О. Забужко «Музей покинутих секретів» з позицій «колективної пам’яті». До завдань, поставлених авторкою, належать: 1) відстежити кореляцію індивідуальної пам’яті й з’ясувати її вплив на пам’ять колективну; 2) установити, як колективна пам’ять діє на усвідомлення національної ідентичності (мова йде про українську ідентичність) інтелектуально розвиненої особистості; 3) окреслити «місця пам’яті» (у цьому випадку – фотографії) і з’ясувати, як вони крізь призму індивідуальної пам’яті впливають на підсвідомість сучасників. Авторка статті спирається на ідеї М. Хальбвакса, П. Нора, А. Ассман – дослідників властивостей пам’яті, а також на праці українських учених-літературознавців, які акцентували увагу на проблемах колективної пам’яті в художньому тексті. У ході дослідження спостережено, що одним із авторських посилів роману є зосередження на історичних темах: Голодомор – Друга світова війна – Боротьба УПА з КДБ – Голокост – часи відлиги та криза радянської системи, їх осмислення й відображення в колективній пам’яті українців. У статті акцентовано увагу на тому, що через образи головних героїв Дарини Гощинської, журналістки, яка знаходить старі світлини й розгадує їхні таємниці, й Адріяна Довгана, що пов’язаний родинним зв’язком із персонажами на фото, читач має змогу відчути й пізнати суспільні колізії тих часів, коли радянська влада намагалася знищити національну ідентичність українців. Спостережено, що «місця пам’яті», окреслені в романі (фотографії), впливають на підсвідомість персонажів і примушують їх замислитися над проблемами історичного минулого. Зроблено висновок, що завдяки індивідуальній пам’яті інтелектуально розвинена особистість може «реставрувати» пам’ять колективну й активувати коди належності до своєї нації.

Посилання

Ассман А. Простори спогаду. Форми та трансформації культурної пам’яті. Київ : Ніка-Центр, 2012. 440 с.

Гундорова Т. Транзитна культура. Симптоми постколоніальної травми : статті та есеї. Київ : Грані-Т, 2013. 548 с.

Дацюк С. Колективні претензії на минуле. Українська правда. 26.09.2018. URL: https://ua24ua.net/sergiy-datsyuk-kolektivni-pretenzii-na-minule (дата звернення: 27.09.2021).

Дубинянська Я. Ідеальний роман? ЛітАкцент – світ сучасної літератури. 12.04.2010. URL: litakcent.com/2010/04/12/idealnyj-roman (дата звернення: 27.09.2021).

Забужко О. Музей покинутих секретів. 4-те вид. Київ : Спадщина, 2012. 830 с.

Колесник І. Концепт «пам’ять» як аналітична структура : український вимір. Національна та історична пам’ять : збірник наукових праць / гол. ред. В.Ф. Солдатенко. Вип. 3. Київ : ДП «НВЦГ «Пріоритети», 2012. С. 171–181.

Нора П’єр. Теперішнє, нація, пам’ять / пер. з фр. А. Рєпи. Київ : ТОВ «Видавництво «КЛІО», 2014. 272 с.

Пухонська О. Літературний вимір пам’яті : монографія. Київ : Академвидав, 2018. 304 с.

Рутар Х. Формули колективної пам’яті на сторінках роману О. Забужко «Музей покинутих секретів». Україна модерна. 2020. № 28. URL: https://www.academia.edu/42083905/ Христина_Рутар_Місця_памяти... (дата звернення: 27.09.2021).

Хальбвакс М. Коллективная и историческая память. Неприкосновенный запас. 2005. № 2−3 (40−41). С. 8–27. URL: https://www.twirpx.com/file/1276774 (дата звернення: 27.09.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-27