«ЛІСОВА ПІСНЯ» ЛЕСІ УКРАЇНКИ: МІСТЕРІЙНА ЖАНРОВА МАТРИЦЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2021.46.11

Ключові слова:

Леся Українка, драматична поема, містерія, двосвіття, жертовність, метаморфози

Анотація

У статті виокремлено містерійні домінанти драми-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки та особливості їх художнього вияву. Окреслено основні літературознавчі погляди щодо дефініції містерії як античного/дохристиянського та середньовічного/хрис- тиянського жанру. З’ясовано, що містерійне начало, особливо в його антично-язичницькому розумінні (пов’язане із циклічністю перевтілень, колообігом буття) має структуротвірне зна- чення у «Лісовій пісні». Сезонна структуризація художнього часу в драмі підводить до зістав- лень із найдавнішими грецькими елевзинськими містеріями. З архаїчною матрицею класичної містерії драму зближує також прийом моделювання художнього простору на двосвіття: сакрально маркований світ лісових мешканців та профанний, часто негативний світ селян. Категорія жертовності та множинності смерті (її подійність або циклічність), мотиви перероджень, метаморфоз задля змін як окремі складники парадигми класичного жанру міс- терії стали основою для творення смислового рівня «Лісової пісні». Простежено, що драма Лесі Українки, як і антична містерія, поєднує у собі три першопочатки: поетично-словесний, мелодійно-музичний та малярсько-образний. До містерійного також віднесено образ дуба як сакралізованого Дерева Життя, зі знищенням якого порушилася рівновага взаємостосун- ків природи та людини, стерлася гармонійна межовість світів. У драматичному творі про- стежено усі основні архетипні стихії: повітря, землю, воду. Багатопроявним виявився образ вогню як символ руйнівної та життєдайної сили, перетворення та переродження, як і у дав- ніх містеріях. З’ясовано, що Леся Українка у драмі «Лісова пісня» розчиняє елементи містерії у філософсько-метафоричному просторі власне витвореного міфу, витворює своєрідну міс- терійну модифікацію з елементами містифікації, міфологічних сюжетів, мотивів та образів, залучаючи категорії віри та невіри, свободи та несвободи, смерті й безсмертя, честі, вірно- сті та зради.

Посилання

Васильєв Є. Сучасна драматургія: жанрові трансформації, модифікації, новації. Луцьк : Твердиня, 2017. 532 с.

Енциклопедичний словник символів культури України / за заг. ред. В. Коцура ; 5-е вид. Корсунь-Шевченківський : ФОП Гавришенко В., 2015. 912 с.

Зубрицька М. Музика – Слово – Уява: рецептивно-естетичне навантаження музичності тексту в «Лісовій пісні» Лесі Українки. Леся Українка і сучасність. Луцьк : Вежа, 2008. Т. 4. Кн. 2. С. 11–23.

Клековкін О. Містерія у ґенезі видовищних жанрів. Мистецтвознавство України. 2000. Вип. 1. С. 250–268.

Клековін О. THEATRICA: Лексикон. Київ : Фелікс, 2012. 800 с.

Малютіна Н. Українська драматургія кінця ХІХ – початку ХХ століття: аспекти родо-жанрової динаміки : монографія. Одеса : Астропринт, 2006. 352 с.

Моклиця М. Модернізм як структура: філософія, психологія, поетика. Луцьк : Волин. держ. ун-т ім. Лесі Українки, 2002. 391 с.

Моклиця М. Pro et contra християнства (драматургія Лесі Українки). Слово і час. 2001. № 6. С. 21–28.

Свербілова Т. «Вічні повернення» жанру містерії (Леся Українка та Леонід Андрєєв). Слово і час. 2003. № 2. С. 31–40.

Свербілова Т., Малютіна Н., Скорина Л. Від модерну до авангарду: жанрово-стильова парадигма української драматургії першої третини ХХ століття / за заг. ред. Л. Скорнини. Черкаси, 2009. 595 с.

Українка Леся. Лісова пісня. Повне академічне зібрання творів : у 14 томах. Т. 3. Драматичні твори (1909–1911) / ред. Т. Данилюк-Терещук ; упоряд. С. Романов, Н. Колошук, О. Кицан ; комент. С. Романова та ін. Луцьк : Волинський національний університет ім. Лесі Українки, 2021. С. 241–329.

Хороб С. Українська модерна релігійна драма: трансформація містерійних форм. Sacrum і Біблія в українській літературі / за ред. І. Набитовича. Lublin : Ingvarr, 2008. С. 503–520.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-29