ВІД ДАВНІХ ТЕКСТІВ ДО СУЧАСНОСТИ: БІБЛЕЇЗМИ В СУЧАСНОМУ МАСМЕДІЙНОМУ ДИСКУРСІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4565.2025.61.15Ключові слова:
біблеїзми, Біблія, семантика, релігійна лексика, мас медійний дискурсАнотація
У статті розглянуто роль біблеїзмів у масмедійному дискурсі; доведено, що релігійна лексика наділена потужним виражальним, емоційно-оцінним і сугестивним потенціалом, а в публіцистиці посилює емоційний вплив, підвищує переконливість тексту та часом є засобом маніпуляції свідомістю; акцентовано на характерних ознаках масмедійного дискурсу: динамічності, доступності для широкої авдиторії, одночасному поєднанні офіційності й експресивності; підкреслено, що сучасний медіадискурс є складною комунікативною системою, яка інтегрує різноманітні лінгвокультурні елементи, серед яких особливе місце посідають біблеїзми; аргументовано, що символічна глибина біблеїзмів надає текстам переконливості та емоційної наснаги; вони відіграють роль потужного смислового маркера, що активує механізми колективного досвіду. Мета статті – розглянути особливості функціонування біблеїзмів у сучасному українському масмедійному дискурсі. Завдання – з’ясувати їхню роль у формуванні смислового, емоційного та маніпулятивного потенціалів медіатекстів; простежити тенденції трансформації релігійної лексики в умовах інформаційної війни та соціокультурних змін; проаналізувати трансформацію й адаптацію біблеїзмів до сучасних суспільно-політичних реалій. Методи, використані в роботі, – описовий, варіаційний і контекстологічний.Встановлено, що в сучасних реаліях ці вирази адаптуються до нових політичних і соціальних умов, зберігаючи при цьому свою символічну вагомість.З’ясовано, що значна частина біблеїзмів зазнає трансформації: змінюється їхній контекст, конотація та функційне навантаження – від сакрального до сугестивно-політичного. Біблеїзми також є індикатором суспільних змін, реакцією на агресію, втрату довіри до інституцій (зокрема РПЦ); їх використовувано як лінгвістичний інструмент демаркації «свого» й «чужого». Показано, що біблеїзми у масмедійному дискурсі – це не просто образність, піднесений чи урочистий стиль, а метод маніпуляції, заснований на авторитеті, моральних принципах, семантичній насиченості та архетипних образах. Вони посилюють емоційне навантаження тексту, формують моральну оцінку та впливають на сприйняття інформації. У цьому процесі особливе значення має комунікативна та культурна компетентність реципієнта, яка допомагає адекватно декодувати інтертекстуальні посилання та зрозуміти закладені у тексті смисли. Перспективу подальших розвідок становить дослідження біблеїзмів в англійській та польській мовах.
Посилання
Берест Т., Берест К. Біблійна фразеологія в україномовних та англомовних он-лайн виданнях. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія : Філологічна». 2017. Вип. 64. С. 43–45.
Бондарук Ю. Семантико-стилістичні особливості релігійної лексики в сучасних друкованих засобах масової інформації. Науковий вісник Чернівецького університету. 2013. Вип. 659. С. 114–119.
Вишнівський Р., Дучимінська Г. До питання про трансформації біблеїзмів у медійному тексті (на матеріалі британського інтернет-видання The Guardian). Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Філологія. 2021. Вип. 47. Т. 1. С. 42–45.
Завальська Л. Цитатність в інавгураційних промовах українських президентів. Вчені записки ТНУ ім. В. І. Вернадського. Серія : Філологія. Журналістика. 2023. Т. 34 (73). № 2. Ч. 1. С. 8–13.
Коваль А. Спочатку було Слово : Крилаті вислови біблійного походження в українській мові. Київ : Либідь, 2001. 312 с.
Пітель В., Пітель В. Особливості вживання релігійної лексики в інтернет-виданнях Прикарпаття. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Філологія. 2021. Вип. 47. Т. 2. С. 73–77.
Решетар О. Біблеїзми в британському політичному дискурсі. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Філологія. 2014. Вип. 13. С. 132–134.
Романюк А., Заяць А. Аналіз досліджень політичного дискурсу. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2012. Вип. 743 : Інформаційні системи та мережі. С. 200–209.
Руда О. Мовне питання як об’єкт маніпулятивних стратегій у сучасному українському політичному дискурсі. Київ, 2012. 232 с.
Ципердюк О. Експресивізація релігійної лексики в сучасному інтернет-мовленні (на матеріалі українськомовного ютуб-контенту). Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Філологія. 2023. Вип. 63. С. 86–89.