«СМЕРТЬ ЗАВЖДИ ЗБУДЖУЄ»: (ПОСТ)МОДЕРНА ПАТОПОЕТИКА РОМАНУ «ОСИНА ФАБРИКА» ІЄНА БЕНКСА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2023.56.1

Ключові слова:

постмодернізм, шотландська література, патопоетика, наративна структура, образ психопата.

Анотація

Анотація. Статтю присвячено вивченню поетики поведінкових розладів у романі «Осина фабрика» (1984) Ієна Бенкса, який пропонує читачеві майстерно виписану історію життя психопата зі спотвореною гендерною ідентичністю. Як засвідчує історіографічний аналіз проблеми, з таких позицій перший опублікований роман шотландського письменника розглянуто вперше. Специфіка предмета й мети дослідження зумовила його методологію, засновану на працях представників сучасного українського та західноєвропейського літературознавства, що досліджують естетику постмодернізму в ракурсі її зорієнтованості на маргінальність та інтересу до девіацій. Важливими для аналізу стали також розвідки, що сприяли уточненню уявлень про специфіку психопатологій, їхні ознаки та причини появи у членів суспільства. У процесі дослідження встановлено, що унікальною особливістю роману «Осина фабрика» Ієна Бенкса є суголосність стильовим тенденціям постмодернізму й водночас намагання письменника уникнути їх. Продемонстровано, що важливою ознакою патопоетики цього твору є поєднання гротескових ситуацій і чорного гумору зі справді трагічною історією душевного розладу особистості протагоніста. З’ясовано, що авторський задум реалізований не так на змістовому, як на формальному рівні твору. Зокрема зазначено, що концептуальні смисли транслюються Ієном Бенксом за допомогою специфічної композиційної організації роману, завдяки його особливій наративний структурі. Доведено, що основним засобом впливу на читача стала оповідна техніка письменника: оповідь у творі ведеться від імені протагоніста, і саме його химерний кут зору на події порушує автоматизм читацького сприймання, адже читач підсвідомо змушений співчувати жорстокому вбивці та психопату. Загалом роман «Осина фабрика» демонструє неперевершене вміння Ієна Бенкса задовольнити смаки як пересічного масового, так і інтелектуального читача.

Посилання

Сізова К. Готичний роман у літературі постмодернізму : традиційне й новаторське. Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах. 2013. № 28. С. 254–269.

A Poetics of Neurosis : Narratives of Normalcy and Disorder in Cultural and Literary Texts / ed. by Furlanetto E., Dietmar M. Bielefeld : Transcript, 2019. 203 p. DOI: 10.14361/9783839441329

Alegre S. M. Consider Banks : Iain (M.) Banks’s “The Wasp Factory” and “Consider Phlebas”. Revista Canaria de Estudios Ingleses. 2000. Volume 41. P. 197–205.

Banks I. The Wasp Factory. NY : Simon & Schuster, 1984. 184 p.

Briedik A. Diagnosing and Comparing Mental Disorders of Serial Killers in Fiction : An Interdisciplinary Study of Iain Banks’ “The Wasp Factory” (1984) and Bret E. Ellis’ “American Psycho” (1991). The International Journal of Literary Humanities. 2022. Volume 20. Issue 1. P. 157–171. DOI: 10.18848/2327-7912/CGP/v20i01/157-171

Butler A. M. Strange Case of Mr. Banks : Doubles and “The Wasp Factory”. Foundation : The International Review of Science Fiction. 1999. Volume 28. Issue 76. P. 17–27.

Colebrook M. Reading Double, Writing Double : The Fiction of Iain (M.) Banks. The Bottle Imp. 2010. Volume 8. P. 1–6.

Duggan R. Iain Banks : improbable possibilities. The grotesque in contemporary British fiction. Manchester : Manchester University Press, 2013. P. 150–181.

Emmons R. A. Factor analysis and construct validity of the Narcissistic Personality Inventory. Journal of Personality Assessment. 1984. № 48. Р. 291–300.

Hutcheon L. Poetics of Postmodernism : History; Theory; Fiction. London & New York : Routledge, 1988. 284 p.

Jafari M., Beyad M. S., Ramin Z. The Warped Bildung : Parody, Postmodern Gothic, and the Bildungsroman in Iain Banks’s “The Wasp Factory”. Critique : Studies in Contemporary Fiction. 2023. 08 Sep. P. 1–14. DOI: 10.1080/00111619.2023.2255137

Kincaid P. Far Too Strange : The Early Fiction of Iain Banks. Foundation: The International Review of Science Fiction. 2013. Volume 42. Issue 116. P. 23–36.

Nairn T. Iain Banks and the Fiction Factory. The Scottish Novel since the Seventies: New Visions, Old Dreams / eds. G. Wallace, R. Stevenson. Edinburgh : Edinburgh University Press, 1993. P. 127–135.

Punter D. The Literature of Terror : Volume 2: The Modern Gothic. 2nd ed. London : Routledge, 1996. 248 p. DOI: 10.4324/9781315842158.

Roebuck O. Rejecting Limits and Opening Possibilities in the Works of Iain Banks. American & British Studies Annual. 2016. Volume 9. P. 44–54.

Schoene-Harwood B. Dams Burst : Devolving Gender in Iain Banks’s “The Wasp Factory”. ARIEL : A Review of International English Literature. 1999. Volume 30. Issue 1. P. 131–148.

Villa F. The Psychoanalytical Method and the Disaster of Totalitarianism : Borderline States as the Psychical Equivalent of the Discontent in Civilization? Critical Inquiry. 2014. № 40 (2). Р. 267–287.

Wink P. Two Faces of Narcissism. Journal of Personality and Social Psychology. 1991. № 61. Р. 590–597.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-21