ОСОБЛИВОСТІ АНГЛОМОВНОГО ІНТЕРНЕТ-ДИСКУРСУ: ПРАГМАТИЧНИЙ ТА СОЦІОЛІНГВІСТИЧНИЙ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4557.2019.44.194810Ключові слова:
інтернет-дискурс; інтернет-комунікація; гіпертекст; комп’ютерно-опосередкована комунікація; мова інтернетуАнотація
У статті розглянуто один із об’єктів сучасної дискурсології – інтернет-дискурс. Мета статті – аналіз інтернет-дискурсу та системати-зація соціолінгвістичних та прагматичних факторів, що визначають особ-ливості його мови. Об’єкт дослідження – англомовний інтернет-дискурс, а предмет – соціолінгвістичні особливості інтернет-дискурсу. У статті про-аналізовано різні підходи до трактування інтернет-дискурсу сучасними лінг-вістами, розмежовано поняття «віртуальний дискурс», «комп’ютерний дискурс», «електронний дискурс», «мережевий дискурс» та «інтернет-дискурс». Ідеться також про системний підхід до вивчення англомовного інтернет-дискурсу, де мова трактується як нова форма комунікації, що відіграє важ-ливу роль у житті суспільства поряд з іншими великими системами. Від-повідно до особливостей функціонування англомовного інтернет-дискурсу окреслено його цілі та стратегії з урахуванням соціолінгвістичних чинників та прагматичного підходу. Інтернет-дискурс проаналізовано як феномен, що містить в собі специфічні ознаки особистісно-орієнтованого дискурсу. Резуль-тати дослідження спонукають до таких висновків: сучасний інтернет-дискурс є складним конгломератом різних функціональних стилів та форм мовлення. Активний розвиток інтернет-комунікації впливає на жанрове розмаїття мови. Розроблена жанрова система інтернет-дискурсу є показником форму-вання його динамічної парадигми. Мовні жанри інтернет-дискурсу зазнають курсу зазнають різноманітних модифікацій, перетворюючи його в окремий спосіб комунікації. Інтерпретація мови інтернету, її вплив на літературну англійську мову, лінгвістичні та екстралінгвістичні чинники мови інтернету в комунікативному процесі можуть стати предметом подальших досліджень.
Посилання
Винник, О.Ю. (2012). Комунікативні стратегії і тактики впливу на адресата в сучасному англомовному дискурсі програмування. (Aвтореф. дис. канд. філол. наук). Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів.
Горошко, Е.И. (2006). Интернет-коммуникации в гендерном измерении. Вестник пермского университета «Язык – культура – цивилизация», 3, 219–299. Пермь.
Гудзь, Н.О. (2015). Інтернет-дискурс як новий тип комунікації: структура, мовне оформлення, жанрові формати. Сучасні лінгвістичні студії (с. 61–87). Жито-мир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. ISBN 978-966-485-184-5.
Дедова, О.В. (2006). Лингвосемиотический анализ электронного гипертекста: (на материале русскоязычного Интернета). (Дисс. д-ра филол. наук). Взято с http://www.dissercat.com.
Дудоладова, О.В. (2008). Інтернет-дискурс як особливий тип дискурсу. Вісник Хар-ківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, 837, 74–78. Харків.
Ильина, И.А. (2009). Проблемы изучения и восприятия гипертекста в мультиме-дийной среде интернет. (Автореф. канд. филол. наук). Взято с www.ipk.ru.
Калініна, К.В. (2013). Особливості функціонування комп’ютерного дискурсу. Обрії сучасної лінгвістики, 4, 62–64. Луганськ.
Компанцева, Л.Ф. (2005). Проблема виртуального жанра. Ученые записки Таври-ческого Национального Университета им. В.И. Вернадского. Серия «Филология», 18 (57), 2, 18–22. Симферополь.
Компанцева, Л.Ф. (2007). Інтернет-комунікація: когнітивно-прагматичний та лінгво-культурологічний аспекти. (Автореф. д-ра філол. наук). Інститут мовознавства імені О.О. Потебні, Київ.
Компанцева, Л.Ф. (2018). Психолінгвістичний опис технологічного дискурсу нових медіа. Psycholinguistics, 23 (2), 120–131. Взято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/psling _2018_23_2_11.
Лутовинова, О.В. (2009). Лингвокультурологические характеристики виртуального дискурса. Волгоград: Перемена.
Шевченко, І.С. та ін. (2005). Дискурс як когнітивно-комунікативний феномен. Харків: Константа.
Askehave, I., & Nielsen, A.E. (2005). What are the Characteristics of Digital Genres? – Genre Theory from a Multi-modal Perspective. Proceedings of the 38th Hawaii International Conferences on System Sciences.
Boardman, M. (2004). The Language of Websites. New York: Routledge.
Crowston, K., & Williams, M. (2000). Reproduced and Emergent Genres of Commu-nication on the World Wide Web. The Information Society, 16 (3), 201–215.
Crystal, D. (2001). Language and the Internet. Cambridge University Press.
Herring, S. (2010). Computer-Mediated Conversation: Introduction and Overview. Language@ Internet, 7. Retrieved from http://www.languageatinternet.de/articles/2010/2801/in dex_htm.