ГЕНДЕРНА (НЕ)РІВНІСТЬ У ЖІНОЧОМУ ФЕНТЕЗІ ОЛЬГИ ГРОМИКО «РІК ЩУРА»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4565.2022.49.10

Ключові слова:

жіноче фентезі, гендерні ролі й функції, чоловічий образ, жіночий образ, жінка-для-чоловіка.

Анотація

У статті авторка здійснила деконструювання гендерних стереотипних ролей і функцій ключових персонажів фентезійного гумористичного роману-дилогії О. Громико «Рік щура». З огляду на те що роман вважають зразком жіночого фентезі, тобто, з одного боку, він належить до масової культури, на сьогодні патріархальної за своєю суттю, а з другого, – є текстом жіночим, тобто таким, що має реалізувати жіночу ціннісну парадигму в чоловічій культурі, така метода є виправданою. Головна персонажка роману-дилогії Риска є типовим образом для фентезі: вона володіє певними магічними здібностями, має драматичний бекґраунд неприйняття несправедливості, який спонукає її до пошуку себе з доланням на цьому шляху зла. Водночас Риску подано як типовий, стереотипний жіночий образ у масовій літературі, зокрема в тій, що має за основу розгортання любовного дискурсу (т. зв. ромфант). Це означає, що вона володіє певним набором характеристик, ключовою серед яких є та, що дівчина / жінка є не сама собою цінність, а як дівчина / жінк а-ДЛЯ-чоловіка. Чоловічий персонаж роману-дилогії Альк, як і Риска, є типовим фентезійним образом і водночас втілює в собі ключові характеристики справжнього чоловіка: він сильний фізично й духовно (здатний захищати й нападати), займає високе суспільне становище, розумний, владний і харизматичний. Саме Альк стає стрижневим елементом, який розгортає фентезійний сюжет, розкриває чи навіть змінює характер Риски – і посідає домінантну позицію щодо персонажки: керує її діями, визначає її подальші кроки, водночас захищає й оберігає, навіть ціною власного життя. Реалізація гендерних стереотипів, типових гендерних ролей і функцій у текстах масової культури, зокрема й у популярному сьогодні жанрові фентезі сприяє закріпленню їх у масовій свідомості як нормативних щодо чоловіка й жінки. Це може сприяти поширенню гендерних стереотипів у суспільстві, мати загалом негативні наслідки для гендерної ідентифікації читачів таких текстів.

Посилання

Біблія, або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту / пер. проф. І. Огієнка. Українське біблійне товариство, 2003. 1375 с. Бовуар С. де. Второй пол. URL: http://loveread.ec/read_book.php?id=64649&p=1.

Годунок З. В. Проблема ідентичності Іншої в гумористично-фентезійних романах О. Громико. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвуз. зб. наук. праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету ім. Івана Франка.

Дрогобич, 2018. Вип. 19. С. 75–80.

Громыко О. Год крысы. Видунья. Москва : АРМАДА & «Издательство АЛЬФА-КНИГА», 2009. 344 с. Громыко О. Год крысы. Путница. Москва : АРМАДА & «Издательство АЛЬФА-КНИГА», 2010. 506 с.

Перес К. К. Невидимые женщины. Почему мы живем в мире, удобном только для мужчин. Неравноправие, основанное на данных. Москва : Альпина Паблишер, 2020. 496 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-07